Пронађена досад непозната слика Леонарда да Винчија

Пронађена досад непозната слика Леонарда да Винчија

Реч је о слици на дрвету "Салватор Мунди" која приказује Исуса Христа који у једној руци држи глобус док другом благосиља и која се сматра једним од најзначајнијих открича у уметности у последњих 100 година

Као највећу сензацију, светски медији пренели су у среду вест да су стручњаци „Метрополитен“ музеја у Њујорку после анализа потврдили да је аутор до сада непознате слике на дрвету „Салватор Мунди“ („Спаситељ света“) - Леонардо да Винчи. Дело које је пре шест година, на аукцији предмета из једне заоставштине, купио конзорцијум америчких дилера уметнина, а за које се веровало да је безвредно, стручњаци „Метрополитена“ проценили су на 200 милиона долара.

- Док су некада биле потребне деценије, па и векови да би се утврдила аутентичност неког дела, савременом технологијом се то релативно брзо може учинити, са чак стопроцентном сигурношћу - објашњава Љубица Миљковић, музејски саветник Народног музеја у Београду. - Поред историчара уметности, у том процесу велику улогу имају стручњаци из области хемије и физичке хемије. У време када је Леонардо стварао нису постојале индустријске боје, већ их је он сам справљао, што је експертима, у једном делу, могло да олакша посао. Јер, пигменти коришћени на новооткривеној слици морају да се подударају са онима које је велики мајстор користио за остала своја дела.

Да наука игра све већу и значајнију улогу у музеологији и уметности уопште, потврђује нам и Милица Стојановић, стручни сарадник Центра за конзервацију Народног музеја у Београду. Према њеним речима, да би се утврдила аутентичност неког дела, мора се приступити многобројним анализама.

ПРОДАТА ЗА 45 ФУНТИ

ПРВИ власник слике „Салватор Мунди“ био је енглески краљ Чарлс Први, а наследио ју је његов потомак Чарлс Други. Сваки траг губи јој се до 19. века, када се појављује у власништву Френсиса Кука. Године 1958, продата је на аукцији за свега 45 фунти, али као дело Ђованија Болтрафија, једног од Да Винчијевих ученика.

- И у случају овог Леонардовог дела претпостављам да су урађене анализе везива, подлоге и пигмента, као и рендгенска испитивања, инфрацрвена рефлектологија и снимање под УВ светлом - каже нам Милица Стојановић. - То су основни методи, а резултати који се добију потом се анализирају са подацима који постоје о уметнику чије се дело испитује. Наравно, све се ради у сарадњи са историчарима уметности, који анализирају аутентичност технике и стила којима одређени уметник ради.

У сарадњи са Институтом у Винчи, стручњаци нашег Народног музеја направили су базу података која може да послужи за упоредну анализу, када се утврђује аутентичност дела наших уметника. На основу тога, прича нам Милица Стојановић, до сада је испитивано неколико дела „осумњичених“ да потичу из атељеа Саве Шумановића, односно Надежде Петровић. Анализа је показала да су „сумње“ биле неосноване, да се није радило о аутентичним радовима.

Слика „Салватор Мунди“, чије откриће се сматра највећом сензацијом у уметности у последњих сто година, помало подсећа на „Мона Лизу“, а први пут ће јавно бити представљена заједно са другим делима славног италијанског мајстора у оквиру изложбе под насловом „Леонардо да Винчи, сликар на миланском двору“. Реч је о досад највећој изложби ренесансног генија, која ће од 9. новембра бити приређена у Националној галерији у Лондону.

Извор: Новости