Приказ радова проф. Др Мирка Ђ. Томасовића

Покушаћемо у кратким цртама да прикажемо део радова Др Мирка Ђ. Томасовића, професора Светог Писма Новога Завета на Православном Богословском факултету Св. Василија Острошког у Фочи - Србињу, Република Српска и професора за Увод и тумачење Новога Завета као и старословенског језика на Теолошком факултету Атинског Универзитета.

Широк је миље тема којима се бави професор Томасовић. Објавио је више књига, студија и монографија на разним језицима. Навешћемо само оне књиге које су се појавиле на српском језику и о њима рећи оно што је по нашем мишљењу најзначајније.

Логос1. Бог Логос. Генеза идеје о Логосу у светлости библијско-светоотачког поимања, Београд 2000, стр. 461+3. Издавач: Хиландарски фонд при Православном Богословском факултету у Београду и Православни Богословски факултет у Београду; друго издање Београд 2007.

Реч је о колосалном раду о Логосу и најауторита- тивнијем излагању логологије у Православној Цркви, као и о једној од најзначајнијих и оригиналнијих студија које су се појавиле на ту тему не само код Срба него и шире. Аутор се веома критички осврће на сва пређашња учења о Логосу и убедљиво показује да је Јеванђелист Јован оригиналан писац и да не дугује ништа својим претходницима.

Тајна2. Тајна источника новога живота. Тумачење Свете Тајне Крштења на основу богословске, библијске, литургијске, историјске, археолошке и филолошке тачке гледишта, Београд 2001, стр. 333+3. Издавач: Православни Богословски факултет у Београду; друго издање Београд 2008.

Студија је важна за разумевање Свете Тајне Крштења као и осталих Светих Тајни Православне Цркве. Истакнут је значај тајне спасења у Цркви Христовој. Студија се одликује монументалним прегледом извора са много навођења библиографије, како старе тако и новије. Учињен је оригинални приступ теми, а посебна одлика рада је начин обраде теме, као и осећај православности нашег аутора.

Говори Господ3. Говори Господ. Свето Писмо и Свето Предање као израз живе саборности Цркве, Београд 2002, стр. 333+3. Издавач: Православни Богословски факултет у Београду; друго издање Београд 2008.

Садржи увид неопходан за разумевање светоотачке мисли о датој теми. Важан рад у односу на православно учење о Светом Писму и Светом Предању. Научно-богословска студија је маестрална и изазовна. Јединствена књига по темама и начину обраде тема. Све је посматрано на основу строго православног учења и написано методом „плетенија", светоотачким методом који је проф. Томасовић оживео и увео по први пут у савремено православно богословље.

Нови Адам4. Нови Адам. Тајна човека у светлости библијско-литургијско-светоотачког поимања, Београд 2003, стр. 401+3. Издање писца; друго издање Београд 2007.

Јединствена студија из библијске антропологије у којој аутор, у светлости православног хришћанског светоотачког поимања и еклисиолошког учења, веома успешно и верно износи библијско учење о човеку као боголиком, логосном, саборном и црквеном бићу које је створено за заједницу, вечност и бесмртност. Кроз наведену студију провејава мисао да се истински нови човек рађа кроз васцели Домострој Свете Тројице у Цркви као мистичком Телу Христовом. Аутор на својски начин посведочава и исповеда истину Православља.

Мелхиседек5. Мелхиседек и тајна свештенства Господа нашег Исуса Христа, превео С. Јакшић, Београд 2004, стр. 312+4. Издавач: Православни Богословски факултет у Београду.

Ова књига је докторска дисертација г. Томасовића објављена 1990. г. на грчком језику и 2002. г. на италијанском. Као и сви други радови проф. Томасовића, тако је и дисертација писана на строго научан начин по свим начелима научне методологије. Писац се ослања на светоотачко учење уз пребогато коришћење и навођење, како извора тако и помоћне литературе. Рад се одликује многим богословско-научним новинама.

