СВЕВИЂЕ
Априлски број “Свевиђа” листа
епархије Будимљанско – никшићке за веронауку,
хришћанску културу и живот Цркве, је тематски.
Основна и једина тема овог броја је Jезик и његова
одбрана од скрнављења, преименовања и
обесмишљавања.
Тему броја је наметнула сурова животна
стварност, односно, покушаји да се српски језик у
Црној Гори преименује у црногорски језик. Још су
стари народи говорили да је у имену душа, зато у
уводној речи главни и одговорни уредник Драгиша
Маџгаљ у уводном тексту цитира Исидору Секулић
која је пре скоро шест деценија, пишући о нашем -
српском језику, рекла:Скоро да је сасвим
свеједно рећи: човек или језик, ...језик у
коме нема ни једне аморфне речи ни једног
лажног звука, све је сливено, уткано:нигде
пукотине куда би драм звука и силе језичке
застраниле.
Догодило се, дакле, да је Исидора
пророчки слутила безумље на једном простору
српског језика, на коме ће се властодршци обући у
рухо добротвора и призвати у помоћ увек дежурне,
самозване “тумаче народних тежњи” да би тако
остварили свој зли наум.
О народном бићу, односно језику, су
говорили умни и позвани да о томе проговоре :
Митрополит Амфилохиј и Епископ Јоаникије и преко
шездесет писаца, професора и људи којима је јасно
да “Без језика предака нема ни језика потомака.
Има народа док има моћи његовог језика” речи су
књижевника Мира Вуксановића, а Радомир Уљаревић
каже”Сила Бога не моли него се чуди зашто се Бог
њој не покори и не приклони. Ништа није свето
ономе коме није свето име језика којим говори и
Бога коме се на том језику моли.
На ком ће се језику, у којој Цркви и коме
Богу молити они који не желе чак ни језик да зову
крштеним именом.” Епископ Будимљанско –
никшићки господин Јоаникије каже да ”Кроз
продубљивање подјела на националном, вјерском и
језичком плану Црногорци јачају свој порив за
самоуништењем,” а свој текст завршава
горко-ироничним речима: ”Црногорско
министарство “просвјете” трага за новом
технологијом којом би Његоша, једном за свагда,
одвојило од српства, а црногорце од Његоша. А шта
ће “наприједним”, реформским, еуропским
Црногорцима Његошев Вијенац и Луча кад имају
лагане брошуре Дрљевића и Штедимлије?. Из њих ће
црногорска “младеж” научити како се збори и
т(а)вори црногорски! Научиће га милом или силом.
Прије силом него милом! Силом, него шта!
Тако је црногорскије!
Митрополит Амфилохије истиче да је
”проблем језика на првом мјесту сазнајни,
духовни и морални проблем, па тек онда
лингвистички. То се нарочито види у случајевима
стварања идеолошко - политичког језика као што се
то догађа у последње вријеме код нас.
Обоготворење расе или класе до кога је
дошло нарочито у 20. вијеку, дубока криза саборног
сазнања и поремећај духа рађају лажно схватање
језика и лажне језике. Управо из једног таквог
поремећаја духа и губљења дубљег самопознања
рађа се у наше дане и покушај вјештачког стварања
тзв. црногорског језика.
Поред изузетног квалитета текстова,
овај број је и графички добро обликован.