Информативна служба
Српске Православне Цркве

15. мај 2007. године

МИТРОПОЛИТ ЗАГРЕБАЧКО-ЉУБЉАНСКИ Г. ЈОВАН ОДЛИКОВАН ОРДЕНОМ СВЕТОГ САВЕ I СТЕПЕНА

Данас је у Патријаршијском двору у Београду, Његово Високопреосвешетнство Митрополит загребачко-љубљански Г. Јован одликован орденом Светог Саве I реда, због тридесетогодишњег труда на њиви Господњој.

Његова Светост Патријарх српски Г. Павле је, приликом одликовања, честитао Високопреосвећеном Митрополиту пожелећи му свако добро од Господа Бога. Високопреосвећени Митрополит се од срца захвалио Његовој Светости и Светом Архијерејском Сабору што су му доделили тако високо признање Српске Православне Цркве. Затим су Митрополиту Јовану честитали сви Архијереји.

Орден светог Саве основао је краљ Милан I 23. јануара 1883, истовремено са Орденом белог орла. Орден је назван по првом српском архиепископу светом Сави, из краљевске куће Немањића, који је умро почетком тринаестог века. Између кракова бело-плаво емајлираног малтешког крста постављени су позлаћени двоглави орлови. Аверс медаљона представља икону свеца, окружену овалним прстеном на коме је записано "Својим трудом постигао је све" на старословенском језику.

Краљ Петар I наставио је да додељује орден, само су оснивачеви иницијали уклоњени са реверса медаљона и замењени годином установљења (1883). Орден је организован у 5 степени, и био је додељиван српским грађанима и страним држављанима, за заслуге на пољу културе, народне просвете, науке, јавних служби и Цркве, као и за заслуга према Краљу, држави и нацији, и цивилним и војним лицима. 

Орден је додељивала Круна. Не би га требало мешати са истоименим тростепеним орденом за заслуге који додељује Српска Православна Црква.

Орденске инсигније су прво израђивали у Бечу (Аустрија).По избијању Балканских и Првог светског рата, инсигније су израђивали Артис Бертран у Паризу (Француска) и Браца Игенен из Ле Локла (Швајцарска), као и неке домаће радионице (Сорлини из Вараждина и Гризбах и Кнаус из Загреба). Позније инсигније се разликују по светло зеленој боји сакоса уместо првобитне тамно црвене. 

ВАЗНЕСЕЊЕ ГОСПОДЊЕ – СПАСОВДАН – СЛАВА ГРАДА БЕОГРАДА

Од када је деспот Стефан Лазаревић 1403. године устоличио Београд као престоницу,  у част обнове и напретка, град је као своју Крсну славу узео Вазнесење Богочовека Исуса Христа на Небо – Спасовдан.

Ова  Слава  симболично  указује  на  стално  уздизање  –  вазнесење  града  из  греховне таме и неуништиву наду и веру у избављење и спасење, изражавајући душевну и моралну снагу народа прекаљеног у славној прошлости.

Уз повремене прекиде под притиском многих непријатеља и великих друштвених промена, ова најстарија тековина Београда одржава се вековима, доказујући да може поднети најтежу пробу правих вредности – пробу времена.

Вазнесење Господње, или како је уобичајено у народу - Спасовдан, одувек је био празник и Слава коју су славили сви Београђани. Након бројних страдања и недаћа кроз које је наш народ прилазио у двадесетом веку, данас, у овом времену обнове духовности, када у Београду има нешто више од деведесет одсто православног становништва (према попису из 2002. године), број учесника у литији се умножава из године у годину.

Данашњу форму постојећег славског обреда коначно је уобличио 1862. године митрополит београдски Михаило Јовановић, тада такође и поглавар Цркве Кнежевине Србије, на чији је предлог, упућен кнезу Михаилу Обреновићу 1863. године, и саграђен храм посвећен Вазнесењу Господњем. Ова црква успела је да сачува оригинални барјак Управе града из тога доба.

