„Notre-Dame de Paris“. Слике једне катедрале

Управо се испунила прва годишњица пожара у катедрали Notre-Dame in Paris, који је избио 15. априла 2019, а чије нам шокирајуће слике не избијају из сећања. Те моменте на овој високо симболичној грађевини су овековечене фотографијама тог пламеног инферна, као и историјским фотографијама од проналска фотографије у 19. веку до данас.

Овде је реч о фотографима које су сачинили Едуард Балдис, Чарс Мервил, Чарлс Негр, Ојген Атгет па преко Андре Кертежа и Томаса Струта, које гледаоца и читаоца ове књиге воде на све стране катедрале до кровне конструкције са грандиозном панорамом града и њеним скурилним светом Gargoyle-фигура које је архитект Виоле -ле Дик (Viollet-le-Duc) поставио на катедралу тек у 19. веку као личну представу о средњевековној атхитектури. Текст је написао амерички медијевиста Дени Смит и ранији протомајстор катедрале у Келну гђа Барбара Шок-Вернер.

Те кобне ноћи, када је катедрала пламетела као буктиња, гасила ју је пожарна бригада од око 600 људи читаву ноћ, без прекида. Пожар је прогутао дрвену конструкцију крова катедрале, која је саграђена у 12./13. веку. Та конструкција је потпуно изгорела. У пет сати ујутро 16.априла 2019. је пожарна екипа прогласила пожар угашеним.

Занимљиво је да је на најстаријим фотографијама катедрале Notre-Dame постоје, да се на западној страни виде маркантни торњеви које је William Henry Fox Talbot 1846.г. снимио. Последња разарања катедрале су везана за Француску револуцију када су многе скулптуре библијских сцена на галерији на стубовима изнад портала били у револуционарној срџби разваљени. Планови за рестаурирање катедрале су у 19.веку били нераздвојиво везани за име архитекте Eugène Viollet-le-Duc који се сматра накнадним проналазачем готике. Ипак, планови за обнову катедрале су настали у сарадњи са његовим колегом Жаном-Батистом Ласиом, који је 1857. умро, седам година пре окончања послова који су катедрали дали лице идеализоване готике. Торњеви су тада били највиши елементи конструкције и маркантни стилистички узор неоготике. Тада је катедрала Нотр Дам постала и симбол града Париза, чак и доцније грађевине попут Ајфелове куле или цркве Sacré-Coeurs јој нису потамнели славу и оспорили примат.

Протојереј-ставрофор Зоран Андрић (Минхен – Рим)