Конференција у Ватикану о контраверзном појму ”праведног рата”

Талибани у Авганистану, Гадафи у Либији, Асад у Сирији и терор који сеје тзв. "Исламска држава": да ли из хришћанске перспективе примена силе може бити допуштена или из етичких разлога оправдана, актуелно је питање у контексту савремених политичких збивања? Традиционално католичко учење то допушта, дакако у посебним околностима.

Ипак учење о "праведном рату" није било неспорно у историји Цркве. Једна недавно окончана конференција у Ватикану у свом закључном саопштењу / комуникеу тражи опроштај од концепта "праведног рата". Реч је о католичкој пацифистичкој организацији Pax Christi International, која је организовала конференцију 13./14. априла 2016. у заједници са Папским саветом за правду и мир у Ватикану.

"Не постоји праведни рат"

"Ми верујемо да не постоји праведан рат", гласи тенор овог закључног документа. Сувише често је овај појам примењиван да се рат подстакне, уместо ограничи. "

Већ претпоставка да је праведни рат уопште могућ "подрива моралну обавезу, средства и могућности развијања ненасилног разрешења сукоба", вели се у овом саопштењу и тражи да се учење о праведном рату "више не цитира и незаступа".

Екскурс: Основни аргументи

У схоластици развијени и примењивани критеријуми за праведан рат диференцирају се у:

а) "право на рат" (иус ад беллум): ко сме да води рат и зашто?

и

б) "право у рату" (иус ин белло): који је легитиман вид вођења рата?

Право на рат

• Легитимни ауторитет (legitima auctoritas/potestas)

• Када постоји један основани разлог за рат (causa iusta)

• Праведна намера ратних страна (recta intentio)

• Последње средство за васпостављање права (Ultima Ratio)

• Изглед на мир са ратном страном (Iustus Finis

• Примереност реакције (proportionalitas).

Право у рату

• примереност примењених војних средстава

• Разликовање између војника и цивила (разликовање статуса) и заштиту последњих за време ратних операција (принцип имунитета).

Предмет дискусије је остало питање - да ли те критеријуме треба рестриктивно или пермисивно тумачити.

Велики конвертит

Као један од највећих Отаца Цркве црквено учење о "праведном рату" у традицију хришћанства развио је Блажени Августин (354-430), који је реаговао на све већи број римских војника у Цркви. Са друге стране се Црква у четвртом столећу преображавала из криптичне егзистенције у државну религију.

Како се папа Фрања односи према теми "праведног рата" још није сасвим извесно. Једном је понтифекс говорећи отерористима "Исламске државе" саопштио да агресоре "треба зауставити". То не сме да се догоди бомбардовањем ивођењем рата. Таква акција мора стојати у сагласности са начелима интернационалног права.

Ова конференција у Ватикану је имала велики одјек у средствима информисања. "Суманута идеја: праведни рат стављен на индекс" гласила је ударна вест једног конзервативног италијанског листа "Il Foglio". Амерички недељни лист "National Catholic Register" критикује захтев за укидање овог учења и његовог искључења из катихизиса Римокатоличке цркве и видиу њему изневеравање учења Блаженог Августина.

Извор КНА - припремио протођакон Зоран Андрић