Сабрана дјела Светог Петра Цетињског

Митрополит Амфилохије: Ријеч Светог Петра до данас одјекује

Сваки запис, посланица и поступак Светог Петра Цетињског потврђују његово састрадавање са народом, трпљење, изузетну трезвеност и невјероватно осјећање за стварност. Он свему зна мјеру: мјеру својој ријечи и правдољубљу, мјеру односа према Богу и према људима, границу до које се може ићи у миру и мирењу, у рату и ратовању – забиљежио је митрополит Амфилохије.

Књига „Свети Петар Цетињски – Између молитве и клетве (Сабрана дјела)“ у издању „Светигоре“, која се може купити уз „Дан“ изазива велику пажњу читалаца. Ријеч је о човјеку, свецу, државнику, просвјетитељу, помиритељу, једном од темеља црногорске историје у сваком смислу, и једној од најблиставијих нити у вијенцу лозе Петровића. Књига, која се може купити по цијени од 4,99 еура, изашла је у „Светигорином“ Четвртом колу поред наслова као што су „Свети Василије помози!“, „Пресвета Богородица Красница Пећка“, „Свети Мардарије Љешанско-либертвилски и свеамерикански“, „Владика Данило Крстић“, „Пакао или комунизам у Црној Гори“…

Како пише у предговору за ову књигу митрополит црногорско-приморски Амфилохије, који га је наслиједио на трону у Цетињском манастиру, Свети Петар Цетињски својим животом потврдио је све постулате хришћанске вјере. Јер, подсјећа митрополит Амфилохије, као што је и Христос цијелога себе и свој живот принио на крсни олтар људског спасења, исто је учинио и Св. Петар Цетињски љубећи ближње своје залажући се и жртвујући се за њих, ријечју („Посланицама“) и дјелом.

– Личност и миротворачко дјело Св. Петра Цетињског на висини су највећих старозавјетних пророка, због чега је са пуним правом називан и „новим Мојсијем“. Св. Петар Цетињски не само да је био образованији од својих претходника, него је био и духовно цјеловитији. Његова мисао и дјело били су одраз његовог личног живог опита у најдубљем смислу те ријечи. Испосник и подвижник, човјек молитве и практичног умијећа, као и великог човјекољубља, био је и човјек светитељске смјелости и одлучности. Као ни тројица његових претходника из благородне лозе Петровића, ни он није био богослов теоретичар, него првенствено мудрац практичне философије живота. Иако се није бавио школским богословљем у уобичајеном смислу ријечи, ипак је могуће на основу његових „Посланица“, по много чему сличних „Посланицима“ апостола Павла, извући кристално јасан његов црквено-богословски поглед на живот и свијет. То нарочито важи за његову етику, утемељену на изворним јеванђељским начелима, на народном етосу и језику – истиче митрополит Амфилохије.

„Прије свега, Свети Петар је човјек једре, предубоке вјере и чистоте“, наглашава митрополит Амфилохије, додајући да је „из такве вјере, испробане жртвом и страдањем, изникла несебична састрадална љубав“.

– Сваки његов запис, посланица и поступак, потврђују његово састрадавање са народом, трпљење, изузетну трезвеност и невјероватно осјећање за стварност. Он свему зна мјеру: мјеру својој ријечи и правдољубљу, мјеру односа према Богу и према људима, границу до које се може ићи у миру и мирењу, у рату и ратовању. Као и Свети Сава, и други свети Божији људи, са подједнаким поштовањем се односи према сиромашку и цару, дјетету и старцу, пријатељу и непријатељу. За себе не тражи никад ништа. Непрекидно гори пред Богом као свијећа и изгара за своје ближње. Читавог живота ратује са својим и туђином, за добро, правду и мир: ратује против крвне освете и међусобице, против турског зулума, Наполеона и Аустрије, глади и безбожног понашања својих Црногораца, куге и варалица – пише митрополит Амфилохије.

Како додаје митрополит Амфилохије, знао је зато Св. Петар Цетињски написати Дервиш-паши „пријатељу мој драги“, а истовремено проклети закрвљену браћу Црногорце „три пута и три хиљаде пута“.

– Од Св. Петра нијесу остале само молитве Богу и благослови онима који су ходили путем Господњим, него често се од њега могла чути и опора и тешка ријеч, света ријеч којом је опомињао оне који би скретали са правога пута Божијега – наглашава митрополит.

Зато су поруке, ријечи Св. Петра Цетињског, истински моћне, чудотворне, спасоносне, као и свих Божјих људи.

– Зато му је ријеч била као мач, оштра, и до данас одјекује кроз многе примјере у свијести овога народа. Остало је много проклетстава и клетви Св. Петра Цетињскога и та проклетства су запамћена у многим породицама. Народ осјећа: у његовој ријечи је присутна сама Божија сила која дејствује или као живоносни благослов или као смртоносно проклетство. Његово слово је Божија правда на дјелу, не само њен призив. Зато није чудо што, на примјер при мирењу његовом Његуша и Брајића „обје парте (стране) се Бога убојаше и от заклетве уплашише“ – наводи митрополит Амфилохије.

Живана Јањушевић, Дан

Извор: Митрополија црногорско-приморска