Informativna sluzba
Srpske Pravoslavne Crkve
15. januar 2004. godine

PRAVOSLAVNA OHRIDSKA ARHIEPISKOPIJA
PRAVOSLAVNI EPISKOP VELICKI, ADMINISTRATOR POLOSKO-KUMANOVSKE MITROPOLIJE

E. Br. 1
13.
01. 2004. g.
Skoplje

SAOPSTENJE ZA JAVNOST

Dana 11.01.2004.godine u nedelju Bogootaca, u danima Bozicnjih praznika kada Sveta Pravoslavna Crkva proslavlja praznik Hristovog Rodjenja, Njegovo Visokopreosvestenstvo Mitropolit Velesko - povardarski i egzarh Ohridski G. Jovan sluzio je u Bitolju Svetu Arhijerejsku Liturgiju uz sasluzivanje Njegovog Preosvestenstva Episkopa Dremvickog G. Marka, jeromonaha Maksima, igumana Markovog Manastira kod Skoplja i jeromonaha Davida i molitvenog sabornog ucesca monaha i monahinja koji su prisli Ohridskoj Arhiepiskopiji i vernog naroda.

U toku sluzenja Bozanstvene Liturgije u stanu koji je vlasnistvo Mitropolita Jovana u kom se nalazi paraklis posvecen Vaskrsenju Hristovom, upala je po naredjenju MUP-a Bitoljska policija sa nalogom da sve njih privede u policijsku stanicu u Bitolju. Svi su ovi pritvoreni i drzani u pritvoru preko 30 casova, a onda oslobodjeni, izuzev Mitropolita Jovana koga su pritvorili i odredili mu kaznu u trajanju od 30 dana. Arhijereji Ohridske Arhiepiskopije i ostali sa njima privedeni su u policijsku stanicu kako navodi policija i makedonski mediji, navodno zato sto "raspiruju versku i nacionalnu mrznju u makedonskom narodu". Privedeni su: Mitropolit Jovan, Episkop Marko, jeromonasi Maksim i David, igumanija Kirana  i sa njom jos 6 monahinja iz manastira Svetog Ilije kod Skoplja i zenskog manastira u Jankovcima kod Resna i dve monahinje iz Bitolja kao i monaha Dionisija  iz Markovog Manstira kod Skoplja.

Glavni razlog zbog cega su privedeni nije i ne moze biti raspirivanje nekakve verske i nacionalne mrznje, nego je glavni razlog sasvim druge prirode. Vladajuci aparat Makedonije sa pojedinim izuzecima u saradnji sa Sinodom Makedonske Crkve koji je u raskolu sa Srpskom i svim Pravoslavnim Crkvama jos od 1967.godine, nedopustaju da se Makedonska Crkva vrati u kanonsko jedinstvo sa Srpskom Pravoslavnom Crkvom, a preko nje sa Svetom Sabornom i Apostolskom Crkvom Hristovom, kako bi se dugotrajne rane raskola zacelile, nego oni i dalje  namerno zatvaraju oci pred ovim glavnim i gorucim problemom. Ovi i nadalje ne dopustaju da normalno zazivi i dejstvuje kanonski uspostavljena Ohridska Arhiepiskopija. Arhijerejima Makedonske Crkve koja je u raskolu a nadamo se i vladajucem aparatu Makedonije dobro su   poznate sve pojedinosti kako je doslo do raskola i koji su glavni inicijatori toga i koji si glavni motivi i pokretaci  istoga.

Ovakav svakodnevni pritisak Makedonske Vlade kroz medije na arhijereje, svestenstvo i verni narod Ohridske Arhiepiskopije samo svedoci  da je njima vise stalo do toga da se stanje raskola jos vise produbi nego li da se dodje do njegovog isceljenja. Izgleda da je njima vise stalo do lazi koje se neprekidno seju kroz medije, nego li do istine. Ako sebe nazivaju demokratima i ako na sav glas gromoglase da je Makedonska drzava demokratska, osnovana na principima demokratije, onda zasto ovako postupaju? Ako je Crkva od Drzave odvojena, zbog cega onda policijskim merama hoce da resavaju pitanja Crkve? Vlasti ovoga sveta nisu kompetentni u dogmatskim i kanonskim pitanjima Crkve, njihova kompetencija prostire se na pitanja cisto ekonomske, politicke prirode... ili kako bi drugacije rekli na  pitanja koja nisu duhovne prirode.

