Ивица Живковић: Хришћанска етика
Хришћанска етика / Ивица Живковић. – Београд: Свети Aрхијерејски Синод Српске Православне Цркве, 2011 (Београд: Српска патријаршија). – 211 стр.: илустр.; 24 цм. – (Библиотека Богословски уџбеници; 16)
Хришћанска етика за пети разред богословија један је од ретких богословских уџбеника на српском језику чији је аутор средњошколски професор одговарајућег предмета. Књига је настала као плод десетогодишњег предавачког искуства др Ивице Живковића у Богословији Светих Кирила и Методија у Нишу.
Хришћанска етика је публикована захваљујући узорној сарадњи и препорукама Његовог Преосвештенства Епископа крушевачког г. Давида, професора овог предмета на Православном богословском факултету у Београду.
Ово је први наслов већег обима из области систематског богословља који је објавио један аутор из Ниша, као и први уџбеник који је после дужег времена настао из пера једног професора Богословије Светих Кирила и Методија.
Уџбеник се састоји из три целине: Увод у православну хришћанску етику, Увод у православну хришћанску аскетику и Теме из социјалне етике православног хришћанства. У уводном делу аутор, између осталог, износи подробно богословско образложење моралне природе човековог бића и појма закона. У наставку даје прегледно тумачење библијских основа хришћанске етике у неколико старозаветних и новозаветних тематских мотива. У области увода у аскетику овај уџбеник садржи систематско изложење појмова греха, помисли и страсти, делања и созерцања. Ово је једина прилика у којој се током школовања у богословијама ученици упознају са темама душе. У поглављима из социјалне етике аутор настоји да пажљиво предочи ставове Цркве о најосетљивијим питањима приватног и јавног живота људи. Овде се налазе коментари савремених теолога и пастира Цркве о породици и браку, односу хришћана према држави, друштву и неправославнима, еколошкој етици, пословној етици и биоетици. На крају уџбеника аутор предлаже списак релевантних класичних наслова светоотачке књижевности, који могу послужити као лектира ученицима завршног разреда српских богословија.
Ниво разумљивости и комуникативности текста у овом уџбенику проверен је и усавршен дугогодишњом праксом самог аутора у раду са ученицима назначеног узраста. По препоруци рецензента, садржај може бити од користи као секундарна литература на богословским студијама, као и за упознавање са тематиком хришћанске етике на студијама философије.
Проф. Горан Раденковић