Подршка развоју веронауке у школама
У Нишу и Крушевцу реализован семинар Православног богословског факултета “Подршка развоју предмета Верска настава“
Семинар који је подржао Православни богословски факултет у Београду, акредитован од стране Завода за унапређивање образовања и васпитања за школску 2011/2012. годину, реализован је од стране Епархије Нишке - у Нишу и у Крушевцу - од стране Центра за стручно усавршавање.
На семинару су се окупили вероучитељи православног катихизиса који наставу веронауке изводе у основним и средњим школама.
У Епархији Нишкој, благословом Његовог преосвештенства Епископа г. Јована, уз подршку координатора - ђакона Бојана Крстића, семинар је окупио више од 50 учесника из Ниша и Алексинца, чија мотивисаност и ангажовање је дало квалитетан подстицај раду и оставило изузетно пријатан утисак на ауторе и реализаторе семинара.
У Епархији Крушевачкој, благословом Његовог преосвештенства Епископа г. Давида, уз подршку координатора - свештеника Радише Јовановића, окупило се близу 30 учесника са дугогодишњим искуством, који су лако и практично препознали основну идеју и на креативан начин разматрали могућности за примену садржаја семинара у пракси.
Један од основних циљева програма је да у првом реду успостави јасан и прихватљив начин комуникације и сарадње са учесницима: како би се разменила позитивна искуства, примери добре праксе, и развио непосредан однос као вид интерактивне комуникације између наставника и ученика, али и препознале нове могућности за развијање православног катихизиса, у духу аутентичног искуства учења Цркве, са посебном пажњом која одговара потребама и одликама нових генерација младих људи, према којима је настава усмерена.
Православни богословски факултет у Београду и Министарство просвете и науке потписали су 2005. године, Меморандум о сарадањи, у коме између осталог пише да матични факултет који школује будуће веручитеље има обавезу да брине о њиховом професионалном развоју и стручном усавршавању. У том духу, Факултет је уз помоћ сарадника Министарства просвете и Завода за унапређивање образовања и васпитања, а на предлог Владине Комисије за верску наставу подржао програм чије тематске области разматрају кључна питања са којима се вероучитељи сусрећу у школама.
Тако су дефинисане програмске теме:
1. Библијски метод кроз литургијско искуство и праксу
2. Узрасне карактеристике деце и омладине
3. Описно оцењивање и мотивација ученика за рад на часу
4. Коорелација верске наставе са другим наставним предметима
(српски језик и историја)
Програм траје три дана, а полазници добијају сертификат са укупним бројем сати - 24 сата савладаног програма стручног усавршавања.
Кao штo je вeћ пoзнaтo мнoгим рoдитeљимa, нaстaвницимa и пeдaгoзимa дaнaшње генерације младих људи дoстa се рaзликуjу oд прeтхoдних. Имају другачију врсту пажње, мисле брже, владају великим бројем информација, креативнија су и предузимљивија, много склонија процењивању значаја и квалитета у стицању знања и вештина.
Све се више опиру ауторитетима моћи, али радо желе да чују ауторитете искуства и знања. Они постављају питања и траже објашњења и одговоре на непосредан начин, желе да препознају и успоставе јасну комуникацију са другим човеком, окружењем и заједницом...
Од таквих полазишта се развија основна идеја семинара, да свако окупљање у вези верске наставе на свој начин представља један од видова литургије после литургије као заједничка прича и заједничко дело...
На односу структуре и садржаја Библије и Литургије, кроз разматрање предложених тема и активности подстиче се истраживање могућности и развијање односа, способности учења и начина комуникације која нас све заједно повезује, и која се открива у контексту литургијског искуства...
Из тога се развио методолошки приступ саследавања из новог угла који открива библијске и литургијске путоказе као методолшко средство и начин, како да у духу православља, истражујемо велику слику света као заједничко искуство и заједничку причу о умећу живљења или уметности живота на земљи...
Верска и научна радионица, представља простор таквог истраживања, и сагледавања могућности примене најважнијих принципа савременог образовања у циљу развијања општег концепта извођења верске наставе за нове генерације. Кроз изабране примере добре праксе представљена је целина приступа едукативним моделима и алатима уз примену препорука за остваривања циљева образовања који су одређени новим законом о основама система образовања и васпитања у Србији.
Свим учесницима семинара, путем електронске поште, су достављени материјали који ће им помоћи да унапреде и обогате своју наставну праксу.
Аутори и реализатори програма су : мр Иван Јовић, учитељ у ОШ „Драган Лукић“ у Београду, Светлана Новичић, наставник историје у ОШ „Војислав Вока Савић” у Лазаревцу, Зора Дешић, психолог, Министарство просвете и науке, Александра Калезић Вигњевић, просветни саветник у Школској управи Београд, Тања Шијаковић, саветник у Заводу за унапреживање образовања и васпитања, Исидора Кораћ, саветник у Министарству просвете и науке и Снежана Павловић, саветник у Министарству просвете и науке.
За сва питања и коментаре можете се ауторима и реализаторима обратити на адресе:
sm.pavlovic@mpn.gov.rs
zora.desic@mpn.gov.rs
isidora.korac@mpn.gov.rs
tanja.sijakovic@zuov.gov.rs
Доставља: ђакон Борислав Петрић, референт за црквену просвету Светог Архијерејског Синода Српске Православне Цркве