Интегрисана настава у ОШ „Вук Караџић“ у Лозници

Интегрисана настава у ОШ „Вук Караџић“ у Лозници
Интегрисана настава у ОШ „Вук Караџић“ у Лозници
Интегрисана настава у ОШ „Вук Караџић“ у Лозници
Интегрисана настава у ОШ „Вук Караџић“ у Лозници

Како је месец новембар посвећен Светом архангелу Михаилу и свим небеским силама, наставници ОШ „Вук Караџић“ у Лозници одлучили су да осмисле интегрисану наставу за ученике нижих разреда која је обухватала следеће предмете: веронаука, српски језик, енглески језик, математика и ликовна култура. Реализатори су вероучитељи Тијана Васић и Бранко Поповић, учитељице Миланка Васиљевић, Светлана Ђурић, Слађана Живановић, Гордана Симић и Мирјана Ћосић и наставница енглеског језика Сања Симић де Граф.

Чим смо ученицима саопштили тему Анђели, они су то са великим одушевљењем прихватили. Најпре су деца на веронауци одгледала цртани филм о победи Архангела Михаила над Луцифером, па су заједно са вероучитељем продискутовали о томе. Затим смо им осмислили малу презентацију о анђелима, која је у себи обједињавала све наведене предмете. Тиме смо хтели да покажемо да и фронтални облик наставе може бити занимљив и да се не треба „усиљавати“ пројектном наставом ако за тим нема потребе. Најбоље је комбиновати све видове наставе.

Наша презентација се састојала од упознавања термина анђео, и то на српском и енглеском језику - анђео, анђео чувар, Божји анђео. Затим смо осмислили једну осмосмерку за прваке на српском језику где су имали задатке да прецртавају одређена слова азбуке у осмосмерци; на пример, осмо слово и слично, и на крају су добили појам АНЂЕО ЧУВАР. Онда смо поновили те термине на енглеском језику. Сад смо убацили математику, па смо слова речи анђео приказали у зеленим квадратићима, затим слова речи анђео чувар у плавим троугловима, а слова речи анђео Божији у жутим круговима. Прво смо дали деци задатак да ставе у одређену колону квадрате, троуглове и кругове. Затим смо на енглеском језику поновили како се каже круг, квадрат и троугао, па смо постављали ученицима питања типа: How many squares are there? What colour are they?

Онда је уследело краће предавање о томе да су анђели наша небеска браћа и да свако од нас може постати анђео ако следи Бога, штити и воли друге људе. Онда су уследиле игрице на српском и енглеском језику да од датих слова саставе реч. Цела презентација је одрађена на српском и енглеском језику. После ове презентације поделили смо децу у групе где су они имали задатак да сами осмисле паное са анђелима који ће повезивати све ове предмете - од српског језика - врсте речи и служба у реченици, писање пемица и краћих прича, затим математике - осмишљавање текстуалних задатака у којима се помињу анђели; енглеског језика - прављење сликовног речника са темом анђели и слично.

Једна група је изразила жељу да се преобуче у анђеле, што је нама деловало веома симпатично. Мотивисали смо их да осмисле и краћи текст, па да то кроз драматизацију изведу.

На Аранђеловдан одвели смо прваке на Свету Литургију. Веома смо били поносни на њих, јер су учествовали у Литургији и с обзиром на то да су сасвим мали и да их пажња дуго не држи, заиста смо се одушевили колико су били пажљиви. У повратку са Литургије сабирали смо утиске и добили повратну информацију од њих да им се свидело у цркви.

Осмислили смо још једну презентацију, јер смо видели да су веома мотивисани. Презентација је овога пута била много захтевнија, и руководили смо се тиме да једноставно попамте што могу. Уследело је огромно изненађење, и то позитивно. Наиме, наша презентација се најпре састојала од представљања седам архангела Михаила, Гаврила, Рафаила, Урила, Салатила, Јегудила и Варахила. Показали смо им у презентацији како се они представљају на иконама, шта њихово име значи и који је дан у седмици посвећен ком архангелу. Слушали су пажљиво. После тога имали су задатак да повежу архангеле са даном у седмици, што су без икаквог проблема и урадили. Затим, следећи део је био да повежу архангеле са значењем њиховог имена, и опет на наше велико изненађење, то су учинили. После тога повезивали су архангеле са тиме како се они представљају на иконама. Следећи задатак је био да допишу архангела који недостаје, и просто је невероватно да су и то одлично урадили. Један од задатака је био да на основу иконе допишу који је архангел и, иако се ово чини да је тежак задатак, деца су га тимски решила.

Уследила је краћа презентација о Архангелу Михаилу, после чега су имали мини квиз. Први део квиза су понуђени одговори где су за тачан одговор добили аплауз. У наредном делу квиза била су питања отвореног типа на која су одговарали. Затим смо решавали асоцијацију и на крају осмосмерку. Том часу је присуствовала и психолог школе Ђурђина Симић, која није могла да сакрије одушевљење колико су деца била мотивисана, колику су жељу имали да науче и колико су научили.

Сања Симић де Граф

Интегрисана настава у ОШ „Вук Караџић“ у Лозници
Интегрисана настава у ОШ „Вук Караџић“ у Лозници
Интегрисана настава у ОШ „Вук Караџић“ у Лозници
Интегрисана настава у ОШ „Вук Караџић“ у Лозници