Informativna sluzba
Srpske Pravoslavne Crkve
2. januar 2004. godine

NAKON 100 GODINA – PONOVO PRAVILA NIKODIMA MILASA

U izdavackoj kuci Istina Eparhije dalmatinske vec oko Bozica 2003. bice ponovo stampana Pravila sa tumacenjima dr Nikodima Milasa. Pravila ce biti stampana u dva toma u tvrdom povezu. Predgovor ovom ponovnom izdanju napisao je N. Milosevic, profesor liturgike i crkvenog prava na Bogoslovskom fakultetu u Beogradu. Svi zaisteresovani mogu preko urednistva casopisa Krka (sp-manastir-krka@si.htnet.hr) da naruce zeljeni broj primeraka ovog kapitalnog dela crkveno-kanonskog prava.

UVODNA REC

Trebalo je da prodje vise od stotinu godina «provere» pa da se Pravila pravoslavne Crkve sa tumacenjima iz pera blazene uspomene bivseg episkopa dalmatinskog Nikodima Milasa pojave u izdanju jedne crkvene izdavacke kuce. Iako ne i kao zvanicni kanonski zbornik nase pomesne Crkve, ovaj poduhvat predstavlja svojevrsno odavanje priznanja delu jednog od najznamenitijih bogoslova nasega podneblja i u svetu priznatog pregaoca na polju kanonskog i crkvenog prava. Stoga odlucnost njegovog prejemnika preosvestenog episkopa Fotija u izdavanju Pravila... cini prvi ali veoma znacajan korak u dostojonom vrednovanju jednog medju najznacajnijim bogoslovskim delima napisanim na srpskom jeziku.

Nedostupnost - zbog jezicke barijere – klasicnih kanonskih zbornika Vaseljenske Pravoslavne Crkve (Zakonopravila, Atinske sintagme i Pidaliona) na nasim prostorima   u praksi je zadugo nadomestana Milasevim Pravilima, sve od vremena njihovog prvog pojavljivanja krajem devetnaestoga veka (Zadar 1884). Ali, s obzirom da su Pravila poslednji put stampana 1895/96. godine, vec se duze vremena isprecavao problem nedostupnosti ovog dela. Ponovno izdavanje Pravila, pak, iako ne resava i problem nedostatka klasicnih zbornika, uspesno ispunjava neopravdano krupnu prazninu u oblasti kanonskog prava u nas, a na korist svima onima koji su svojom sluzbom ili licnim interesovanjem upuceni na svete kanone i njihovo tumacenje.

Ne ocenjujuci ovde detaljnije Milaseve komentare na svete kanone, koje je, uostalom, najstrucnije ocenilo vreme od celog jednog veka njihovog zivota i upotrebe ne samo u nasoj pomesnoj Crkvi, ipak treba istaci svu onu prednost koja cini Pravila gotovo znacajnijim od svih prethodnih kanonskih zbornika. Naime, dar bogoslovlja koji je posedovao i naucno umece kojim se sluzio, sa jedne strane i mogucnost koriscenja dela svih prethodnih komentatora, sa druge, blazene uspomene episkop Nikodim svojim komentarima pruza izvanredno naucno delo bogoslovsko-kanonske sadrzine koje ga zasigurno svrstava u red klasika komentatora svetih kanona.

N. S. Milosevic