Године 1992., грађани Београда су са великим усрђем обновили празновање градске Славе, која је поново изашла из недара Вазнесенске џркве. Тиме је означен почетак духовног оздрављења Београда и повратак изворним и оживљујућим вредностима, то јест нашем Спаситељу Исусу Христу.

У ових последњих петнаест година, на Слави служе Његова Светост Патријарх српски Господин Павле, многи Епископи и свештеници; учествује краљевска породица Карађорђевића, градоначелници Београда, угледне личности и многобројни народ.

Литија већ има своју устаљену трасу београдским улицама. Прво се стаје код Теразијске чесме – на том месту извора живота се приносе молитве за здравље Београђана. Друго стајање је код Саборне цркве, где се читају молитве за мир и благостање. И на крају, помен за покој душа свих палих јунака Београда служи се у дворишту Вазнесењске цркве испред гранитног Крста, на месту где су у склоништу 6. априла 1941. године, приликом бомбардовања, погинули бројни Београђани. Литија креће из Вазнесењског храма и завршава се у њему, описујући тако круг који симболизује вечност.

Ове године свето Вазнесење Господње – Спасовдан празнује се 17. маја. Бденије уочи празника почиње у 18ч, а света Литургија на празник у 9ч. Свечана литија полази испред храма св. Вазнесења Господњег у 11:30ч. На Светој Литургији ће одговарати хор Војске Србије Станислав Бинички, са диригентом Милијановићем.

(Од новембра 1997. године, у оквиру званичне презентације Српске православне цркве на Интернету – на адресама: www.spc.yu и www.spc.org.yu –, која сада има дневно преко хиљаду посетилаца, налазе се и информације о прославама Спасовдана, уз фотографије).

Одбор за прославу Вазнесења Господњег

ПОСЕТА ЕПИСКОПА РАШКО-ПРИЗРЕНСКОГ Г. АРТЕМИЈА
ЦРКВЕНОЈ ОПШТИНИ СВ. САВЕ У ЈОХАНЕСБУРГУ

У оквиру својих пастирских напора у правцу борбе за остваривање људских права српског народа на Косову и Метохији, на очувању територије Косова и Метохије у оквирима државе Србије и сведочењу истине, Епископ рашко-призренски Г. Артемије боравио је у периоду од 5. до 10. маја, у Јуноафричкој републици, која је лидер међу афричким државама и чији је глас и став веома значајан у Савету Безбедносту УН.

Преосвећином Владики Артемију, протосинђелу Симеону, игуману манастира Бањска и професору др Мирољубу Јефтићу, гостопримство је указала Црквена Општина Св. Саве у Јоханесбургу на челу са старешином цркве јеромонахом Пантелејмоном, сабраћом јеромонахом Наумом и јерођаконом Серафимом и чланови и верни народ ове једине српске парохије у Африци при храму св. апостола Томе.

У суботу уочи Ђурђевдана, Владика Артемије је служио празничну вечерњу службу уз саслужење свештеника и ђакона митрополије јоханесбуршке. Затим се придружио митрополит Јоханесбурга и Преторије г. Серафим, који је после надахнуте беседе Владике Артемија, у којој је српски владика, између осталог, изразио радост и благодарност што се налази заједно са нама у Африци, поздравио Владику Артемија и захвалио му што нам је у Африку донео благослове свете српске цркве, Његове Светости Патријарха г. Павла и благослов са светог, мученичког Косова и Метохије, поклонивши му том приликом икону Господа нашег Исуса Христа.

После богослужења, свештенство и верни народ су у црквеној сали са великом пажњом саслушали предавање владике Артемија о условима живота и ситуацији на Косову и Метохији. После предавања, разговору су се прикључили Митрополит Серафим и окупљени верници постављајући питања, на која је одговарао Владика Артемије. Посебно је била интересантна паралела коју је владика повукао између Јужне Африке и Косова и Метохије, рекавши да је Јужној Африци Међународна Заједница значајно помогла да се ослободи неправедног система апартхејда, а да је на Косову и Метохији супротно и да је ту управо Међународна Заједница пуно допринела да Срби живе у дискриминаторским условима који су много гори него што је то било у Јужној Африци у време апартхејда.

