Презвитер Оливер Суботић: Дигитални изазов – путеви хришћанства у цивилизацији бинарног кода
Најновија књига презвитера Оливера Суботића Дигитални изазов, објављена у издању куће Бернар, прави је „изазов“ за српско читалаштво. Као и претходне студије о. Оливера, и ова књига прија духу и срцу читаоца и придобије му пажњу толико да се чита у једном даху. Иако није написана у штуром академском маниру, што је и био ауторов циљ, дело обилује дубоким интелектуалним увидима о. Оливера, који се не устручава да своје богословске ставове стави на суд, пре свега, Оцима Цркве, а онда чувеним мислиоцима нашег века, какав је Мартин Хајдегер, Зигмунд Бауман. Ипак, оно што је највредније, по нама, у овој књизи, јесте ауторово расуђивање у погледу проблематике којом се бави, из угла сопственог искуства. Лични, пре свега хришћански, а потом и свештенички и, на крају, опит информатичара, дају посебну драж овом делу. Јер у свету бинарне цивилизације, која је тема ове књиге, много је изрекламираних мишљења, блогерске дијалектике, твитерских стослова, а тако мало личног, тј. истинског искуства.
Бинарна цивилизација, коју аутор овде анализира, јесте наше доба које својим техничких достигнућима чини да један потпуно имагинаран свет постане стваран толико да му успева да завлада нама, а да тога нисмо ни свесни. Опасност тог света коју нам аутор, освешћује крије се у његовом позивању на „учествовање“. Међутим, учествовање и присуствовање у том свету, у ствари је наше потпуно одсуствовање из свакодневног, па онда и црквеног живота. Наводно, друштвени свет а у суштини асоцијалан, тобоже колективан а у ствари крајње индивидуалан. Мобилни телефони, телевизија, рекламе, друштвене мреже, видео игрице, постају модус нашег постојања, па, како аутор примећује, попримају онтолошке димензије. Ми смо им потпуно посвећени. Заправо, бинарна цивилизација фалсификује црквени начин постојања. Позива на заједницу, активност, етос, укида границе простора и времена, нуди лек бесмртности, па има и своју модернистичку есхатологију, зачиње идеју електронске Цркве, а то све може да пољуља темеље наше изворне црквености. Несумњиво, ово је изазов за нас савремене хришћане.
Изазови – οἰ ἐρεθισμοί – у терминологији раних Отаца Цркве православног Истока (нпр. Атанасија Великог и Василија Великог) подразумевали су „авантуре“ духа које човеку приређује његово сопствено тело, путем пожуде, страсти, маштања. Изазов је, заправо, провокација нашег бића од стране света фантазије који жели да искуша нашу веру. Отуда, како аутор указује, Дигитални изазови, колико год футуристички звучали, држе се свог изворног полазишта на које су нам указивали учитељи Цркве. Они превасходно делују на чулни и имагинарни ниво нашег бића. Звучи апстрактно позивати се на аскетске Оце Цркве старије и новије историје, када се говори нпр. о фејсбуку, и при том као решење за ова технолошка искушења понудити једну исихастичку теологију. Али након озбиљних анализа аутор доказује да то и јесте кључ за правилно разумевање бинарне цивилизације, коју с правом поставља на ниво антрополошког или, још тачније, црквеног проблема, што у својој основи она и јесте.
Овде је потребно напоменути да др Оливер Суботић није саблажњен. Он говори о позитивним аспектима савремене технологије, који олакшавају црквену мисију. С поштовањем говори о православним интернет порталима, „сајбер“ духовницима као успешним мисионарима, о предностима електронске верзије Библије и молитвеника на Ајподу. Међутим, у једноме је аутор искључив, а то је у становишту да живи Бог и Његова Црква не могу имати виртуелну имитацију. Зато се, презвитер Оливер на много места у овој књизи позива на чувено библијско место, које је уједно аутентично искуство Цркве, „Дођи и види“ (Јн 1, 46). То је заправо позивање на сâм живот који је имун на copypaste логику.
Коначно, читајући ову изврсну књигу др Суботића, питали смо се много пута, како би велики учитељи Цркве расуђивали о овоме што нас данас дигитално „изазива“. Одговор би био измишљен, а то би већ била тековина бинарне цивилизације. Но, оно што је реално, а то је да се ове књига може читати са Добротољубљем, јер оставља исте духовне ефекте. Зато, са великим задовољством препоручујемо је свакоме на читање.
Илија Ј. Ромић