SVEVIDJE
Aprilski broj “Svevidja” lista eparhije Budimljansko – niksicke za
veronauku, hriscansku kulturu i zivot Crkve, je tematski. Osnovna i jedina tema ovog broja
je Jezik i njegova odbrana od skrnavljenja, preimenovanja i obesmisljavanja.
Temu broja je nametnula surova zivotna stvarnost, odnosno, pokusaji da se srpski jezik
u Crnoj Gori preimenuje u crnogorski jezik. Jos su stari narodi govorili da je u imenu
dusa, zato u uvodnoj reci glavni i odgovorni urednik Dragisa Madzgalj u uvodnom tekstu
citira Isidoru Sekulic koja je pre skoro sest decenija, pisuci o nasem - srpskom jeziku,
rekla:Skoro da je sasvim svejedno reci: covek ili jezik, ...jezik u kome nema
ni jedne amorfne reci ni jednog laznog zvuka, sve je sliveno, utkano:nigde pukotine kuda
bi dram zvuka i sile jezicke zastranile.
Dogodilo se, dakle, da je Isidora prorocki slutila bezumlje na jednom prostoru srpskog
jezika, na kome ce se vlastodrsci obuci u ruho dobrotvora i prizvati u pomoc uvek dezurne,
samozvane “tumace narodnih teznji” da bi tako ostvarili svoj zli naum.
O narodnom bicu, odnosno jeziku, su govorili umni i pozvani da o tome progovore :
Mitropolit Amfilohij i Episkop Joanikije i preko sezdeset pisaca, profesora i ljudi kojima
je jasno da “Bez jezika predaka nema ni jezika potomaka. Ima naroda dok ima moci
njegovog jezika” reci su knjizevnika Mira Vuksanovica, a Radomir Uljarevic kaze”Sila
Boga ne moli nego se cudi zasto se Bog njoj ne pokori i ne prikloni. Nista nije sveto
onome kome nije sveto ime jezika kojim govori i Boga kome se na tom jeziku moli.
Na kom ce se jeziku, u kojoj Crkvi i kome Bogu moliti oni koji ne zele cak ni jezik da
zovu krstenim imenom.” Episkop Budimljansko – niksicki gospodin Joanikije kaze da
”Kroz produbljivanje podjela na nacionalnom, vjerskom i jezickom planu Crnogorci jacaju
svoj poriv za samounistenjem,” a svoj tekst zavrsava gorko-ironicnim recima:
”Crnogorsko ministarstvo “prosvjete” traga za novom tehnologijom kojom bi Njegosa,
jednom za svagda, odvojilo od srpstva, a crnogorce od Njegosa. A sta ce “naprijednim”,
reformskim, europskim Crnogorcima Njegosev Vijenac i Luca kad imaju lagane brosure
Drljevica i Stedimlije?. Iz njih ce crnogorska “mladez” nauciti kako se zbori i
t(a)vori crnogorski! Naucice ga milom ili silom.
Prije silom nego milom! Silom, nego sta! Tako je crnogorskije!
Mitropolit Amfilohije istice da je ”problem jezika na prvom mjestu saznajni, duhovni
i moralni problem, pa tek onda lingvisticki. To se narocito vidi u slucajevima stvaranja
ideolosko - politickog jezika kao sto se to dogadja u poslednje vrijeme kod nas.
Obogotvorenje rase ili klase do koga je doslo narocito u 20. vijeku, duboka kriza
sabornog saznanja i poremecaj duha radjaju lazno shvatanje jezika i lazne jezike. Upravo
iz jednog takvog poremecaja duha i gubljenja dubljeg samopoznanja radja se u nase dane i
pokusaj vjestackog stvaranja tzv. crnogorskog jezika.
Pored izuzetnog kvaliteta tekstova, ovaj broj je i graficki dobro oblikovan.