У недељу на празник св. Великомученика Георгија, Владика Артемије је служио Свету Архијерејску Литургију у храму св. апостола Томе, а затим пресекао славске колаче верника који прослављају своју Крсну Славу Ђурђевдан. У својој архипастирској беседи владика је богонадахнуто говорио о недељној јеванђељској причи и догађају са женом Самарјанком. Окупљени парохијани су били радосни, укрепљени и духовно оснажени молећи се Богу заједно са нашим владиком и слушајући мудре и душекорисне речи косовско-метохијског Владике.

Наредног дана, владика Артемије је гостовао на грчком радију у Јоханесбургу, сведочећи истину и говорећи на грчком језику о ситуацији на Косову и Метохији. Овај радио слуша преко 30 000 припадника грчког народа који живе у Јужној Африци. У уторак, владика је био гост митрополије Јоханесбурга и Преторије. У митрополији, наш владика је поздрављен речима да је веома поштован и цењен као владика који по целом свету сведочи истину Јевандјеља као што су то чинили свети апостоли, а такође сведочи и истину о страдању и распецу свете српске цркве и српског народа Косову и Метохији. Затим је уприличена посета првом званичном православном манастиру у Јужној Африци, где су домаћини (секретар и свештеници митрополије), упознали Владику Артемија са будућим плановима о формирању овог веома значајног православног духовног центра.

У среду 9. маја, после посете јединој руској парохији у Јужној Африци при храму св. Сергија Радоњеског, Владика Артемије се, у Министарству спољних послова у главном граду Преторији, сусрео и разговарао са амбасадорима и високим представницима овог Министарства. Главна тема разговора је била ситуација на Косову и Метохији и одредјивање коначног статуса ове српске покрајине. Владика је и овог пута, као и небројено пута до сада у својим дипломатским напорима, представио саговорницима трагичну реалност и слику тешког живота Срба на Косову и Метохији.

Владика Артемије се овом приликом захвалио представницима МСП у Преторији, на изузетно објективном ставу, који је после посете Косову и Метохији у саставу делегације Мисије СБ, заузео Амбасадор Јужне Африке у УН, г. Думисани Кумало. Владика је на крају разговора апеловао на представнике јужноафричке власти, да се ставе на страну поштовања међународног права, остваривања људских права, на страну истине и правде и подрже компромисни предлог Србије да се Косову и Метохији обезбеди потпуна аутономија у оквирима граница државе Србије, јер би свака друга одлука била неправедна, представљала би опасан преседан и била би претња миру и стабилности у читавом свету, а свакако и у Африци, јер би била подстрек за остале сепаратистичке покрете који би увидели да насиљем и терором могу остваривати своје сепаратистичке циљеве.

Нека српском народу у Африци ова посета Владике Артемија буде на утврђење у вери, духовну корист и спасење, а Владику, његове сараднике и страдални српски народ на Косову и Метохији нека Господ  сачува, заштити, укрепи и дарује им снаге да издрже и безбедно прођу кроз тешка искушења у којима се налазе, јер имамо наду и чврсто верујемо да после голготе - долази васкрсење.

Јеромонах Пантелејмон

САОПШТЕЊЕ ЗА ЈАВНОСТ
ПРАВНОГ САВЕТА МИТРОПОЛИЈЕ ЦРНОГОРСКО-ПРИМОРСКЕ И ЕПАРХИЈЕ БУДИМЉАНСКО-НИКШИЋКЕ ПОВОДОМ ДОНОШЕЊА НОВОГ УСТАВА ЦРНЕ ГОРЕ

Правни савет Митрополије црногорско-приморске и Епархије Будимљанско-никшићке поводом доношења новог устава констатује да Црква има право и легитиман интерес да учествује у јавној расправи и да користи инструменте јавног утицаја у циљу обезбезбјеђења уставне позиције која омогућава неометану њену јеванђелску мисију и функционисање.

