|
Информативна
служба
Српске Православне Цркве
15. април 2004. године
ДНЕВНОМ
ЛИСТУ ''ПОЛИТИКА'' ПОВОДОМ ПИСАЊА О ПРЕМЛАЋИВАЊУ СВЕШТЕНИКА ЈЕРЕМИЈЕ
СТРАРОВЛАХА И ЊЕГОВОГ СИНА АЛЕКСАНДРА
Поштовани,
У
Вашем листу објављен је 13. априла 2004. године, текст под насловом
''Старовласи нису претучени'', у ком се говори о акцији СФОР-а
на Палама, када су насмрт премлаћени свештеник Јеремија Старовлах
и његов син Александар.
Овај текст сте преузели из бањалучког магазина ''Патриот'', међутим,
необјашњиво је да сте преузели само правдање злочина учињеног
над нашим свештеником и његовим сином.
Прво
што упада у очи је сам наслов, којим уверавате читаоце да отац
Јеремија и Александар нису претучени, насупрот тврдњама Његове
Светости Патријарха српског Г. Павла, епископа и свештеника, него
да су случајно повређени. Овакво писање је тенденциозно и сматрамо
да је тиме нанешена увреда Српској Православној Цркви. Очекујемо,
надајући се да поштујете новинарске кодексе, да овај текст демантија,
у целини објавите на истој страници на којој је објављен и текст
на који се осврћемо.
Треба
рећи истину, свештеник Јеремија и Александар Старовлах су брутално
претучени од стране војника СФОР-а.
Ово
тврдимо, јер имамо сведочења Јеремијине супруге и Александрове
мајке, лекара болнице у Тузли, лекара са ВМА из Београда, лекара
из Бање Луке. Део ових сведочења можете видети на интернет-страници
Митрополије дабробосанске: www.mitropolijadabrobosanska.org, заједно
са фотографијама, уколико сте заинтересовани да о овом немилом
догађају објективно извештавање.
У
самом тексту, из Вашег листа, наводе се још и неке неистине, као
што је присуство лекара СФОР-а у тузланској болници (наиме, ниједан
лекар СФОР-а није прегледао повређене).
Тврдња
из СФОР-а да нису знали распоред просторија у приземљу и да је
то довело до увећаног притиска после експлозије, не стоји, јер
су, само месец и по дана раније, ту исту кућу претресли од крова
до подрума, снимивши са три камере сваки њен угао. Чак су мерили
дужину и ширину тераса, дебљину врата, довратака, зидова. Знали
су сваки детаљ и могли су прецизно одредити колико им експлозива
треба за проваљивање у објекат.
У
тренутку експлозије, госпођа Виторка Старовлах је била ходнику
са својим сином Александром. Ни Александар ни Виторка нису тада
повређени. Из ходника се склонила тек кад је видела једног војника
како, с терасе, улази у собу њеног сина.
Очигледно је да је до повреда дошло по уласку војника СФОР-а у
стан, а на који начин се то могло десити, осим ако то није прекомерна
употреба силе?
Сва
наша саопштења и реаговања можете видети, прочитати, пренети и
објавити у Вашем листу на интернет-страници Митрополије дабробосанске.
По
нашем мишљењу, ова акција је имала одређен циљ, а то је застрашивање
православног српског народа у Босни и Херцеговини. Тај циљ се
најлакше може достићи ако се удари на Цркву, која је савест и
духовно уздање народа.
Нажалост,
примећујемо да ово није први пут да наш најстарији дневни лист
Политика некритички пише о Српској Православној Цркви.
Из канцеларије
Митрополије дабробосанске
ДАР
ЗА ХИЛАНДАР
Дана
13. априла 2004. године, на Васкршњи уторак, одржан је у Центру
“Сава”, добротворни концерт Дар за Хиландар. Концерт су организовали
Свети Архијерејски Синод Српске Православне Цркве и Информативна
служба Српске Православне Цркве, благословом Његове Светости Патријарха
српског Г. Павла.
Цела
свечаност је почела у фоајеу Центра “Сава”, у 19 и 30, отварањем
двају изложби: фотографија манастира Хиландара, пре и после пожара,
аутора Рајка Каришића и хиландарских графика. Изложбу је отворила
заменик министра вера госпођица Невена Витошевић. Затим су малишани
из вртића са подручја општине Врачар предали Његовом Преосвештенству
Епископу шумадијском Г. Јовану свој новчани прилог за манастир
Хиландар и пострадале на Косову и Метохији а затим су извели читав
серијал рецитација о Светом Сави и тако изазвали велико одушевљење
присутних.
