Арнолд Еш: Рим од Средњег века до ренесансе

Сви путеви воде у Рим, али ”Пут у ренесансни Рим води преко Фиренце”. У овој реченици је садржана поанта и фокус ауторове историографске визуре. Еш вели ”да не чине само историчари нешто посебно од Рима, већ да Рим чини нешто посебно са историчарима”. Арнолд Еш, дугогодишњи управник угледног Немачког историјског института у Риму, недавно је објавио збирку чланака као пресек свог дугогодишњег истраживања на примарним изворима о историји и култури вечног града - Arnold Esch: Rom. Vom Mittelalter zur Renaissance. 1378–1484. C.H. Beck, München 2016.

Арнолд Еш живописно дочарава стогодишњу слику папског двора у Риму на динамичном прелазу из средњег века у Ренесансу. Концентрација је на великом расцепу из 1378.г. који је део средњег века до понтификата папе Сикста IV 1484.г. кад је већ ренесанса. Сто година у вечном граду није богзна колико време, али је то време дубокосежних преображаја: папа ће најзад постати суверен у граду у коме се налази његова катедра, привреда и друштво ће се оријентисати сходно двору, а хуманисти настоје да у Риму иницирају духовну метаноју учећи како ваља на нови начин гледати на антику. Религиозни живот добија у колориту благодарећи рекама поклоника и великом покрету све снажније духовности жена у лаичком апостолату. Као престоница западног хришћанства Рим добија и додатну димензију једног ”светског чвора” (Грегоровиус). Историја Рима је истовремено и историја света.

Аутор књиге осветљава црквену, социјалну, привредну и културну позадину и објашњава је из перспективе дуге традиције интернационалне историографије.

Око 1400.г. Рим је још имао античку инфраструктуру: оно што је помпезно називано Caput Mundi (глава света), био је бедни средњовековни мали град у руинама негдашње милионске метрополе и са својих 25.000 становника мањи од Фиренце или Венеције. Од некадашњих седам мостова на Тибру је остало само још три. А о стању Католичке Цркве и да се не говори.

Базилика Светог Петра је била пуста, а од папе ни трага ни гласа. Након деценијског изгнанства у Авињону постојале су понове папа, али никоји хришћанин није могао знати који је званично и канонски на снази. У расцепљеној Цркви су конкурисали двојица псеудо-папа о викаријат Христов на земљи, што је бацало сенку на веродостојност хришћанства.

Док су Фиреца, Венеција, Милано, чак и Ђенова и Сијена или Лука као средњовековни градови-државе цветали, дотле је Рим венуо. Његови основни приходи су били ”опроштајнице” из времена ”светих година” и прилози поклоника, трговина побожним предметима, промет у гостионицама/хотелима (конзум вина).

Живописно представља Еш како је папство у Риму, након своје слабости у 14. веку (италијански: Trecento), поново стало на ноге. Основи разлог је био превазиђена шизма. Концил у Констанцу је регулисао папство који је кроз кланове и локалне интересе одвео у шизму, јачајући снагу нове саборности (концилијаризма). Иако се тај дух концилијаризма није могао уврежити, папство је било спасено. За Рим је то значило да је у 15. веку (италијански: Quattrocento) он постао поново престоница хришћанског света. Какву је улогу имала Фиренца? Она је нудила know-how за папске финансије. Фирентинци су имали модерно банкарство и већ спретно владали умећем плаћања меницама и кредитима. Мимо банкарског умећа Фиренца је поседовала и културни капитал ренесансе. Књижевност, уметност, архитектура су постали средство инвестиције у престиж. Идеју уметничке репрезентације у Цркви откривају и папе, као на пример Никола V, Пије II или Сикст IV. Сада се новац давао за две ствари – ”за књиге и изградњу” (”libri e in murare”).

Ово Ешово дело омогућује дубоки увид у свакодневни живот ”малих људи” у времену великих културних метаморфоза вечног града, те га препоручујемо као поуздани извор свима који се баве историјом Рима.

протопрезвитер Зоран Андрић, Минхен