Јасно одређење Православне Цркве у Уставу је од непроцењивог значаја за будући однос Цркве и државе, али и за укупне друштвене односе у Црној Гори. Епископски савет Православне Цркве у Црној Гори остаје код већ изнијетих примједби и предлога Правног савјета, а оне су саопштене и објављене као алтернативно рјешење на чл.13. Нацрта  Устава.

''Вјерске заједнице'' као предложена уставно-правна формулација којом се опредјељује положај Цркве неприхватљива је из више разлога.

Православна Црква, као ни Римокатоличка, не могу се препознати под општим називом "вјерска заједница", као што је предложено у Нацрту устава, па са становишта Цркве односна норма не може бити примјенљива и прихватљива. У том правцу, најмање што очекујемо јесте да се у тексту Устава значењски учини јасна разлика између традиционалних вјероисповијести у Црној Гори, и вјерских заједница. Такође, уставно се мора јасније одредити аутономија Цркве (у односу на државну власт) како у питањима вјерских послова, тако и у питањима организације.

Предложено нормирање положаја Цркве представља корак назад у односу на важећи Устав и може се непожељно одразити како на вјерска права и слободе појединаца, тако и на општи положај Цркве и свих вјерских установа. 

Правни савјет констатује да се досадашње искуство у примјени Закона о државном премјеру, катастру и уписима права на непокретностима одликује непринципијелношћу и арбитрарним приступом органа који тај Закон примјењују у односу на права Цркве. Оскудно знање чиновништва о положају и правима Цркве, а понекад и срачуната немарност и недобронамјерност, погодовале су разноврсним злоупотребама код уписа права која су вјековима у својини Цркве.

Сматрамо да је Предлог закона о државном премјеру и катастру непокретности прикладнији од постојећег, али, док се не промијени лоша пракса у примјени тог закона, не може се очекивати ни ажурност ни вјеродостојност  евиденције о правима на непокретностима.

Невјероватно је да је у времену велике приче о црногорској културној баштини у Предлогу закона изостало одређење цркава и манастира као вјерских објеката у црквеном власништву.  

Важећи Закон о повраћају одузетих имовинских права и обештећењу садржи дискриминаторну норму у односу на Цркву (јер искључује право на враћање црквене имовине), а најављене измјене и допуне дискриминацију увећавају умјесто да је умање или отклоне чиме се Православној Цркви, али и Римокатоличкој цркви и Исламској заједници, чини нова неправда. 

Из наведених разлога изражавамо противљење таквом законском пројекту, позивајући законодавне актере да напокон донесу пропис о реституцији у коме ће правда бити задовољена, а Црква изједначена са осталим корисницима тог права.

Поред горе наведеног, Правни Савјет сматра да покушаји и најаве  узурпације православних храмова и манастира у Црној Гори, недавне уличарске манифестације на Цетињу са елементима вјерског и имовинског насиља, те конкретни покушаји обијања цркава на законит и праведан начин морају бити процесуирани и санкционисани од органа гоњења и правосудних органа. Нико нема право да својим пасивним понашањем охрабрује криминално понашање појединих лица које може угрозити општи мир и безбједност у Црној Гори.

ПРАВНИ САВЕТ
митрополије црногорско-приморске И
епархије будимљанско-никшићке

ЕПИСКОП МОРАВИЧИ  Г. АНТОНИЈЕ НАГРАЂЕН ОРДЕНОМ РУСКЕ ФЕДЕРАЦИЈЕ ЗА «ВЕРУ И ВЕРНОСТ» ПРВОГА СТЕПЕНА

На дан  крсне славе и покровитеља  града Москве св. великомученика  и Георгија Победоносца и државног празника Победе, у подворју Српске Православне Цркве у Москви, по завршетку Божанствене Литургије коју је служио Епископ Антоније, генерал-пуковник Руске Федерације Владимир Николајевић Мамаев наградио је орденом за «Веру и верност» првог степена Епископа Антонија за учвршћивање међусобних културних, духовних и братских  веза које постоје међу нашим народима.

