Место Исусовог суђења можда је откривено у Јерусалиму

Археолози су објавили да су можда открили тачну локацију Исусовог суђења, и она се не налази дуж традиционалног Пута суза.

Налазиште, које је отркивено пре скоро 15 година испод једне полицијске станице поред Куле Давидове а које је ископано да би  се користило као археолошки музеј за децу, одговара описима из Јованovog Јеванђеља. Од тада је ово налазиште затворено.

Сматра се да је суђење Господу одржано у Преторијуму, али значење овог термина који означава место где су доношене важне војне одлуке, мењало се током времена од значења шатора генерала до станице високорангираних званичника.

Данас Пут суза почиње код тврђаве Антоније на супротном крају града. Међутим, научници су дуго преиспитивали ову тврдњу.

Отац Дејвид Пилеђи,  свештеник при цркви Господа Христа поред музеја, изјавио је британском листу Дејли Мејл да откриће места између капије и неравног каменог плочника, како је описано у Јеванђељу, потврђује „што су сви очекивали све време, да се суђење одиграло поред Куле Давидове.“

Шимон Гибсон, професор археологије на Универзитету Северна Каролина у Шарлоту, изјавио је новинама: „Не постоји, наравно, ниједан натипис који тврди да се то овде догодило, али сви – археолошки, историјски и јеванђељски извори – све долази на своје место и има смисла.“

Друга значајна открића су се такође обављена на овом налазишту. Што се тиче савременох значења, полицијска станица је успостављена 30-тих година 19. века, али се користила за исте циљеве као и у претходним вековима. Археолошки запис на налазишту датира све до времена Првог храма. „Крсташи, муслимани, Византинци, Римљани, Хасмонејци, цареви Јудеје и сам Ирод  - сви су остали иза остатака зидова или тврђава испод пода.“

Базен из времена Крсташких ратова  пројавио је доказе да је коришћен за бојење животињске коже, што подржава историјске тврдње од стране путника из 12. века Бенјамина Туделског да су тамошњи Јевреји бојили коже.

Канализацију из доба Ирода испод базена заменио је зид из хасмојенског доба, који је и сам саграђен на рушевинама зида из библијског доба. Малтер са библијског зида је сличан ономе који је нађен у Језекијином тунелу у Давидовом граду, и оба потичу из истог периода.

Археолог Амит Рем из Израелске управе за старине (IAA) објашњава да је хасмонејски зид намерно уништен да би се направило места за Иродов портпорни зид.

„Има два објашњења зашто су Иродови градитељи уништили хасмонејски зид,“ рекао је Рем, који је сада археолог IAA за Јерусалимску област. „Прва је та да је било неопходно у инжињерском подухвату због промене у угловима зидова. Друго је политичко објашњење – Ирод је хтео да уништи зидове који су симболизовали то да је он наследник Хасмонејаца.“

Ово налазиште је јединствено, рекао је Рем. „Ово је једно од оних места где можете да видите археолошки континуитет, целу историју Јерусалима, од британског мандата па уназад до доба Првог (Сломоновог) храма. Овде можете да схватите шта је Стари град, археолошка густина једног места.“

Колико год да је занимљиво откриће, мало је вероватно да ће променити традицију која потиче из средњег века.

„Оно што чини једно место светим јесте чињеница да људи тамо иду већ стотинама година, моле се, плачу и чак славе тамо, тако да не сматрам да ће бити промене поклоничке руте било кад у скорије време,“ рекао је Пилеђи Дејли Мејлу.

Извор: Pravoslavie.ru