Коптски Патријарх очекује бољу будућност

Коптски Патријарх Тавадрос II гледа на будућност хришћана у Египту уздржано оптимистички. У разговору за Катпрес поглавар Коптске Цркве  је изјавио да је сарадња са председником државе, његовом владом и парламентом све боља, а хришћани су са своје стране спремни да сарађују на изградњи заједничке државе Египта, где су народи свих религија равноправни.

Патријарх се осврнуо на недавно донети закон о подизању цркава према којем су гувернери египатских провинција дужни да у року од четири месеца одговоре на молбе за изградњу хришћанских цркава. Ако се ускрати ова молба, гувернер мора образложити своју одлуку, а хришћанске заједнице могу се позватина вишу инстанцу. Закон налаже да „величина цркве мора бити примерена броју чланова хришћанске општине, при чему се узимају у обзир и пораст становништва.

Против закона било је много критика, напоменуо је Патријарх Тавадрос, па ипак се осећа знатан напредак у поређењу са претходним стањем када ниједна нова црква није била подигнута. Саговорници агенције Катпрес ипак истичу да према новом закону много шта зависи од благовољења регионалних власти да ли ће црква бити подигнута.

Његова Патријарх је даље рекао да се Египат суочава са многим привредним проблемима, па је и то разлог за све мању изградњу. Отуда се Коптска Црква нада да ће се снажније ангажовати у грађевинским пројектима, као и на здравственим и социјалним подручјима. Овакве иницијативе које су од користи и хришћанима и муслиманима, биле би на добро у сиромашним сеоским подручјима.

У последње време у Египту нема више систематских насиља над хришћанима и црквеним установама, мада може доћи до локалних изгреда. Патријарх на то вели да су египатски муслимани умерени. Агресија и насиље над лицима друге религија у овој земљи се ретко дешавају.

Коптски Патријарх види да је проблем више у појединим заливским земљама: многи Египћани одлазе као радници у такве земље и после година тамо проведених „враћају се с много новца, али и спремни на насиље и екстремистичко понашање“. Председник државе Ал-Сиси води такву политику да се уопште не ствара раздор између хришћана и муслимана. На пример, он је после изгреда над хришћанима у Горњем Египту у јулу ове године захтевао изричито казнене мере против починитеља. Председник је у последње време показивао према Коптима велико расположење, рецимо, кад је посетио Саборну цркву Св. Марка у Каиру или критиковао екстремистичке тенденције на Универзитету Ал-Азар. На говору који је изазвао велику пажњу пред професорима Ал-Азара почетком 2015. изјавио је да на муслимански свет остатак света не сме гледати као на „извор страха, опасности, смрти и разарања“, па би предводници Ислама требало да поведу „религиозну револуцију“ којом би се превладавао фанатизам као и предочавају „просвећени поглед на свет“.

Његова Светост Тавадрос сусрео се јуче, 24. октобра, са бечким кардиналом Кристофом Шенброном у пустињском манастиру Анба Бишој. Наиме, кардинал се на позив овог Патријарха налази у вишедневној посети Египту. У овом манастиру кардинал је са својом малом делегацијом одслужио богослужење у приватној Патријарховој капели. То је први пут у историји да се служи римокатоличка миса у приватној капели коптског поглавара. Патријарх се изјаснио да он настоји на добрим односима са свим хришћанским Црквама и да га лично пријатељство везује за кардинала Шенборна.

Манастир Анба Бишој („Црвени манастир“ због његовог спољног изгледа) у Нитријској пустињи основан је у 4. веку и данас у њему обитава 200 монаха. Управо у овом манастиру претходни Патријарх Шенуда III провео је у кућном притвору од 1981-1985., а у њему је и погребен 2012. године. Овде је уређен и мали музеј са његовим многим личним и богослужбеним предметима.

Историјске фотографије подсећају на његове сусрете са кардиналом Кенигом, с киме се сусрео и пре свога избора за коптског поглавара  1971. године. До сусрета је дошло у оквиру прве бечке консултације са оријенталним православним теолозима у организацији Фондације Про Оријенте кад је састављена тзв. „Бечка христолошка формулација“ којом је окончано 1500-годишње богословско трвење између двеју Цркава.

Извор: Катпрес (превод – Информативна служба СПЦ)