На Светој Литургији су присуствовали први секретар амбасаде Босне и Херцеговине г. Иван Фигурек, начелник Аналитичког департамента комисије за борбу против корупције генерал-мајор Јуриј Архипов, врховни отоман Савеза Козачких формација генерал-пуковник Александар Денин, као и друге јавне и политичке личности Русије.

 

У ФОЧИ ПРОСЛАВЉЕНЕ КРСНЕ СЛАВЕ ФАКУЛТЕТА И БОГОСЛОВИЈЕ

У суботу, 12. маја ове године, у Фочи су заједнички прослављени Свети Сава први архиепископ српски и патрони фочанског Богословског факултета и Богогословије: Свети Василије Острошки и Свети Петар Дабробосански.

У новосаграђеном храму, посвећеном Светом Василију Острошком и Петру Дабробосанском, који се налази у саставу комплекса ових богословских училишта, служена је Света Литургија којој је началствовао Његово Високопреосвештенство Митрополит дабробосански Г. Николај. Саслуживали су преосвећени епископи: Канадски Г. Георгије и Врањски Г. Пахомије, дванаест свештеника и три ђакона, док је Камерни хор Одсјека за црквену музику и појање на Музичкој академији у Источном Сарајеву, под диригентском управом мр Рада Радовића, Свету Литургију украсио својим изванредним појањем. Празничну беседу је одржао ученик четвртог разреда Богословије Дарко Јовановић, а после Свете Литургије преломљени су славски колачи.

На почетку свечане академије у амфитеатру Богословског факултета, декан Богословског факултета протојереј-ставрофор др Предраг Пузовић пожелио је добродошлицу гостима, међу којима су били: председник Скупштине Брчко Дистрикта др Милан Томић, ректор Универзитета у Источном Сарајеву др Митар Новаковић, директор Секретаријата за вјере Републике Српске г. Јово Турањанин, начелник Општине Фоча г. Здравко Крсмановић, начелник Општине Пале г. Слободан Савић, декан Врхбосанске теологије у Сарајеву др Анто Ћосић, ректор Врхбосанске богословије у Сарајеву др Нико Икић, игуман манастира Добрићева архимандрит Симеон, архијерејски заменик западноамерички прота Велимир Петаковић, представници крагујевачке и цетињске богословије, већина декана Универзитета у Источном Сарајеву, те бројни свештеници и други угледни гости.

Свечану беседу о „трима српским јерарсима“: Светом Сави, Светом Василију Острошком и Светом Петру Дабробосанском, одржао је асистент Богословског факултета г. Дарко Ђого.

Током академије, ректор Универзитета у Источном Сарајеву др Митар Новаковић доделио је дипломе за седморо магистара и четрнаесторо дипломираних студената Богословског факултета, а Високопреосвећени Митрополит Г. Николај доделио награде студентима Факултета и ученицима Богословије за педесет и осам награђених светосавских темата.

У програму свечане академије, песмама и рециталима учествовали су: Камерни хор Одсјека за црквену музику и појање Музичке академије Универзитета у Источном Сарајеву и хор Богословије и Богословског факултета из Фоче, са диригентом мр Радом Радовићем, те ученици Богословије и студенти Богословског факултета у Фочи.

После свечане академије, за све госте је, у трпезарији Богословског факултета и Богословије, приређен свечани славски ручак.

Извор: Митрополија дабробосанска

ПРОВАЉЕНА ЦРКВА МАНАСТИРА СВЕТЕ ПЕТКЕ - БИЈЕЉИНА

Непознато лице или више њих провалили су ноћас у цркву Манастира Свете Петке у бијељинском насељу Пет језера, одакле су однели већу количину новца, и оскрнавили црквене светиње.