Сви
гости су се затим преселили у велику дворану. Овај велики добротворни
концерт је побудио велико интересовање, тако да су се у Центру
Сава те вечери окупили представници Српске Православне Цркве:
Њихова Преосвештенства Епископи: бачки Г. Иринеј, шумадијски Г.
Јован, браничевски Г. Игњатије, хвостански Г. Атанасије и више
свештеника и ђакона. Концерту су присуствовали и представници
Римокатоличке Цркве. Својим присуством су ову
добротворну манифестацију посебно
увеличали Њихова Краљевска Височанства Престолонаследник Александар
Карађорђевић и Принцеза Катарина, начелник Генералштаба генерал-пуковник
Бранко Крга са представницима Војске Заједнице Србија и Црна Гора,
представник председника Владе Републике Србије г. Самарџић и министар
вера у Влади Републике Србије г. Милан Радуловић., као и члан
Конгреса САД, госпођа Корин Браун. Поред њих, концерту су присуствовали
и представници министарстава: културе, за капиталне инвестиције,
за економске односе са иностранством и Министарства унутрашњих
послова. Поред осталих важних гостију треба истаћи и присуство
г. Дарка Бајчетића, директора генералног покровитеља концерта,
компаније ДОНКАФЕ, затим представнике Новосадског и Београдског
сајма, затим ЕЛТИМ-а, Бамбија из Пожаревца, Завода за здравство
ЖТП, Јубмес банке, Атлас банке, Кулске банке, Меридијан банке,
Ексим банке, Политике А.Д., Гемакса и Скупштине Општине Стари
Град.
Програм
је почео у 20 часова. Велика, можда и највећа сценографија која
је постављена у Центру Сава, отворила је врата манастира Хиландар
свим гостима. Велики хиландарски пирг, фијала, чемпреси истински
су дочарали атмосферу највеће средњовековне српске светиње.
Уводно
слово је изговорио Његово Преосвештенство Епископ бачки Г. Иринеј
који је истакао значај манастира Хиландар не само за српски род,
него и за сав православни свет. Тај манастир је под јурисдикцијом
Васељенске патријаршије, али је увек био српски. Епископ бачки
је истакао да се монаси у манастиру Хиландару моле Господу и Богородици
Тројеручици за васколики род српски.
Управо
је заступничким молитвама пред Господом концерт и почео. Воскресеније
Твоје је извео хор Првог Београдског Певачког Друштва, са диригентом
Светланом Вилић. У наставку ове васкршње песме исти хор је отпевао
Стихиру Светом Сави, уз помоћ соло бас-баритона Александра Новаковића,
да би на крају свог наступа најстарији српски хор отпевао песму
Мати Божја, Павела Чеснокова.
Затим
је драмски уметник Небојша Дугалић изговорио Молитву принца Растка.
Групе Јокулаторес славенсис и Жива вода отпевале су Крај Твојих
ногу, песму на текст Светог Владике Николаја Охридског и Жичког.
У заједничкој сцени су Хор манастира Ковиља и Српско-византијски
хор Мојсије Петровић, са диригентом Николом Попмихајловим, отпевали
Катавасије, а дует Пирг песму Земља Светог Саве. После наведних
песама су Данило Лазовић као наратор, Небојша Дугалић као Свети
Сава и Бранко Ђурић као Свети Симеон и Небојша Кундачина као цар
Алексије III Комнин, одиграли сцену установљења Царске Лавре -
манастира Хиландар. У
овој релативно краткој сцени на језгровит и реалан начин је представљено
на који начин је цар Алексије предао Сави и Симеону дозволу за
изградњу манастира и царски штап како би увек означавао да игумана
манастира поставља цар. Затим су Бора Дугић на фрули и ансамбл
Пријатељи одсвирали композицију Трен. Глумац Бранко Ђурић је изговорио
Завет Светог Симеона, којим је истакнуто да када човек гради кућу
гради је за своје потомке, а када гради Цркву гради је за цео
свој народ. Народну песму Куд се ђеде Цар Немање благо заједнички
су извели Данило Лазовић и гуслар Бошко Вујачић. Косовски програмски
део концерта почиње извођењем дела драме Бој на Косову Љубомира
Симовића, који су извели Соња Колачарић, као књегиња Милица и
Слободан Ћустић, као кнез Лазар. У сплету ове сцене група Бело
платно је извела Густа ми магла паднала на Косово, а Светлана
Стевић је отпевала песму са Косова, Књигу пише турски царе. Затим
је стару народну песму Нижу се дзвезде низ ведро небо отпевала
Светлана Спасић. Слободан Ћустић је изговорио песму Браниоци душе.
