Informativna sluzba
Srpske Pravoslavne Crkve
10. jun 2003. godine

REZOLUCIJA PROTIV NASILJA NAD DECOM I SKOLOM

U Udruzenju Knjizevnika Srbije u Beogradu odrzan je 6. juna 2003. godine, okrugli sto na temu reforme skolstva. U raspravi o ovom pitanju, od zivotne vaznosti za buducnost naseg naroda, ucestvovali su mnogi ugledni intelektualci koji su podrzavajuci stavove sva tri sidikata za obustavu predloga Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Sa skupa je upucena sledeca:

REZOLUCIJA PROTIV NASILJA NAD DECOM I SKOLOM

1. Predlog Zakona nije prosao demokratsku proceduru javnosti, oduzimajuci pravo konsultovanja roditelja i prosvetnih radnika.

2. Predlog Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja nije dobio saglasnost svih sindikata obrazovanja Srbije, a dat je u skupstinsku proceduru po hitnom postupku - nakon afera zbog nipodastavanja cirilicnog pisma, pokusaja preimenovanja predmeta srpski jezik i knjizevnost u "jezik i komunikacije", te programskog orgijanja u radionicarskoj pedagogiji.

3. Ministarstvo prosvete i sporta nije omogucilo uglednim kulturnim i prosvetnim institucijama da formiraju komisije koje bi pregledale, obrazlozeno odbijale ili prihvatale predloge na ponudjeni plan i program reforme.

4. U predlog reforme skolstva u Srbiji nisu ukljuceni strucnjaci, niti predmetni nastavnici, niti institucije od kulturno-prosvetnog znacaja vec iskljucivo podobni psiholozi.

5. Nekritickim prihvatanjem normativa skolskog prostora (prelaskom na sistem 3 h 3),autonomije nastavnog plana strucnih skola (60% je dato slobodnoj volji), uvodjenjem trogodisnje umesto cetvorogodisnje Gimnazije i presadjivanjem kurikulum metodologije - Ministarstvo sprovodi neprosveceni diktat, a ne demokratizaciju i deideologizaciju obrazovanja, unosi haos u skole.

6. Stavljajuci u zadatak vladinim i "nevladinim organizacijama" da vode program dousavrsavanja nastavnog kadra ili da rukovode edukativnim radionicama za decu u kojima se vrsi obuka za odupiranje "autoritetu i pravilima nastavnog kadra" - Ministarstvo prosvete je priznalo svoju nekompetentnost.

7. Princip deindividualizacije, sproveden u reformisanim programima ne samo da ne tezi izgradjivanju licnosti vec ponizava licnost (afere kampovske reforme). Konacni cilj radionica i kampova je rezdetinjenje deteta i rascovecenje coveka.

8. Reforma skolstva koja ne doprinosi zdravom drustvu i drustvu znanja vec kloniranoj ideologiji postmodernistickog deteta ravna je zlocinu nad prosvecenoscu i duhovnoscu i podlozna je krivicnoj odgovornosti, jer se ignorise pedagoska progresivna bastina.

Rezoluciju su potpisali:

Episkop Atanasije (Jevtic), dr. Miodrag Ignjatovic, knjizevnik i donedavno savetnik u Ministarstvu prosvete, prof.dr Nikola Milosevic clan SANU, prof. dr Stanislav Nikoc, psihijatar i knjizevnik, prof. dr Ljuba Protic, direktor Matematicke gimnazije, Bogdan Zlatic, scenarista, prof. dr Aleksandar Lipkovski, dekan Priridno matematickog fakulteta, mr Mihailo Scepanovic sa Filoloskog fakulteta u Beogradu, dr Drago T. Pantic, pedagog, dr Isidor Graorac, pedagog, Miodrag Maricic, direktor Filoloske gimnazije, prof. dr Milos Kovacevic sa Filoloskog fakulteta u Beogradu, dr Miroljub Jankovic, prof. Milutin Micovic, knjizevnik, Labud Dragic, knjizevnik, Sabor srpske omladine (Branimir Nesic). Program je vodio Predrag R. Dragic Kijuk, urednik "Knjizevnih novina".