Међународни семинар посвећен верској настави

Међународни семинар посвећен верској настави
Међународни семинар посвећен верској настави
Међународни семинар посвећен верској настави
Међународни семинар посвећен верској настави

Међународни семинар на тему „Верска настава: циљеви, методи и резултати“ у бугарском граду Русе од 2. до 5. октобра 2017. године

Дана 2. октобра 2017. године у хотелу „Дунав плаза“ у бугарском граду Русе Његово Високопреосвештенство Митрополит русенски Наум отворио је заседање Међународног семинара посвећеног проблематици верске наставе, који је под називом „Верска настава: циљеви, методи и резултати“ одржан у овом граду на Дунаву од 2. до 5. октобра 2017. године.

На овом скупу сабрали су се универзитетски професори, стручњаци, вероучитељи, духовници и богослови, који су са различитих страна приступили питањима циљева и исхода верске наставе у школама. Поред доц. др Магдалене Легкоступ са Великотрновског универзитета, Кремене Јенчеве - директора Основне школе „Никола Козлев“, доц. др Свилена Тутекова и Данијеле Тутекове са Великотрновског универзитета, Вање Станчеве из Регионалне управе за образовање из Софије, Милене Јоцове - вероучитеља из Софије, Миреле Кјучукове из Православног информационог центра Неврокопске епархије, Данијеле Галебове - вероучитеља у недељној школи Неврокопске епархије, Дарине Кјучукове из Општинског дечјег комплекс у Варни, Ренете Трифонове - вероучитеља из Добрича, Владимира Николова - вероучитеља из Варне, Илијана Чолева - вероучитеља из Разграда, Росице Георгијеве из Регионално управе за образовање града Русе, Валерије Лавчеве - вероучитеља из русенске школе „Јордан Јовков“, учествовали су и презвитер проф. др Васил Крецу и вероучитељ др Каталин Криму из Румуније (и презвитер Кирил Синев као преводилац), вероучитељ ђакон Радомир Маринковић и потписник ових редова из Србије. Из Грчке се у рад семинара укључила др Василики Митропуло са Православног богословског факултета Солунског универзитета.

Скуп су организовале и као модератори водиле др Полина Спирова, др Златина Каравалчева и Цветомира Антонова, а читав догађај фотографијама је забележила Стефка Борисова. Овај скуп организовали су Русенска митрополија Бугарске Православне Цркве и Центар за образовну иницијативу „Двери“, у сарадњи са Регионалном управом за образовање - Русе, уз подршку фондације „Комунитас“.

На отварању семинара, Митрополит русенски Наум је у свом поздравном обраћању приметио како постоји потреба за одржавањем оваквих и сличних скупова - ради подршке веронауци и вероучитељима. Владика је нагласио како рад вероучитеља још није правилно вреднован и истакао као важан задатак стварање позитивних ставова према верској настави у бугарском друштву. У погледу рада самог семинара, Владика Наум изразио је наду да ће искуство из других земаља, у којима се у школама одвија верска настава, бити корисно и инспиративно за бугарске вероучитеље.

Наиме, у Бугарској могућност одржавања верске наставе у државним школама постоји од 1997. године. Међутим, иако велики број становника Бугарске себе сматра православним хришћанима, није велики број ученика који у школама похађају часове верске наставе и у бугарском друштву преовлађују негативни ставови по питању веронауке у школама. Један од разлога за низак одзив ученика је и то што верска настава има статус изборног предмета, којем су као алтернативни понуђени други популарни предмети - попут рачунарства и информатике, наставе енглеског језика итд. Суочавајући се са овим проблемима, организатори и учесници овог скупа изнели су нека своја гледишта, мишљења и предлоге, а све у циљу успешнијег спровођења верске наставе, а самим тим и успешније катихизације.

Првога дана семинара, после поздравног обраћања митрополита Наума и представника локалне власти Ивана Григорова који је нагласио потребу едукације младих људи у духу хришћанских вредности и пренео поздравну реч градоначелника града Русе Пламена Стојилова, др Златина Каравалчева и др Полина Спирова представиле су управо објављени зборник радова под насловом Модели сарадње Цркве, државе и општинских власти у спровођењу верске наставе (1997–2017), [буг. Модели на сътрудничество между Църквата, общинските власти и държавата за провеждане на религиозно образование (1997–2017)], који сумира резултате прошлогодишњег националног семинара одржаног у граду Русе на Дунаву. Представљено је и најновије издање Центра за образовну иницијативу „Двери“ - Иконе говоре. 21 икона из Рилског манастира [буг. Иконите разказват - 21 икони от Рилския манастир], одн. наставно средство осмишљено за помоћ у извођењу верске наставе. Ово учило издато је са благословом Светог Синода Бугарске Цркве.

