Свети Пајсије Величковски – дободетељник добротољубља, издање манастира Подмаине
Св. Пајсије Величковски (1722-1794), многосавестан и ревностан, трудољубив и трезвен, својим делом много је задужио, између осталог, и српски народ. Он сам, у једном свом писму арх. Теофану уз манастира Оптине, пише да жели да учини доступним светоотачка дела словенском говорном подручју, не само Русима него и Србима, Бугарима и другима...
(Препоручујемо сваком преводиоцу, као и људима који се баве издавачком делатношћу да обавезно прочитају ово писмо, које показује са колико је он страхопоштовања и савести приступао овом послу, са колико свести о одговорности и значају овог дела.)
Свака реч му је одабрана, дубоко смислена, светоотачки мудра и трезвена. Он има тај дар очинске бриге за целу васељенску Цркву, и толико промишља и предвиђа будућност (и тај дар је имао), да кад читате његово писмо, имате осећај да је то човек који је живео у 20. веку. Близак савременом човеку.
Подвиг је увек савремен.
ДУХ СВЕТИ је увек савремен, у сваком веку и до краја света и века.
Душа је вечна и увек иста у свим вековима, и светитељи који су писали или преводили текстове о души, о врлинама, о духовној борби, о подвигу, о клесању унутрашњег човека, о Исусовој молитви, о сједињењу ума са срцем, о духовној сабраности, пажњи, трезвењу - увек су савремени.
Св. Пајсије и његови ученици припремили су нас, опремили, за духовну борбу 19-ог, 20-ог века. Светитељ је увек говорио да монаси треба нелицемерно да живе монашки. И он је сведочио то својим животом. Велики труд који су уложили (11 година је превођено Добротољубље) уродио је плодом.
Они су надахнули и чувену Оптину пустињу у којој се расцветало старчество, духовно очинство, које је својим покровом покривало многе стране.
Многи светитељи су изникли из те атмосфере, или боље речено, били су исклесани у тој атмосфери Исусове молитве, опитног духовног руководства, очинске бриге духовних стараца и своје сопствене ревности.
Свети Герман Аљаски, блиски пријатељ арх. Теофана, понео је у Америку један примерак Добротољубља.
Манастир Св. Германа у Платини, Калифорнија, био је за нас, Србе, у последњих пар деценија највећи извор литературе о оптинским старцима, о руским светитељима, о Светогорцима, о румунским светима. Већина нас упознала се са тим духовним књигама преко њихових превода са руског на енглески, па се то онда код нас преводило на српски. Велики је утицај тих књига на савремену обнову православног монаштва и уопште духовног живота код Срба. Верујем да је то уздарје св. Серафима Роуза српском народу и „Тројеручици" за чудесно исцељење које му је Она подарила.
Наше владике су такође биле надахнуте овим исихастичким учењем, па су и нама то преносили, још пре но што су постали владике, као професори на Теолошком факултету, а и после. Као духовници учили су многе генерације управо овој „науци над наукама" и „уметности над уметностима", тј. обитавању ума и срца у јединству, уз помоћ Исусове молитве, и преко тога - једној дубљој заједници са Богом, у сталном стајању пред Њим и осећању Његове свудаприсутности.
Многе су књиге преведене код нас, многи људи походе Свету гору са жељом да се поклоне светињи и да упију од тог духа и те логике. Многи посећују Румунију, Молдавију, Русију, надахнути тим огњеним језиком који је цели свет обухватио једним великим ДУХОВНИМ ОЧИНСТВОМ.
Многи обитавају непрестано у Исусовој молитви, знајући шта је једино потребно у овом свету. Многи су отишли у манастир због ових светоотачких поука и примера. Настала је једна велика обнова ревносног литургијског живота, и једно стање веће послушности Цркви, Духу Светом, свештенству, једно страхопоштовање са љубављу и слободом.
Стално обитавање у Богу постало је ЦИЉ И СМИСАО живљења многих хришћана.
Лепота Христове Личности. Чистота. Бистра Вода ИСТИНЕ.
У библиотеци ман. Њамца остало је 300 светоотачких рукописа, преведених и преписаних, од којих су 44 писана руком самог св. Пајсија. Пада у очи да су скоро сви ти текстови или о Исусовој молитви и унутарњем делању духовном, или о борби са Латинима против њихове јереси и уније.
ЧУВАТИ ДУШУ И ЧУВАТИ ВЕРУ, БИТИ У ЗАЈЕДНИЦИ СА БОГОМ ИСТИНСКОМ ВЕРОМ ОСВЕДОЧЕНОМ ДУХОМ СВЕТИМ.
У писму арх. Теофану св. Пајсије говори да је св. митрополит Макарије Коринтски нашао у библиотеци ман. Ватопеда једну књигу „о сједињењу ума са Богом", сабрану од много светитеља, однео је у Смирну, и одатле послао у Венецију да се штампа (36 књига Светих Отаца).
Св. Пајсије је имао подршку и митрополита Гаврила Новгородског и Петроградског, који је настојао да се Добротољубље преведе на словенски.
Исихазам је нашем народу био познат још из 14. века преко преподобних Синаита, ученика св. Григорија Синаита.
Свети је 17 година провео у Светој гори, а потом 31 годину у Румунији. Године 1782. штампано је грчко издање Добротољубља, а 1793. словенско.
Ученик св. Пајсија био је и митрополит Венјамин Костечи, који је помогао штампању Подвижничких слова св. Исака Сирина на словенском 1812. године.
Св. Никодим Светогорац такође је учествовао у тим издавачким активностима ман. Њамца. Он се 1804. у ман. Симонопетру упознао са неким монасима из ман. Њамца и помагао им. Они су после 1826. штампали његову Невидљиву борбу и Књигу духовних савета.
Благодарни смо и св. Пајсију, и ман. Оптини, оцима Св. Германа Аљаског, и сестрама ман. Св. Пајсија, као и преводиоцу ове књиге, на богатом дару духовних плодова из непресушне баште небеских кринова, којима нас је обогатио Светитељ и његови ученици и сатрудници.
Наши духовници се руководе тим књигама, монаштво се богато наслађује овим медом небеским, који је уједно и горак лек и мед, али у сваком случају исцелитељни. Народ се такође напаја из тог извора, и труди да у том духу живи.
Свака реч је толико животворна јер су је свети Духом Светим писали. И отрежњујућа, и исцелитељна, и спасоносна. Како је моја покојна игуманија једном у посвети написала: „МОНАШТВО СЕ ЧИТА, УЧИ И МУЧИ" (односно опитно пролази страдања).
Врло корисно за душу јесте и виђење старчевог ученика, игумана Софронија, које је имао након старчевог престављења. Јавио му се ђаво и рекао му како се св. Пајсије борио против њега тако да није могао да приступи манастиру, а да му је сада лакше после његовог упокојења, открио му како хвата монахе у замку, али и од чега се плаши. Рекао му је да се плаши оних старих књига у библиотеци, које су оци преписивали, јер ако млади монаси то нађу и читају, онда се науче древној вештини како да се бране од ђавола. Он стално, каже, стрепи од тих књига хоће ли их ко читати или не.
Каже ђаво монаху: „Зашто се ви лепо не бавите виноградима, баштама, болесницима, гостима преко лета? Онда је нама лак посао." Али када монаси крену да се моле и да читају духовне књиге, онда они морају да беже.
„Јер Светлост светли у тами и тама је не обузе." (Јован 1, 5)
монахиња Стефанида