Нови исламски закон изазива контраверзу у Аустрији

Нови исламски закон изазива контраверзу у Аустрији
Нови исламски закон изазива контраверзу у Аустрији
Нови исламски закон изазива контраверзу у Аустрији
Нови исламски закон изазива контраверзу у Аустрији

Аустријски парламент треба да ових дана донесе нови закон који нити ојачава нити слаби статус исламске религије, у зависности са киме смо разговарали.

За владајућу коалицију Исламски закон би требао да је модел и за друге европске земље, према скупштинској изјави Социјалдемократа Аустрије и аустријске Народне партије.

За клеветнике је „Аустрија била модел онда кад се бавила својим муслиманским становништвом. Ја се надам да је то и сад случај, али је заиста дискутабилно,“ изјавила је Карла Амина Багаџати, портпаролка за штампу Исламске верске заједнице (IGGOe), новинској агенцији Дојче Веле.

У питању је ажурирана верзија закона из 1912. године који је увео хабзбуршки цар Франц Јозеф када је Аустроугарска анектирала Босну и Херцеговину. Закон је давао муслиманима пуно истих права, попут верског образовања у државним школама, каква су имали католици, протестанти и Јевреји.

Али Исламска заједница је сматрала да то није било довољно, па су пре једну деценију тражили законске измене, делом из разлога што су протестантски и јеврејски закони били много исцрпнији у њиховим правима. 100-година стар Исламски закон је био само једна и по страница дугачак. Разлог за изменом је био и тај што је све више муслимана долазило у ову алпску земљу, а и били су различитог кова.

Ислам је религија која најбрже расте у Аустрији. Од 2003. године скоро седам процената становништва, што је 573.876 људи, сматра себе муслиманима, у односу на 338.988 из 2001. године. У престоници Бечу 12.5 процената грађана су муслимани. Ова група обухвата различите нације и врсте обреда. Већина муслимана у Аустрији су Турци и Бошњаци, али има пуно и Арапа, Иранаца и Чечена. Сваки од њих исповеда свој облик ислама. Алавити су признати тек 2010. године.

Постоје и напетости. Наиме, према последњим информацијама, 190 људи из Аустрије, углавном Чечена који су добили азил, напустило је земљу да би се борило за екстремистичке групе попут „Исламске државе“. Аустријска полиција је ухапсило неколико малолетника који су већ ове године осумњичени за активности повезане са тероризмом. Уз то су две тинејџерке отпутовале у Сирију прошлог априла да би се удале за џихадисте.

Ова дешавања, заједно са нападима у Паризу и Копенхагену, погоршали су преговоре око ажурирања закона, рекла је Багаџати.„Исламски закон је у очима јавности постао закон о безбедности,“ изјавила је она.

Рестриктивне мере

Пошто је прошао кроз скупштински одбор раније овог месеца, закон, међу другим стварима, гарантоваће муслиманима право да узму слободне дане на послу у време верских празника и да имају духовно старање док буду у војној служби, у затвору, у болницама и старачким домовима. Такође ће имати право да добију храну према прописима своје религије.

Међутим, ограничиће се финансирање џамија из иностранства и забранити служба имамима финансираним из иностранства, те неће моћи да убудуће проповедају у Аустрији. Закон ће такође подстицати изучавање основних верских истина на немачком, а не, што је чест случај, на турском.Уз то, он подсећа муслимане на то да државни закон  има предност над верским убеђењима, и да задржава право да опозове признавање заједнице ако држава верује да се она не придржава закона.

„Ми желимо ислам са аустријским карактером“, изјавио је прошлог октобра телевизији ОРФ министар за интеграције Себастијан Курц.

Али та два последња одељка у закону представљају блокаду за муслимане. Наиме, ни један ранији верски закон не ограничава финансирање из иностранства и истиче да Католичка Црква прима финансијска средства из Ватикана, а протестанти из Немачке, док Јеврејска заједница добија подршку из Израела и САД.

 Спољни утицај

„Ми морамо бити мало строжији у вези финансирања из страних земаља кад је у питању ислам,“ Курц је додао. Александра Хопф, портпарол Социјалдемократске партије, изјавила је да један од разлога за промене јесте тај што се у току последњих 100 година ислам није интегрисао у земљи онако како смо се надали.

Влада у Турској и даље финансира велики број имама који живе у Аустрији на само ограничено време, не уче немачки и даље проповедају на турском, на пример. „Има мало политичког утицаја,“ рекао је Хопф. „Желимо да видимо имаме који се овде обучавају, који проповедају на немачком, који разумеју нашу културу.“

Да ли ће то да функционише?

Исламска заједница каже да је приговорила на текст који каже да закон има предност над верским законима, фраза која не  постоји нигде. „То испада као да они мисле да ће шеријатски закон завладати у Аустрији,“ рекла је Багаџати. „Ми смо већ више пута казали, у више изјава, да подржавамо плурализам, владавину закона и једнакост.“

Аустријски званичници кажу да су поносни на нови закон. „Требало је пуно времена,“ рекла је Хопф. „Интензивно се разговарало, и ми смо поносни на њега. Верујемо да ће оно усидрити ислам у нашој земљи.“

Багаџати није уверена у то. Многе муслиманске вође су разговарали о могућем преузимању тачака овог закона на разматрање на националном уставном суду, али коначне одлуке нису донесене.

„Стари закон је имао смисла за муслимане. Он нам је дозвољавао дубоке емотивне везе са Аустријом,“ рекла је она. „Ако овај закон буде усвојен, нисам сигурна да ће муслимани осећати исту јаку емотивну везу као раније.“

Извор: Дојче Веле

***

Овај закон је усвојен 25. фебруара у аустријском парламенту.