Гледање „шпанских серија" катастрофално за очување и стварање породице

Бразилске теленовеле су учиниле више од пуког забављања гледалаца - оне су утицале на смањење наталитета и на повећање броја развода, резултат је најновијег истраживања.

Сапунице, које говоре о замршеним љубавним троугловима, тајним очинствима и трновитим успонима до богатства и славе већ деценијама доминирају на бразилској телевизији. Сада им се осим велике гледаности приписују и неке друге карактеристике. Истраживање демографије на основу података из периода од 1971. до 1991. показало је да су ове популарне серије имале директан утицај на наталитет и број развода у земљи и то у мери у којој се ширила мрежа моћног тв канала Глобо, на коме се оне најчешће емитују.

Истраживачи су установили да је све већа гледаност теленовела ишла укорак са све већим бројем развода и падом наталитета. Да током две деценије, које су обухваћене истраживањем теленовеле нису емитоване, на свет би дошло три милиона беба више, а 800.000 бракова би било спашено, тврде истраживачи.

Они су открили да постоји директна веза између излагања модерном стилу живота какав је представљен у теленовелама, пре свега улози еманциповане жене и критици традиционалних вредности, и пораста броја развода. "Жене које живе у областима које покрива сигнал телевизије Глобо, рађају знатно мање деце", истиче се у студији.

Бразилци већ одавно знају да теленовеле могу да утичу на стваран свет. Свима је познато да оне диктирају распоред осталих емисија па чак и појединих култних догађаја као што су преноси фудбалских утакмица, да костими глумаца утичу на моду као и њихови заплети на исход избора. Ипак, ова нова сазнања су изненадила Бразилце. Телевизија Глобо је љутито реаговала, тврдећи да истраживачи потцењују интелигенцију гледалаца. Њен портпарол је изјавио да сапунице само изражавају појаве и кретања у друштву уместо што их подстичу.

Алберто Чонг, један од аутора студије, се, међутим, не слаже с овим објашњењем, наводећи да су и друга истраживања у свету показала да телевизија може да утиче на понашање људи и промену друштвених вредности. У Индији су тако с појавом кабловске телевизије у појединим областима забележени пад наталитета и пораст интересовања за образовање.

Извор: РТВ