Посланица Јеврејима6. Посланица Јеврејима. Тумачење посланице Јеврејима на основу изворног текста, Београд 2005, стр. 665+3. Издавач: Православни Богословски факултет у Фочи.

Капитално дело и опширно тумачење, урађено на основу изворног текста, какво се одавно очекивало да се појави на српском језику. Узорно повезивање библијске ерминевтике са богословљем и богословља са хришћанским животом.

Све се посматра кроз призму светоотачког тумачења.

Други псалам7. Други Псалам, са грчког превео С. Јакшић, Београд 2005, стр. 70. Ауторово издање.

Аутор је протумачио Други Псалам на основу масоретског (јеврејског) изворног текста, који је упоредио са свим старим и савременим грчким преводима, латинском Вулгатом и на основу тога је дошао до изворног смисла текста.

Аутор је веома убедљиво показао да је Други псалам месијански и христолошки.

Ерм8. Библијска ерминевтика. Карактеристике и димензије православне библијске ерминевтике, Београд 2006, стр. 164+4. Издавач: Православни Богословски факултет Српске Православне Цркве у Фочи.

У овој књизи аутор наглашава јединство православне библијске ерминевтике са богословљем. Успешно истиче постојање нераскидивог и органског јединства између библијске речи и литургијско-светоотачког живота Цркве. За проф. Томасовића је на првом месту важно разумети библијске личности и догађаје, а тек затим долази разумевање библијског језика у историјским оквирима. Ослањајући се на Свето Предање Православне Цркве, он у тумачењу Светога Писма уводи оригинални метод „плетенија", као најправославнији и најтачнији начин тумачења речи Божије.

Антихрист долази9. Антихрист долази, Атина 2007, стр. 153+7, Издање писца.

Аутор се у свом раду ослања на свештенобиблијске изворе, Свето Предање и тумачења светих Отаца као неварљивих „уста Божијих", и износи оно што је Бог открио светим људима о појави Антихриста у свету. Циљ му је да исправним закључцима учини јасним стварност богопознања. Он то тако чини због тога што је, по његовом дубоком уверењу, изворно Хришћанство сачувано само у Православљу. У том свом настојању проф. Томасовић је уверљив и потпуно је успео да оствари постављени циљ.

÷

Радови проф. Томасовића су изузетни по свему: по теми, по начину писања и методологији рада, по прилазу теми и грађи коју обрађује, по расподели градива а посебно по динамичности и духу у којем су исти написани. Главна му је водиља - напред ка изворима, ка Источнику живота и древној Цркви. Важно место у његовом животном делу заузима свеправославно - изворно хришћанско интересовање. За њега је Богочовек Исус Христос призма кроз коју он гледа свет. Јединствена тема која се провлачи кроз све његове радове јесте Богочовек Исус Христос и Његова Црква, у којој се изграђује боголик човек и у којој постоји само један народ - Нови Израиљ, Небески Народ (=православни хришћани). Боље речено, живот човека боготражитеља је у делима проф. Томасовића средишња тема на коју је све усредсређено.

