Јапанска Православна Црква
Једна од млађих по времену настанка, аутономних Православних Цркава јесте Јапанска Православна Црква. Ова Црква је настала као плод руске мисије на далеком Истоку у другој половини XIX века. Просветитељ и равноапостолни мисионар Јапанаца је отац Николај Касаткин (1836-1912). За светитеља је проглашен 1970. године, празнује се 19. децембра. Њему је посвећен православни храм у јапанском граду Нагасаки.
Свети Николај Касаткин се сматра за највећег хришћанског мисионара свих времена. Рођен је у губернији Смоленск, отац му је био ђакон. Завршио је Богословију у Смоленску, а Духовну академију у Петрограду. Као јеромонах обрео се у руском посланству 1861. године у Јапану, у Хаконтатеу. Убрзо је потпуно напустио дипломатску службу и посветио се проповедању хришћанске вере међу Јапанцима. Најпре се потрудио да на јапански језик преведе Свето Писмо и неопходне богослужбене књиге. Од његових писаних дела најпознатија су: Писма из Јапана, Јапан са тачке гледишта хришћанске мисије (1869), Јапан и Русија (1879), Извештај Савету православног мисионарског друштва (1879). Његов мисионарски труд је убрзо уродио плодом. Прво је крстио лекара Сакаја и свештеника Саваба 1865. године. Од 1873. средиште мисије премештено је у Токио, главни град. Први православни свештеник Јапанац био је Павле Сабас (1875), а први епископ Јапанске Цркве постао је сам Николај 1885. године. Године 1890. у Токију је подигнут Саборни храм посвећен Христовом Васкрсењу, познат под именом „Николај-до" - Николајева кућа, и убраја се у најлепше православне храмове у свету.
Јапанска Православна Црква стекла је аутономију 1970. године. Први поглавар аутономне Цркве био је Владимир Нагоски, а од 1972. поглавар је Јапанац, Теодосије Нагашима. Његова је титула: Архиепископ Токија и Митрополит свег Јапана. Седиште Цркве је у Токију. Данас има три епископије, Токијо, Сендаи и Нагашима. Јапанска Црква није тако бројна. Православних Јапанаца има око 40.000 верника, преко 30 свештеника, око 150 парохија. У Токију је отворена Богословија, где студирају будући јапански свештеници, мада многи млади своје студије богословља завршавају у Европи и Америци.
У целини посматрано, хришћанство релативно тешко и споро продире у ову земљу далеког Истока. Јапанце највише из хришћанског православног наслећа одушевљава православна икона за коју имају велики интерес.
Појмовник црквене историје, др Радомир В. Поповић, Београд 2000.
Извор: Митрополија загребачко-љубљанска