Епископ Максим у Сијетлу
У Недељу по Педесетници,
Епископ Западноамерички Максим је посетио Парохију Светога Саве у Сијатлу,
држава Вашингтон. Црква Светога Саве се налази у месту Исаква (Issaquah), што
је индијански назив за то место.
У 18 часова је служено вечерње, после кога је следила вечера и разговор са верним хришћанима. Епископ Максим је одговарао на њихова питања. Парохија са састоји од староседелаца, Срба рођених у Америци, али се после рата 1995. у БиХ доста породица доселело овамо тражећи уточиште и бољи живот.
Сутрадан у недељу,
свештенство и народ су сачекали Епископа на улазу цркве, после чега је уследила
Божанствена Литургија. Сложно и хармонично је одговарао месни хор, а Епископ је
произнео беседу на прочитано јеванђеље... Чтецирао је Веселин Хрле кога је
Епископ Максим пре годину и по дана произвео за чтеца.
После Свете Литургије, уследио је свечани ручак, који су припремиле жене из
Кола Српских сестара.
Потом је уследио традиционални фестивал "Српски дани".
Seattle је највећи град у северној области Пацифика ( Pacific Northwest) САД. Смештен је у америчкој држави Вашингтон
између Puget Sound и језера Вашингтон, на 108 миља (174 km) јужно од
америчко-канадске границе у King County, чије је и седиште. Иначе, Сијатл је установљен 14. новембра 1851. од Arthur A. Denny. Најпре се
звао New York, потом Duwamps, а онда је коначно преименован у Seattle по Поглавици Noah Sealth (si'áb Si'ahl, "high-status
man"). Он је био поглавица двају племена која су живела и тој области
("Seattle" је англицизирани облик његовог презимена).
Већ 2006. године град је имао око 578,700 становника, а метрополитанска
популација је око 4 милиона. Неоправдана светска репутација Сијатла као
"кишног града" долази од чињенице да је он облачан - али не и кишан!
- просечно 226 дана годишње.
Историја парохије Светога Саве у Сијатлу
Црквено-школска општина Светог Саве основана је 1953. године. У споменици
Епархије америчко-канадске, која је издата поводом тридесет година манастира
светог Саве и шездесет година епархије, налази се честитка поводом јубилеја
манастира, у којој се наводи:
"Новооснована црквено-школска општина Светог Саве", у потпису Rev.
Miomir Dubak 504-9th Avenue Seatle 4 Washington. Свештеник Дубак, 12. јуна
1953. године, извештава архијерејског намесника Владимира Мрвичиног:
"Синоћ је црквено-школска општина одржала седницу на којој су донете
следеће одлуке: 1) Ускраћује се свака даља помоћ из црквено-школске благајне
свештенику Миомиру Дубаку, пошто се не може колонија тиме оптерећивати и за то
нема средстава. 2) Да се сума од 700 (седамстотина) долара која је остала у
благајни и коју је отац Дубак сакупио идући од немила до недрага по свим брдима
Вашингтона и Бритиш Колумбије, задржи у благајни све док се некад у будуће
евентуално побољшају прилике и да се употреби за изградњу цркве или за какву
другу нужду у колонији."
Само месец дана касније, 21. јула 1953. године, свештеник Дубак се поново
обраћа протојереју Мрвичину са нешто оптимистичкијим вестима: "Благодарећи
Господу Богу и Вашим мудрим свештенобратским саветима и помоћи, створена је
овде српско православна богомоља и отслужена је прва света литургија. Приличан
број народа присуствовао је служби у прошлу недељу... Кућа је купљена за 9,750
долара... Поред куће има и један велики плац на коме би се могла подићи црква.
Ово имање се налази на најлепшем делу града и центар је за велику већину нашег
живља... Сама капела је довољно пространа да може да прими око 60 особа. Олтар
и иконостас су дивно урађени, благодарећи помоћи овдашње руске православне
цркве. Милина је погледати ову црквицу.
После три месеца, октобра 1953. године, свештеник Дубак поново пише протојереју
Мрвичину и жали се: "Код мене мука и невоља. Отворио сам цркву за
безбожнике. Дошли су прве недеље на литургију из комунистичке радозналости, да
виде шта је то купљено, каква је то кућа и капела. И сви честитали и нестали у
магли. Позову ме кад неко умре а они преко Србобрана објаве: Хвала нашем месном
православном свештенику оцу Миомиру Дубаку на извршеном опелу и дивном
опроштајном говору."
Даље у писму свештеник Дубак каже: "Ја нећу да напустим ову стражарницу у
пустињи духовној и националној ", и предлаже: "Можда би било добро да
се овде упути неки рођени Американац, калуђер, који би могао ићи од куће до
куће и без бриге за издржавање себе и породице, без тражења икакве плате...
Ради тога братски молимо све меродавне и заинтересоване факторе, у првом реду
архијерејског намесника и више црквене власти за одлуку шта треба урадити. По
свему судећи, свештеник Дубак је после извесног времена напустио парохију
у Сијетлу.
Архијерејски намесник Владимир Мрвичин, 9. фебруара 1962. год. упутио је писмо
председнику црквено-школске општине Ристи Јонлићу и члановима одбора са
напоменом да увек пазе да су црквено-школска општина; да им православни
свештеник одржава службу чешће; ако је могуће да направе аранжман са
свештеником у Ванкуверу да барем једном месечно служи свету литургију за њих;
да одржавају школу; да не уносе политику у цркву. „Хришћански живот и пут нека
буде ваша политика; одржавајте традицију, фолклор, уметност, песме и игре,
историју и језик...", саветује им прота. Пред Ускрс 1962. године, епископ
Дионисије је такоже упутио писмо управи црквено-школске општине и ставио
им до знања да им је доделио свештеника Ђорђа Увалића из Ванкувера да им служи
свету службу и да се побрине за црквену школу. (Извор: С. Спасовић, Историја Српске Православне Цркве у Америци и
Канади 1941-1991, Београд 1997, 328-330).
Извор: Епархија западноамеричка