Песму Блажен муж Павела Чеснокова је отпевао Хор Светог Георгија
при Саборној цркви у Новом Саду, са соло баритоном Васом Стојкићем
и диригентом мр Богданом Ђаковићем. Соња Колачарић је затим рецитовала
Трен Раванице, упоредо са песмом Од пола идет бабо, коју су извели
Биљана Крстић и група Бистрик. Потресну песму Чарнојевићи је изговорила
Јелена Жигон. Истовремено је тридесетак људи опонашало велики
збег жена, деце и стараца. Збег је три пута обишао сцену и публику,
те се символично могао протумачити као литијски опход око цркве,
тј. манастира Хиландара. Збег је такође подсетио публику на страхоте
кроз које је прошао српски народ у својој историји.
После
ове сцене је Београдски камерни хор са соло сопраном Марином Трајковић
и диригентом Владимиром Марковићем, отпевао Молитву Давидову.
Затим је млада драмска уметница, Милица Гутовић изговорила Племе
Чарнојевића. У наставку је група Легенде извела композицију Манасија,
која је са новог носача звука, на коме су само духовне песме.
Слободан Бода Нинковић је изговорио Беседу на Васкрс Светог Владике
Николаја. Група
Моба је извела народну песму Киша пада, трава расте. Група Теодулија
је отсвирала инструментал Борба. Данило Лазовић је затим говорио
текст Молебница. Упоредо је диригент Јелена Јеж извела дечји хор
Растко и Стефан при Храму Светог Саве, који је мало затим отпевао
песму Васкрснуо је Господ. Слободан Тркуља са својом међународном
групом Балканополис свирао је народну песму Лепе моје црне очи.
Бранислав Зеремски је после ове песме, изговорио речи Светог Нектарија
Егинског О врлини. Академски хор Колегијум музикум је, са диригентом
Драганом Јовановић, отпевао црквену песму из XVII века којом се
прославља Бог – Полијелеј. Песму Тројеручица је изговорила Вјера
Мујовић, уз велику поворку малишана, који су у народној ношњи
пронели кроз сцену и публику репродукције чудотворне хиландарске
иконе Богородице Тројеручице. У наставку рецитације је Академски
хор Обилић извео богослужбену песму Богородице Дјево, на челу
са диригентом Даринком Матић-Маровић и асистентом Ивоном Еклемовић.
Завршни текст, који
је био и закључак концерта, изговорио Петар Божовић, подсећајући
Србе на Васкрсење Господа и васкрсење српске духовности. Говорну
фугу Србија, аутора Александра С. Вујића, извели су Академски
хорови Колегијум муизкум и Обилић, са диригентом Даринком Матић-Маровић
и асистентом Ивоном Еклемовић. Хор је упоредо понављао имена градова
у Србији и Црној Гори и манастира и цркава, који су спаљени и
срушени у недавном погрому Срба на Косову и Метохији.
Група
певача, међу којима су познати глумци, певачи и музичари, извели
су васкршњу песму Људи ликујте, народи чујте, у аранжману Дивне
Љубојевић и Љубе Димитријевића.
Све
групне сцене су извели Академско културно уметничко друштво Лола,
чланови балетске школе Лујо Давичо, чланови студентског удружења
Свети Јустин Философ. За кореографију су били задужени Велимир
Аговски и асистент Јована Михајловић.
Овај
концерт, који је имао три програмске целине: хиландарску, косовску
и васкршњу, један је у низу манифестација које ће организовати
Информативна служба Српске Православне Цркве како би се манастир
Хиландар обновио и како би опет био Србима на помоћ у искушењима
и спасење заступничким молитвама пред Богородицом Тројеручицом
и Васкрслим Господом Исусом Христом.
Генерални
покровитељ концерта
ПАРАСТОС ЖРТВАМА САВЕЗНИЧКОГ БОМБАРДОВАЊА
У
петак, 16. априла 2004. године, у 12 часова, у цркви Светог Марка
у Београду, биће служен парастос жртвама савезничког бомбардовања
о Васкрсу 1944. године (16. и 17 априла).
Интернет
презентација Српске православне цркве је доступна преко сервера
у Калифорнији (донација Конгреса српског уједињења) www.spc.org.yu и www.serbian-church.net
и сервера у Београду www.spc.yu
(донација Беотел-а).
Фотографије
актуелних догађаја дар Новинске
агенције ФОНЕТ
Copyright © 1999-2004 by
The Information Service of
the Serbian Orthodox Church
11000 Belgrade
Kralja Petra I no.5
+381 11 3282 596
e-mail
|