Представљање уџбеника Академије СПЦ у Библиотеци града Београда

Академија СПЦ

Синоћ су у Библиотеци града Београда, у Кнез Михајловој улици, на Одељењу уметности, представљена издања- уџбеници Академије Српске Православне Цркве за уметности и консервацију. Овом приликом приказана су два уџбеника из области обнове и чувања: уџбеници за предмет Консервација и рестаурација икона - под називом Конзервација и рестаурација слика на платну и Проблематика подлепљивања слика на хладно воденим растворима лепкова, аутора мр Јована Пантића. То су трећа и четврта по реду књига у едицији Уџбеници. На представљању су говорили рецензенти Проф. др Милка Чанак-Медић и Аника Сковран, протојереј-ставрофор др Радомир Поповић, декан Академије, у име издавача и аутор.

На почетку представљања протојереј-ставрофор др Радомир Поповић, декан Академије говорио је о курикулуму и образовном процесу на Академији Српске Православне Цркве, која је трудом свих акредитована као Висока школа са два студијска програма: Црквених уметности и Обнове и чувања. Декан је истакао да је оснивач Академије Српска Православна Црква, а да је први декан блаженопочивши Епископ Данило будимски који је устројио рад и направио меру између богословског, научно-образовног и уметничког. Декан се захвалио мр Јовану Пантићу на несебичном труду у образовању подмлатка у периоду када је неопходно обновити и сачувати духовно благо које је уништено или оскрнављено. Најзначајније је то што су ове две књиге прве књиге такве врсте на територији српског говорног подручја.

Други говорник, Проф. др Милка Чанак-Медић, између осталог, о аутору је рекла да се одавно истакао својим не само практичним, већ и теоријским радовима. Из тог богатог искуства и стечених знања из стручне литературе и учешћем на истоименом курсу посвећеном савременим методама конзервације слика, који је организовао Гети Институту заједници са Краљевском данском Академијом лепих уметности и са њиховом Школом за конзервацију. Њен супруг Проф. Милорад Медић је био ментор његовог пионирског рада који тек данас добија на тежини. Сам је предано и неуморно радећи практично, усавршавао методологију конзервације слика на платну. Материја је врло јасно и стручно изложена и образложена, са увођењем подпоглавља како би се излагање лакше пратило и боље разумело. Иако аутор у предговору истиче да је књига писана и намењена првенствено млађим генерацијама конзерватора, она је врло стручна и препуна важних података, те ће бити од користи и сликарима рестаураторима средњих генерација...

Аника Сковран је говорила о двојаком наслеђу српске консервације - за иконе то је било белгијско, а за фреске то је италијанско наслеђе. Она је говорила о проблемима консервације уметничког блага које је уништено у периоду Другог светског рата. Затим је истакла како је светска консервација трагала за новим методама, а како српска методологија обнове почива на искуствима странаца, али се и унапређује, за шта је пример и консртукција вакуум стола коју је аутор ових уџбеника иновирао у Србији. Мр Јован Патић је према њеним речима успео да све научено преточи у искуствено и да унапреди и постане један од водећих консерватора на овим просторима. "У настојању да се после разних "изолација" поново укључимо у савремене методе и модерну технологију конзервације слика на платну, која представља једну од најделикатнијих области у оквиру корпуса заштите покретних споменика културе, у којој се непрестано унапређују и новелирају рестаураторски поступци, Јован Пантић је радом Конзервација и рестаурација слика на платну, начинио веома драгоцену студију, високо професионално документовану, на корист струке, пре свега младе генерације конзерватора. Не треба занемарити ни чињеницу да је Јован Пантић поред дугогодишњег рада у својству шефа Атељеа за конзервацију Народног музеја у Београду, своје стечено искуство преносио генерацијама студената и стажиста, а недавно га и сам обогатио, 1992. године усавршавањем на Високој Школи при Краљевској Дворској Академији лепих уметности у Копенхагену, код светских познатих професора, као што су Steen Bjankrhof, Mikkel Scharff, Wieslav Mitka и други.


Мр Јован Пантић је, на крају, говорио о самим уџбеницима и укратко изнео методологију писања књига. Оба уџбеника пружају темељну и на богатом личном искуству засновану анализу поступака у санацији и конзервацији слика на платну. Због унапређења наставе на Академији СПЦ, аутор каже да је неопходно да се нови материјали и нове методе обнове и чувања прате и примењују. Ово је један од покушаја, уједно и најуспешнији на овим просторима, да се у област конзервације и рестаурације уведе нешто ново.

Штампање књига помогло је Министарство вера Владе Републике Србије.