Проф. Томасовић увек има пред очима вечне и духовне вредности. Његова главна особина је једноставност, живост, јасноћа мисли и израза. Веома документовано, трезвено, одмерено и објективно критикује неправославна мишљења и учења. Увек зна да одабере оно што је најбоље, најлепше, најкорисније код библијских и црквених писаца, богоносних Отаца, црквених учитеља, научника, теолога, мислилаца, књижевника или песника и да све то на својски начин угради, то јест, методом „плетенија" умеси и утка у тему којом се бави, обрађује и коју излаже. Темељито, у дубину и ширину, детаљно, исцрпно, објективно и разборито обрађује сваки проблем и питање којим се сусретне. У свакој теми чини динамичан помак - корак напред. Подаци су му увек из прве руке, проверени и зналачки употребљени. Иако се ослања искључиво на изворе, савремена (новија) и старија богословска литература је професору Томасовићу добро позната, он је мајсторски обрађује и са многим тумачима води дијалог у оној мери која је по његовом мишљењу потребна за осветљавање теме. Сви наводи и одабрани цитати су му увек на правом месту, што његовим студијама даје посебну боју и квалитет. За сваку написану мисао (реч) наводи место на које се ослања, тако да су му текстови пребогати са квалитетним местима, стиховима, цитатима, схолијама, коментарима и примедбама. У његовим радовима се на разним језицима помињу неколико хиљада књига, студија, монографија, чланака, брошура, енциклопедија, песама, беседа, есеја, омилија итд. За њега се може рећи да савршено познаје изворе и помоћну литературу и да влада материјом. Принуђени смо да кажемо да су његови радови препознатљиви по богатству извора и помоћне литературе на разним језицима којима се користи; он доноси богатство материјала о темама које обрађује, и на тај начин чини значајан допринос богословљу код Срба не само својим идејама, методологијом, приступом теми, начином вршења анализе и тумачењем, топлином и свежином, него и богатством извора и библиографије коју користи.

Широко му је образовање. Феноменална је његова начитаност и обавештеност у вези теме којом се бави. Читаоце увек упућује на изворе и дозвољава им да сами провере оно што он пише, говори, тврди, исповеда, износи, сведочи, мисли или учи.

По размаху материјала, избору литературе и ослонцу на изворе, тешко можемо наћи такве радове не само код Срба него и шире. Осим тога, проф. Томасовић даје нов импулс савременом и православном богословљу. Изражава се у неопатристичком богословском и научном маниру.

Пише народним, једноставним, чистим, сочним, богатим и лако разумљивим језиком, те су му текстови приступачни за све људе независно од степена њиховог богословског образовања. Православни етос је веома уочљив у свим његовим делима. Ерминевтичке „антене", које су уједно и свето-предањске, врло су му широке и дуге тако да хватају православне таласе и треперења Светога Духа. Сва своја једра проф. Томасовић је усмерио ка дисању Духа Светога и због тога му је све у границама које је Православна Црква поставила, а Оци, као украси Цркве Христове, омеђили.

Главни критеријум егзегетске тачности, по нашем теологу, представља „сагласност Отаца" у основним питањима учења које су они износили „у Духу Светом". Он никада нема за циљ да врши само пуке филолошко-језичко-историјске анализе и да се на њима заустави, иако су поменуте анализе у његовим делима осетно присутне, него наш теолог на првом месту врши богословско и духовно тумачење Свештених Списа онако како је одувек тумачила Православна Источна Црква. Док се други бакћу око слова, речи и слогова, професор Томасовић на првом месту свугде тражи дубљи, духовни смисао и поруку Божију упућену човеку боготражитељу. Његове студије одликује научна тачност, строга православност, црквеност, детаљна анализа ерминевтичких и богословских проблема, богословска дубина, ширина, историјско-језичка обрађеност, изворност, надахнутост и живост.

Професор Томасовић пише документовано, језгровито, разборито, живо, сочно, православно, јасно, концизно, прегледно, прати континуитет теме пружајући целовиту мозаичну слику. У његовим радовима се свугде осећају топле струје животодавног Православља. Самостални је мислилац, динамични егзегета и ерудита. Сасвим је јасно да професора Томасовића, као егзегету, краси библијска мисао, ум библијски и ум црквени.

Теме су му заокружене, целовите, јасне, актуелне и прегледне. Посебно му је карактеристичан свеж дух који свугде провејава и код читалаца изазива жељу да рад прочитају до краја у једном даху. Теолошки видокруг му је увек широк, дубок и уравнотежено наглашен. Есхатолошки хоризонти су видљиви. Истиче да не постоји провалија између теологије и тумачења Светога Писма.