Други дан семинара започео је излагањем Росице Георгијеве, у којем се она осврнула на нормативну основу предмета верске наставе и најављене допуне у вези са статусом бугарских вероучитеља (успут, и у Србији се ствари по том питању не разликују много - статус српских вероучитеља већ 16 година чека на разрешење...) и нових наставних програма. Росица Георгијева је прочитала обраћање Косте Костовог, стручњака из бугарског Министарства просвете и науке одговорног за верску наставу. Писани поздрав семинару упутила је и проф. Маријана Стефанова, професор педагогије на Тракијском универзитету: она се у свом писму осврнула на психолошке претпоставке страхова и неповерења међу родитељима и у друштву уопште у погледу питања верске наставе. Проф. Стефанова је предложила модел за њихово превазилажење, у којем средишње место заузима превенција насиља и агресије у школама. У расправи која је уследила, осврћући се на јеванђелски текст - опис разговора Христа са Самарјанком (Јн. 4, 5-30) - као модел за спровођење катихетског програма који се заснива на слободи, дијалогу, доброј вољи, стрпљењу и ненасиљу, учесници су изнели своја гледишта у погледу циљева верске наставе, могућности катихизације у школама, претпоставки уцрковљења ученика...

Потом су учесници скупа посетили школу „Јордан Јовков“ и присуствовали часу вероучитељице Валерије Лавчеве, која је представила лекцију о празнику Покрова Пресв. Богородице. Вероучитељица Валерија представила је наставу засновану на савременим педагошким праксама, са интерактивним приступом, интердисциплинарним везама и коришћењем нових технологија.

Истога дана, 3. октобра 2017. године, учесници семинара посетили су и Русенску митрополију, на позив Митр. Наума, са њим разговарали о изазовима и препрекама које стоје пред спровођењем верске наставе, као и о потреби да се при парохијским црквама оснивају недељне школе, одн. да се организује верска настава и у оквиру парохијских заједница. Гости су Митрополиту предали икону Светог Харалампија, која је дело ученика недељне школе при цркви Рођења Христовог у граду Русе - насталу у оквиру пројекта „Спаси икону“, а затим се митрополит Наум придружио гостима у посети музејске поставке Русенске митрополије, где је попут водича одговарао на питања и описивао експонате. Међу занимљивостима из ризнице музеја Русенске митрополије посетиоци су имали прилике да виде и древне рукописне богослужбене и друге књиге, као и више старих штампаних издања – црквенословенска Јеванђеља штампана у 17. и 18. веку, Србљак из 17. века итд.

Гости су у вечерњим часовима посетили и знаменити Басарбовски манастир у долини реке Русенски Лом, надомак села Басарбово, удаљен десетак километара од града Русе - са келијама и параклисима уклесаним у стени, слично као у манастиру Острог, где их је братство манастира упознало са животом Светог Димитрија Бесарбовског, и где су се у трпезарији дружили са игуманом Алеком Рачевим. Упоредо са молитвама и песнопјенијима на бугарском језику у малој манастирској цркви чули су се и тропари на румунском језику, које су појали гости из Букурешта, а у новој манастирској цркви, која се управо живопише, гости су имали прилику да се поклоне пред иконом са частицом моштију Светог Димитрија Басарбовског.

Трећега дана семинара, 4. октобра 2017. године, скупу су се обратили учесници из Румуније и Србије. Отац др Васил Крецу и др Каталин Криму из Букурешта представили су правни оквир и начин на који је организована верска настава у румунским школама, као и стратегију Румунске Православне Цркве за катихизацију деце и одраслих, изневши и фасцинантне статистичке податке о спровођењу верске наставе. Наиме, у Румунији тренутно од око 3 милиона ученика у основним и средњим школама њих око 92% похађа верску наставу, коју изводи око 6 хиљада вероучитеља. Истовремено, око 4 хиљаде парохија организује неки рад са децом, а у око 1.200 парохија у Румунији постоји организована верска настава. Уз све то, око 35 хиљада деце у протеклих неколико година прошло је кроз посебне додатне наставне програме - у летњим манастирским школама и кроз друге едукативне црквене пројекте. Учесници из Румуније представили су и уџбенике за верску наставу из којих уче румунски ђаци.

