Прво опсежно тумачење свих чуда Спаситељевих

Ruben Zimmermann (Hrsg.): Die Wunder Jesu, Kompendium der frühchristlichen Wundererzählungen Bd. 1, Gütersloher Verlagshaus Gütersloh 2013

Шта значи говорити о ”чудима”? Да ли су феномени као што је спонтано исцељење идентични са са оним што се у сфери религиозног назива ”чудима”? Када људи тумаче догађаје као ”чуда” и у којој језичкој форми? Како Свето Писмо Новог Завета описује чуда Спаситељева? Ова питања стоје у средишту овог двотомног компендијума. У уводном делу су објашњени, мимо стања у истраживању у овој области, и методолошка и ерминевтичка питања.

У основном је свака прича о чудима испитивана како у својим структуралним одликама, тако и кроз егзегетичке линије водиље, имајући вазда у виду њихову јединствену форму. Примена најновијих лингвистичких и естетичких и рецепцијских аспекта наратива о чудима и њиховом потенцијалу за егзегезу стоје у центру. Појединачни екскурси нуде увиде у битне области о наративима о чудима.

Тумачење ће бити понуђено од ”ауторског колектива” у различитим фасетама ових махом младих специјалиста за новозаветно богословље.

Да бисте отворили «Kompendium der frühchristlichen Wundererzählungen», морате добро да раширите прсте: 7,5 сантиметра је обимна ова књига. Уз то Вам је потребна снага мишића: 1,8 кг је тешка. Овде су 68 чуда изложена и аналаизирана од ”Исцељења по запосвести” до такозваних ”логија” Q и до ”Чудесног изласка из гроба” и Петрових апокрифних Јеванђеља. То показује да се компендијум не концентрише само на канонске текстове, већ и на апокрифне изворе – укупно 15 апокрифа.Између њих је реч о приповестима о чудима у канонским Јеванђељима. За сваки наративни корпус дат је уводни текст и табела прегледа са паралелним текстовма. Питање историчности наратива о чудима није постављано. Појединачним тумачењима у различитим интерпретативним хоризонтима припада лавовски део ове књиге – 800 до 1000 страница. Опсежна листа наратива о чудима сходно изворима и био-библиографске напомене о ауторима прилога, препоручена секундарна литература и појмовни регистар од читавих 80 страница заокружују овај компендијум као израз плодног продора у егезегетици након ”наратолошког обрта” у библистици.

За хуманистички, историјски и теолошки заинтересоване читаоце овај компендијум је фасцинирајућа лектира.

Протојереј-ставрофор Зоран Андрић (Минхен)