Посебна вредност његових књига се састоји у томе што никада не оставља по страни искуство Православне Источне Цркве. Радови су му богати новинама и проницљивим запажањима, из којих избија дух свежине и христословља. Његове текстове је тешко читати услед густине мисли. Кабинетску теологију не прихвата и одбацује је као бездушно и празно наукословље. То и јесте разлог што се његово богословље може окарактерисати као црквено, библијско и литургијско, а не као схоластичко којем се он категорички супротставља. У савремено богословље код Срба, професор Томасовић уноси исконску свежину свеосвежавајућег Духа Божијег и радост древне Цркве која је данас такорећи заборављена и ретко се сусреће у богословљу савремених теолога. Та радост, која провејава у списима нашег теолога, поистовећује се са присутношћу Живога Бога у преображеном човеку. По учењу професора Томасовића, немогуће је говорити о истинском богословљу без личног сусрета човека са Богом као живим Бићем, јер Бог се једино и познаје кроз непојмљиво сједињење и заједничарење са Њим у Цркви Христовој. Бог је, дакле, тај Који показује, Само-открива се и објављује Себе, а не откривају Га библијски тумачи у својим кабинетима употребом савремених ерминевтичких метода и људским мудровањем. Другим речима, по нашем професору, Христос је есхатолошка радост, а Хришћанство је радосна вест - Јеванђеље. Ту истину сведочи проф. Томасовић у својим радовима, у којима сав сјај увида бива обухваћен у сочиво црквеног и саборног, а не индивидуалног, богословља.

Професор Томасовић одлично влада светом мисли Старога и Новога Завета, и успешно понире у тајне и смисао библијског текста. Улази у детаље и ситнице, јер за њега ништа није безначајно. Он увек пред очима има лик целине који предочава кроз библијско-светоотачко Предање и литургијско искуство Православне Цркве. Износи зреле анализе проблема, жарким бојама верно изражава учење Православне Цркве. Има дубок осећај православности што га чини неодступним тумачем Светога Писма и Светих Отаца. Његови радови и истанчане мисли помажу нам да правилно појмимо проблем којим се писац бави, а уједно нам пружа и православни одговор на постављено питање. Иако проф. Томасовић често за себе наглашава да не говори ништа своје, него само оно што је Бог открио Христовој Цркви и што је Црква сачувала, ипак морамо рећи да његове радове на првом месту одликују значајне новине, док новотарије и новачења одбацује. Његови текстови обухватају дубоку проблематику, осећа се слатка мелодичност изворног Православља, због чега ми у овом нашем приказу износимо мноштво детаља који карактеришу радове нашег теолога. Супротстављајући се безличном идолу прогреса, Његово богословље је ослобођено рационализма и схоластике, тако да оно остаје живо и сочно. Све што је написао, написао је са пуно темперамента и духа, луцидном јасноћом формулисања и излагања; тумачи надахнуто и верно, не удаљавајући се од токова патристичке егзегезе и предањског ерминевтичког богословља. Системом „плетенија" он се зналачки користи методама савременог библијског богословља и светоотачком мисли. Професор Томасовић не само што уводи нов термин у библијско богословље - „метод плетенија", него он помоћу наведеног метода веома успешно доводи богословље у везу са библијском ерминевтиком и црквеним животом. Када тумачи, он истовремено и богословствује, тако да се свугде осећа сила речи егзегетске тачности.

Професор Томасовић није кабинетски теолог, него је човек духовне снаге и теолог Цркве, и као такав ставио је свој каменчић за напредак, доградњу и помак библијског богословља код Срба.

Учинили смо општи преглед и приказ једног броја радова професора Томасовића објављених на српском језику, у нади да ће заинтересовани моћи да имају бољи увид у значајна и капитална дела овог православног теолога и прегаоца, чије радове најтоплије препоручујемо читаоцима.

Проф. др Димитрије Калезић, протојереј-ставрофор