Измирење Бога и човека
Православно богословско друштво „Отац Георгије Флоровски" (The Fr. Georges Florovsky Orthodox Christian Theological Society), које делује у оквиру Принстонског Универзитета (Princeton University), организовало је свој први годишњи патристички симпосион 11. и 12. фебруара у Принстону (САД, држава Њу Џерси), са темом „О крсном дрвету: Светоотачко учење о искупљењу" ("On the Tree of the Cross: The Patristic Doctrine of Atonement").
Надахнуто активностима и делом еминентног православног богослова и свештенослужитеља Георгија Флоровског, друштво које носи његово име одлучило се да овогодишњи скуп посвети светоотачком учењу о искупљењу. Директна инспирација нађена је у делимично објављеном рукопису о. Георгија, „О крсном дрвету - православно учење о искупљењу", који се у оквиру његове заоставштине чува у централној библиотеци Принстонског Универзитета.
Искупљење је Христова делатност на измирењу Бога и човека. Тумачење искупљења је у западном систематском богословљу тема раздора и постоје разне, међусобно конкурентне теорије које покушавају да објасне Христово избављење људског рода од праведног Божјег суда, нарочито страдањем и крсном смрћу.
Ове теорије су углавном одсутне у делима Светих Отаца. Међутим, као што је о. Георгије Флоровски писао, „искупљујућа смрт је крајња сврха Оваплоћења". Шта је онда особено православно схватање искупљења, на начин како је формулисано код раних Отаца Цркве?
Скоро 170 свештеника, богослова, студената, стручњака и лаика, окупило се да проучи ово питање и да чује осам уважених православних богослова. Још 65 учесника из целог света присуствовало је захваљујући видео преносу уживо путем интернета. Свако од предавања било је фокусирано на одређеног Оца Цркве или, пак, на свете списе: Нови Завет (проф. др Џорџ Парсениос), Св. Иринеја Лионског (о. Џон Бер), Св. Атанасија Александријског (о. Џорџ Драгас), Св. Григорија Богослова (о. Џон Атнони Макгакин), грчке аскетске Оце (др Алексис Торенс), православно богослужење (јрм. др Иринеј Стинберг), као и дело о. Георгија Флоровског (Метју Бејкер).
Неколико аспеката се искристалисало у току дискусија после сваког предавања и у оквиру завршне дискусије, којом је председавао др Маркус Плестед.
Прво, Свети Оци гледају на Христово спасењско дело као на једну органску целину - Оваплоћење, Распеће, Васкрсење, Вазнесење и слање Светога Духа да установи Цркву. Наше искупљење није одређено само једним, засебним догађајем.
Друго, иако напред речено стоји, Христова смрт на крсту и даље заузима централно место у православном богословљу. Као што Св. Григорије Богослов вели, „неопходан је Оваплоћени Бог, Бог осуђен на смрт, како би смо ми живели".
Треће, ми кушамо искупљујућу силу крста кроз литургијски живот и духовни подвиг. Кроз крштење, умиремо и васкрсавамо са Христом. У евхаристији, причешћујемо се ради опроштења грехова. И, коначно, кроз аскетски подвиг умирања за сопствене жеље, улазимо у истинско јединство са Богом. Ова светотајинска и подвижничка реалност је од суштинског значаја.
На крају, неколико речи о организатору. Православно богословско друштво „О. Георгије Флоровски" је удружење постдипломаца на Принстонском Универзитету, које је истовремено отворено и за све заинтересоване изван Универзитета и изван САД. Његов циљ је промовисање проучавања живота и дела Г. Флоровског, као и изучавања православног богословља у контексту Флоровсковог нагласка на повратку светоотачким коренима Православља. Друштво ће одржати свој други патристички симпосион следеће године, 10. и 11. фебруара 2012. године, са темом из области светоотачког учења о Цркви. Више информација о Друштву и симпосиону доступно је на www.princeton.edu/~florov и www.facebook.com/florovsky.
Серафим Данкерт (превод: Небојша Станковић)
Извор: Православље