Јеромонах Игњатије је рекао да се процењује да су провланици однели 2.500 КМ, новчане прилоге верника и истакао да је много већа штета то што су оскрнавили иконе, крстове, свештеничке одежде, те улазили у олтар.

"Новац који су однијели најмања је штета, јер је много горе то што су свештеничке одежде, иконе и крстове бацали по поду, дирали дарохранилицу, у којој се чува причешће за болеснике и улазили у олтар, најсветији дио цркве у који само свештеник може да приступи", рекао је јеромонах Игњатије.

Према његовим речима, претпоставља се да су провланици у цркву, ушли кроз прозор који, највероватније, није био добро затворен.

"Оскрнавили су двије цјеливајуће иконе, испод којих су се налазиле кутије у којима је прикупљани новчани прилози вјерника. Те иконе су оборили на земљу и потом су крстовима покушали да отворе кутије са прилозима", рекао је јеромонах Игњатије.

Он је рекао да су провалници разбили стаклену касу у којој је прикупљан новац за сиротињу, те оскрнавили и свештеничке одежде, које су потом бацили у олтар.

Према његовим речима, провала откривена јутрос, када је на лице места стигла полиција која је извршила увиђај, током којег нису откривени отисци прстију.

Јеромонах Игњатије претпоставља да је мотив овог разбојништва био искључиво новац и да није имао неку другу позадину.

"Они су тим чином сами себи пресудили, али ми се ипак молимо и за њих да их Господ уразуми и да престану да чине таква недјела", каже он.

Извор: Инфо служба СОЗ-а Епархије зворничко-тузланске

ШЕМАТИЗАМ СРПСКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЕПАРХИЈЕ СРЕДЊОЕВРОПСКЕ ОД 1991. ДО 2006. ГОДИНЕ

Данас у 19 часова, у Конаку Књегиње Љубице у Београду, биће одржано представљање књиге Шематизам Српске Православне Епархије средњоевропске од 1991. до 2006. године, која је изашла из штампе са благословом Епископа средњоевропског Г. Константина.

О књизи говоре Преосвећени Епископ шабачки Г. Лаврентије, Епископ западноевропски Г. Константин, протојереј-ставрофор др Предраг Пузовић, протојереј-ставрофор др Драгомир Сандо и протонамесник Братислав Божовић, уредник издања.

КОНКУРС АКАДЕМИЈЕ СРПСКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЦРКВЕ ЗА УМЕТНОСТИ И КОНСЕРВАЦИЈУ У БЕОГРАДУ

Академија Српске Православне Цркве за уметности и консервацију у Београду објављује конкурс за избор:

Доцента, редовног и ванредног професора за ужe црквено-уметничке и наставно-научне области – детаљније видети на Интерент страници Академије Српске Православне Цркве за уметности и консервацију – www.akademijaspc.org.yu

Услови конкурса су предвиђени Законом о високом образовању и Статутом Академије, на основу којих се врши избор пријављених кандидата.

Кандидати подносе:
пријаву на конкурс,
црквена крштеница Православне Цркве,
благослов надлежног Епископа,
кратак животопис,
копија диплома,
документацију о радовима из уже наставне-научне и црквено-уметничке области,
потврда о досадашњем педагошком искуству из уже наставне-научне и црквено-уметничке области.

Рок за подношење документације 7 дана, од дана објављивања текста конкурса (15. мај 2007. године).

Академија Српске Православне Цркве за уметности и консервацију, Краља Петра 2, 11000 Београд.

Интернет презентација Српске православне цркве је доступна преко сервера у Калифорнији (донација Конгреса српског уједињења) www.spc.org.yu и www.serbian-church.net и сервера у Београду www.spc.yu (донација Беотел-а).

WAP Презентација wap.spc.yu


Copyright © 1999-2007 by
The Information Service of the Serbian Orthodox Church
11000 Belgrade
Kralja Petra I no.5
+381 11 3282 596
info@spc.yu