Писмо Владике Василија господину Грегоријану

ПРАВОСЛАВНИ ЕПИСКОП
ЕПАРХИЈЕ ЗВОРНИЧКО-ТУЗЛАНСКИ
Е.БР.711 од 01. септембра 2008. године

O.Х.Р.
СУПЕРВИЗОРУ ЗА БРЧКО ДИСТРИКТ
Господину Рафију Грегоријану
БРЧКО

ПОШТОВАНИ ГОСПОДИНЕ АМБАСАДОРЕ,

Са великом пажњом проучили смо Ваш Налог о заштити слободе вјероисповијести у вези са одржавањем наставе вјеронауке и радним статусом вјероучитеља у јавним школама Дистрикта Брчко, па Вам се због тога и обраћамо.

И ми смо веома забринути што Ви у Налогу, изражавате забринутост што у Брчком, дјеца скоро сто процентно похађаjу часове вјеронауке. Ми смо мислили да би то требало да радује, а не да забрињава. Нас забрињава што смо погрешно процијенили да је вријеме комунизма и атеизације друштва прошлост и да тога на Западу нема, да се исти радује пропасти комунизма као страшне људске пошасти.

Није нам јасна Ваша забринутост због пореских обвезника који обезбјеђују средства за одржавање часова вјеронауке. Исти ти порески обвезници су родитељи те исте дјеце која похађају вјерску наставу.

Римокатоличка, исламска и православна дјеца нису никакве „вјерске групе", већ су то припадници двије Цркаве и Исламске вјерске заједнице. Ако има неких вјерских група, то могу бити само секте, а које такође имају право на вјеронауку, нормално ако за то имају стручне предаваче, тако да се никоме не би наносила штета, нити би ко био дискриминисан. Мислимо да би Вас, проповједника демократије, правде и толеранције, требало да радује оваква једномисленост и компактност вјерских заједница, зар није тако?

Досадашње одржавање вјеронауке у Републици Српској и Федерацији није створило никакву финансијску или политичку зависност између власти и одређених вјерских заједница, па неће се створити ни у Брчко Дистрикту и нема мјеста Вашој додатној забринутости.

Исто тако, сматрамо да оцјењивање вјеронауке у другим школским системима БиХ, и улазак те оцјене у општи просјек, не дјелује дискриминаторски према оној дјеци која не похађају вјеронауку, јер су они то сами одабрали по слободи своје или родитељске савјести.

Морамо са задовољством констатовати да је Вашим Налогом у чл. 1,2 и 3 побољшан сам статус вјероучитеља, али се чл. 1 коси са чл. 5 гдје се очито види да ипак вјероучитељи немају иста права као остали наставници.

У чл. 4 сматрамо да је мало грубо употребљен термин „вјерске организације", било би примјереније да стоји Вјерске заједнице и Цркве.

Наводе из чл. 9. Вашег Налога Српска православна црква и њени вјерници не могу никако прихватiти, а нарочито под т. б. јер је немогуће технички изводити наставу само првог и последљег часа. Пошто је вјеронаука необавезујући предмет, дјеца можда неће хтјети долазити на први час, а послиједњи час који је такође необавезујући, искористиће да оду раније кући. Стичемо утисак да је то урађено са циљем да што мање дјеце изрази жељу да похађа вјерску наставу, тј. да се са садашњи 100% сведе на што је могуће мањи број ученика. Исто тако, сматрамо недобронамјерним што није наведен бар приближан временски рок када ће се увести изборни алтернативни предмет за вјеронауку како би се надали да ће се брзо укинути ограничења у тачки: а и б поменутог члана 9.

Што се тиче чл. 10. Вашег Налога, изражавамо посебно незадовољство. Слажемо се да се родитељи анкетирају о својој сагласности, али зашто то понављати сваке године? Зар није довољно да се родитељи изјасне прве године да ли желе да њихово дијете похађа вјеронауку у току основног образовања. Чини нам се да је и ово један од начина покушаја деградирања вјеронауке, јер изјашњавање родитеља сваке године по истој ствари је само покушај, да се и на овакав начин покуша смањити број полазника вјеронауке.

Послије свега изнијетог, обраћамо Вам се са молбом, да у интересу грађанског мира, вјерских слобода, толеранције и демократије, уважите ове наше примједбе и коригујете Ваш Налог од 13. августа 2008. године, јер смо дошли до закључка да Вам смета предавање вјеронауке, а не знамо зашто када су Вам уста пуна борбе за сваковрсна људска права и вјерске слободе.

С дужним поштовањем,

Е П И С К О П
ЗВОРНИЧКО-ТУЗЛАНСКИ
+ВАСИЛИЈЕ