Kada se osmeljuju da na brutalan nacin   privode u policiju i drze u pritvoru dvojicu kanonskih pravoslavnih episkopa Ohridske Arhiepiskopije, jeromonahe, monahe i monahinje koji su prisli kanonskoj pravoslavnoj Ohridskoj Arhiepiskopiji samo to dovoljno govori o principima demokratije.

Deo posleratnog svestenstva u Makedoniji pod pritiskom komunistickog aparata i bezboznog Tita uveo je pravoslavni narod u Makedoniji u raskol bez blagoslova Majke Crkve i na apsolutno nekanonski nacin 1967.g. je stvorio pseudoautokefaliju. Sa jedne strane govore da su autokefalna crkva a sa druge strane neprekidno u toku mnogih decenija pocinjuci od 1967.g. pa do sada uporno zahtevaju od Srpske Pravoslavne Crkve blagoslov i priznanje tako stvorene autokefalije. Sam taj fakat govori da takva autokefalija nije blagodatno kanonski ustrojena. Time je raskolnicka makedonska jerarhija potpuno zanemarila i ignorisala kanone Svete Pravoslavne Crkve. Ta samovoljna odluka Sinoda MPC protivi se ne samo kanonskim pravilima i istorijskim cinjenicama nego se kosi i sa osnovnim ucenjem Pravoslavne Crkve, kosi se sa Svetim Pismom gde se naredjuje da "...niko sam sebi ne prisvaja casti". Episkopat jednog dela autokefalne Crkve, ili sabori toga dela Crkve ma kako se nazivali i ma kakav bio njihov sastav ne mogu sami proglasavati autokefaliju. Po ucenju Sv.Vasilija Velikog: "Raskol cine oni koji otstupaju od zakonite crkvene jerarhije, ruse crkveno jedinstvo, bez obzira na to sto u verskim pitanjima uce kao Pravoslavna Crkva. U vezi ovoga Blazeni Avgustin govori: "Oni koji sebe smatraju Hriscanima a nisu u jedinstvu sa Crkvom, mogu imati sve: " i vjeru u Svetu Trojicu i Sveto Pismo, i Tajne ali ne i spasenje."

Zbog cega uporno traze blagoslov za takvu autokefaliju oni koji takvom samovoljom i sebe zamaraju i sramote a i drugima stvaraju velike probleme, namesto da se pokaju i vrate blagoslovenom i kanonskom osvestanom poretku Crkve! Uporno prebivanje u raskolu i pravdanje nedopustivog nacina autokefalije to znaci  i dalje ostati u nepokajanju i biti u opasnosti gubljenja vecnog spasenja. Nadamo se da je i njima poznato ucenje Svetih Otaca da se raskol (prebivanje u raskolu) ne moze oprati ni mucenickom krvlju. Prema tome raskol koji je nastao nekanonskim odcepljenjem MPC, moze se resiti iskljucivo u duhu hriscanske trpeljivosti i ljubavi i doslednim postovanjem kanona nase Svete Pravoslavne Crkve.

Nadamo se da ce Makedonska Vlada koja se podnosenjem Evropskoj Zajednici pismenog zahteva za madjunarodno priznanje pri tom obavezala da ce postovati ljudska, gradjanska i eticka prava svih gradjana Makedonije bez razlike, nece rukovoditi notornim lazima koje se emituju kroz stampu i televiziju o arhijerejima Pravoslavne Ohridske Arhiepiskopije. Nadamo se takodje, da ce ona naci dovoljno takta i mudrosti i osloboditi odmah nevino pritvorenog Mitropolita Jovana i dozvoliti  Pravoslavnoj Ohridskoj Arhiepiskopiji da nesmetano obavlja svoju spasonosnu misiju. Takodje se nadamo da ce Makedonska Vlada imati dovoljno razumevanja i za one pravoslavne hriscane iz Makedonskog naroda koji ne zele da i nadalje ostanu u raskolu.

Ostajemo sa dubokom nadom da ove nase reci nece ostati "glas vapijuceg u pustinji".

Episkop Velicki i administrator
Polosko-kumanovski
+ JOAKIM