Лубарда задивио Италијане

Лубарда задивио Италијане

Док теку припреме за почетак радова на обнови куће-легата Петра Лубарде у Иличићевој 1, у Централном институту за конзервацију (ЦИК) интензивно се спасавају његова дела, која су после смрти супруге великог сликара пронађена у изузетно лошем стању. Конзервација две слике „Косовски бој“ и „Ноктурно 1“ управо је завршена, а ускоро ће у новом сјају заблистати и „Ламент над поетом Његошем“.

- Најтежи део посла је завршен, ове су слике биле најоштећеније - каже за „Новости“ др Мила Поповић Живанчевић, директор ЦИК. - После конзервације изашли су навидело и неки нови и неочекивани резултати тако да ће историчари уметности морати поново да се позабаве Лубардиним стваралаштвом. Рецимо, у документацији коју смо добили уписиване су одређене технике, али се показало да их Лубарда уопште није користио.

Комплетна стара документација је проблематична и потребно је поново урадити све хемијске анализе, открива др Живанчевић. Као пример наводи да је негде уписано да је слика рађена специјалном врстом темпере, а заправо је сликана поливинил бојом.

Италијани, који поред наших стручњака учествују у овом послу, у Лубардином сликарству пронашли су много елемената који потврђују да је он пратио све оно што се у свету дешавало када је реч о новим сликарским технологијама.

- Стручњаци из Италије су били задивљени тиме што је Лубарда пратио савремене токове. У његовом сликарству пронашли су много елемената који потврђују да је био у самом светском врху - истиче мр Вања Јовановић, која руководи конзервацијом Лубардиних дела. - На једној слици смо открили да је Лубарда користио чак и неке технике које су дошле из Аргентине, а које је примењивало врло мало сликара. .

Стручњаци кажу да су слике у лошем стању, на некима је чак и птичји измет. Највише оштећена је била слика „Ламент над поетом Његошем“, па конзерватори који је обнављају кажу да су на њој савладали конзервацију савременог композитног сликарства.

- Слика је рађена на лесониту, а коришћени су лакови, нитро лакови и синтетичке смоле - објашњава Мила Поповић Живанчевић. - Цео бојени слој је био одвојен од подлоге. Ниједна слика није била у тако лошем стању као ова. Чак су и наше иностране колеге, иако са дугогодишњим искуством, рекле да се нису суочиле са сличним проблемом. Слику смо пронашли наслоњену на прозор депоа у Лубардиној кући, а лабораторијска анализа је показала да је неколико пута мрзла. Неки делови боје недостају, али, на срећу, најтежи део посла је завршен.

Још једна слика, која тек треба да се ради, представља изазов за конзерваторе. Због деградације нитроцелулозе бела боја се временом претворила у жућкасту.

Интересантно је да су и многи натписи на сликама после конзервације другачији од оних који су уписани у документацији. Конзерватори тек откривају нове драгоцене чињенице.

САВРЕМЕНИ ДЕПО

Све Лубардине слике које су после смрти његове супруге Вере пронађене у кући Лубардиних (комисија је у здању затекла само двадесетак од 57 слика које су пописане 1975, када је склопљен уговор о легату) смештене су у новом депоу, опремљеном по најсавременијим музеолошким стандардима. Још 26 слика је тада затечено у кући, међу њима има и Лубардиних, али и његове супруге и још неких уметника, чију аутентичност тек треба да утврде историчари уметности.

ПОЧЕТАК РАДОВА

Грађевински радови на Лубардиној кући у Иличићевој 1 требало би да почну у наредних неколико месеци. Добијене су сагласности за пројекат санације, адаптације и реконструкције, који је урадио Саобраћајни институт ЦИП.
Следећи корак је предаја документације Секретаријату за урбанизам ради добијања грађевинске дозволе.

Извор: Новости