Кардинал Милер велича антинацистичког борца Бонхефера

Кардинал Курије о евангеличким свештеницима и борцима отпора нацистима погубљен је пре 75 година: „До данас је остао пример човечног поступања у духу Христовом“.

Ватикански кардинал Герхард Лудвиг Милер величао је протестантског свештеника и борца отпора протв нацистима Дитриха Бонхефера, погубљеног пре 75 година, као значајног  теолога и „мученика свег хришћанства“. Бивши префект Конгрегације за верска питања рекао је у уторак у новинској агенцији Катпрес у Риму да је Бонхефер и даље присутан као „пример човечног поступања у духу Христовом“. Бонхефер је погубљен као представник Исповедне Цркве  9. априла 1945. у концентрационом логору Флосенбург. Кардинал Милер је написао своју дисертацију о Бонхеферу.

О екуменском значају Бонхефера кардинал Милер је рекао да су, под „антихришћанским прогоном“ Цркве од стране националсоцијализма, католички и протестантски лаици и свештеници заједнички сведочили истину и људско достојанство засновано на вери. И као што је Бонхефер поштован у Католичкој цркви, и католички мученици су такође поштовани у протестантским Црквама. Милер је као примере навео Бернхарда Лихтенберга (1875-1943), Алфреда Делфа (1907-1945) и Франца Јегерштетера (1907-1943).

Упитан за поруку Бонхефера за Европу данас, Милер је одговорио да ће се на Бонхефера позивати ако демократију угрозе нехумане идеологије, национални егоизам, империјалистички планови или подривање правосуђа. Међутим, кардинал је одбио да Бонхефера доводи у везу против појединих влада.

Прошло је много времена пре него што је Бонхефер „у Цркви и друштву био препознат као мученик Христа и његове Цркве“. Раније су га желели „неутрализовати“ као искључиво политичку жртву нацистичке диктатуре.

Бонхефер се опирао нападима државе на Цркву, рекао је Милер. У вези с тим, кардинал је упозорио на „диктатуру на свест“ која се почела успостављати у Европи. На пример, због дискриминације хомосексуалаца кажњавају се они који се залажу за брак између мушкарца и жена.

Кардинал је нагласио да Бонхефер није користио своју духовну службу да води политику странке. Црква „по природи није држава, али није ни држава унутар државе“. Њихова борба у Трећем рајху била је усмерена против „морално извитоперених миленијумских злочинаца“ који су се „подигли из чељусти пакла", рекао је Милер. „Тамо где зло превазилази све наше људске капацитете, почиње царство ђавла. Насупрот  томе, Дитрих Бонхефер је присутан у нашем хришћанском сећању као пример човечног поступања у духу Христовом.

Наводимо Бонхеферова дела, од којих су многа објављена после његовог погубљења (његово погубљење је извршено на лични Хитлоров захте!):

Sanctorum Communio. Dissertation. 1927;Akt und Sein. Transzendentalphilosophie und Ontologie in der systematischen Theologie. Habilitationsschrift. 1930; Die Kirche vor der Judenfrage. 1933; Nachfolge. 1937: Ethik. 1949; Beten und Tun des Gerechten. Glaube und Verantwortung im WiderstandSchöpfung und Fall. Theologische Auslegung von Genesis 1–3. Evangelischer Verlag A. Lempp, München 1937; Schöpfung und Fall. Versuchung. Kaiser, München 1968; Die Weisheit Gottes – Jesus Christus. Hrsg. von Manfred Weber. Kiefel, Gütersloh 1998; Gemeinsames Leben (= Theologische Existenz heute, Heft 61). Chr. Kaiser Verlag, München 1939;  Widerstand und Ergebung. Briefe und Aufzeichnungen aus der Haft. Hrsg. von Eberhard Bethge;  Gesammelte Werke Bd. 8; Kaiser, Gütersloh 1998, 
Auswahl als Taschenbuchausgabe: Gütersloher Taschenbücher 457; Gütersloher Verlags-Haus, Gütersloh 172002; Brautbriefe Zelle 92. Dietrich Bonhoeffer – Maria von Wedemeyer 1943–1945. C. H. Beck, München 2006; Das Gebetbuch der Bibel. Eine Einführung in die Psalmen. 10. Auflage. Hänssler, Neuhausen/Stuttgart 1980,  Zuerst als Nr. 8 der Reihe Hinein in die Schrift, MBK-Verlag, Bad Salzuflen 1940; Fragmente aus Tegel. Drama und Roman. Chr. Kaiser Verlag, München 1978; Schweizer Korrespondenz 1941/42. Im Gespräch mit Karl Barth. Kaiser, München 1982; Christologie. Kaiser, München 1981; Versuchung. Bearbeitet und hrsg. von Eberhard Bethge. 3. Auflage. Kaiser, München 195; Die Antwort auf unsere Fragen. Gedanken zur Bibel. 9. Auflage. Gütersloher Verlagshaus, Gütersloh 2005; Von guten Mächten wunderbar geborgen. Mosaik bei Goldmann, München 2010, (mit Kurzbiographie und einem Nachwort von Manfred Weber).

 На српском језику је 2016. г. објављено Бонхеферово дело „Цена Христовог следбеништва“ у преводу Зорана Шикање.

Извор: катпрес (превео и допунио протођакон Радомир Ракић)