Ања Гребе: ”Ватикан. Слике. Уметничко благо”

Anja Grebe: „Der Vatikan: Die Gemälde. Die Kunstschätze“
DuMont Buchverlag

Посета Ватиканским музејима иде у неку врсту апсолутног програма за све љубитеље уметности. Овај музеј светског наслеђа  састоји се из 12 комплекса са преко 1300 изложбених сала – а круг и укупно одстојање износи седам километара, које се сада може у виду листања ове књиге обићи и видети.

Овај опсежан илустровани том се састоји из 23 поглавља са појединачним збиркама, које су настале по налозима римских папа кроз столећа, и ту чуване, конзервисане и стављене на располагање како поклоницима, тако и свим другим посетиоцима. Међу њима су ”Ватиканска пинакотека”, ”Сикстинска капела”, Рафаелове Станце, Борџијин стан (Appartamento Borgia), збирка модерне религиозне уметности и ареал Ватикана. Међу њима се могу видети ремек-дела Микеланђела, Рафаела, Тицијана, Ђота, Леонарда, Каравађа, Гвида Ренија, Филипо Липија, Веронезеа, ван Гога, Матиса, Клеа.

Са Лаокоон-групом и Аполоном из Белведера предстаљена су најважнија дела класичне старине. Укупно је представљено 976 уметничких артефаката са кратким легендама о самим делима, као и додатних 180 дела са есејима проминентне историчарке уметности Ање Гребе. Ову раскошну књигу је написала Ања Гребе, хабилитирана историчарка уметности и научна сарадница универзитета у Фрајбургу. Гребе је припремила многе изложбе и написала више књига, међу њима и једну о славом музеју Лувру.

За ово издање је предговор написао Рос Кинг из Оксфорда. Гребе описује детаљно оно шта се на дотичној слици догађа. Она објашњава уметност композиције, начела и спцифичности светлости, примену боја и моделације тканина, објашњава симболику и гестова, тумачи семантику детаља као и спој наизглед антагонистичких принципа светлог и тамног, небеске и земаљске сфере, божанског и људског деловања.

У овом ходу из сале у салу листајући ову књигу, расте и уверење да је спокојно посматрање ових уметничких експоната сакралног смисла, ослобађа код гледалаца један вид спиритуалности. Ово дело је драгоценост у свакој библиотеци. Оно је уједно и поуздани водич кроз лавиринте ових музеја: написано хронолошким редом, концентрисано и без излишних ујрашавања. Репродукције су највишег квалитета. У једну реч – свакоме ко није у прилици да уживо посети ове музеје, ова раскошна књига је оптимални сурогат и надахнуће.

Протојереј-ставрофор Зоран Андрић (Минхен – Рим