Гости из Србије, уз помоћ доц. др Свилена Тутекова као преводиоца представили су српски модел спровођења верске наставе, осврнувши се укратко на искушења која су се налазила пред наставом православног катихизиса у протеклих 16 година и на питање очекиваних исхода и постигнутих резултата. Ђакон Радомир Маринковић, катихета у Седмој београдској гимназији и члан Одбора за унапређење верске наставе при Светом Архијерејском Синоду Српске Православне Цркве, изнео је и незваничне статистичке податке о спровођењу верске наставе у српским школама, у којима од преко 900 хиљада ученика више од половине њих похађа наставу православног катихизиса, док верску наставу изводи око 2.700 вероучитеља. Верска настава је поред свих потешкоћа заузела своје место у васпитно-образивном систему Републике Србије и изводи се са успехом, али је неопходно континурано вредновати постигнућа катихета и радити на унапређењу њихових компетенција, као и наставних планова и програма, уџбеника и наставних средстава, нагласио је ђакон Маринковић. Но иако верска настава постоји у школама и изводи се са одређеним успехом, не би требало занемаривати катихизацију у црквама, а пажњу би требало посветити и организовању верске наставе и за децу и за одрасле при парохијама, закључак је гостију из Србије.

На семинару је представљена и презентација о спровођењу верске наставе у Грчкој, коју је припремила др Василики Митропоуло са Богословског факултета Универзитета у Солуну, у којој је посебна пажња посвећена новим наставним програмима верске наставе у грчким школама, те концепту, циљевима и главним темама овог програма.

У дискусији са гостима учествовали су бугарски учесници који су имали прилику да од колега из Србије и Румуније затраже одговоре на одређена питања и да заједно са њима коментаришу ситуацију у Бугарској.

Током семинара анализиран је предмет верске наставе уопште, а посебно су размотрени главни циљеви и приступ настави религије у бугарским школама, као и катихизације у недељним црквеним школама. Водитељи семинара – др Полина Спирова, др Златина Каравалчева и Цветомира Антонова, указале су на потребу да се јасно одреде циљеви наставе, саобразно очекиваним резултатима. Наглашено је како је у бугарском контексту задатак верске наставе у грађанским школама усвајање знања, а вероучење и увођење детета у живот и праксу Православне Цркве циљ наставе која се одвија у недељним црквеним училиштима. Закључак учесника семинара је како је истовремено са хришћанским образовањем деце потребно стварати позитивне ставове према самом појму вере и веровања уопште, а посебно у бугарском друштву, односно да би родитеље и друштво у целини требало уверити у важност и потребу таквог образовања за бугарске ђаке.

Рад семинара завршен је резимирањем искуства верске наставе у Бугарској у протеклих 20 година. На крају овог међународног скупа, учесници су изнели запажање да иако су три земље са већинским православним становништвом – Бугарска, Румунија и Србија - имале заједничку комунистичку прошлост, због различитих околности и специфичности сваког од поменута три друштва развој верске наставе у њима одвија се на различите начине. Учесници семинара сложили су се са тврдњом да би Црква требало да сарађује са друштвеним институцијама како би се превазишли стереотипи и страхови у друштву. Верско образовање требало би да буде препознато као елемент савременог грађанског друштва, а не као фактор разједињавања и конфликта. До овога би могло да дође заједничким напорима - уколико Црква покаже активнију бригу и старање за проблеме друштва, не буде одвојена од стварног живота деце (и људи) и у њима посебно подстиче слободу, љубав, одговорност и развој емоционалне интелигенције. На крају радног дела семинара учесници и организатори нагласили су значај оваквих сусрета који би клирицима, вероучитељима и богословима омогућили размену добрих пракси и међусобну подршку. Потом су учесници добили захвалнице за учешће на овом скупу, које је потписао Митрополит русенски Наум.

Истога дана учесници семинара имали су прилику да у друштву ђакона Орлина Јанчева посете новоосвећену цркву Свих Светих, која је изграђена у спомен на рушење истоименог русенског храма који су 1975. године срушиле комунистичке власти (град Русе је те године био проглашен за први атеистички град у Бугарској...). У новој велелепној цркви тог поподнева из уста посетилаца чуло се црквено појање на бугарском, румунском и српском језику.

Семинар је завршен у четвртак, 5. октобра 2017. године, када су се после заједничког доручка и поздрава учесници вратили својим домовима. О самом раду семинара постоје опширнији извештаји на бугарском језику, на вебсајту Митрополије русенске (http://www.rusenska-mitropolia.bg/), као и на интернет презентацији Центра за образовне иницијативе „Двери Православља“ - dveri.bg.

С. Петровић, фото: Стефка Борисова

Међународни семинар посвећен верској настави
Међународни семинар посвећен верској настави
Међународни семинар посвећен верској настави
Међународни семинар посвећен верској настави
Међународни семинар посвећен верској настави
Међународни семинар посвећен верској настави
Међународни семинар посвећен верској настави
Међународни семинар посвећен верској настави