Тронови поново у Крушедолу

После пет деценија рестаурације у манастир враћени вредни експонати из 18. века

Архијерејски трон трон и два трона за мошти светих деспота Бранковића враћени су ових дана у манастир Крушедол, после детаљне растаурације у Галерији Матице српске у Новом Саду.

Тронове из средине 18. века, које су осликали Димитрије Бачевић и Василије Остојић, рестаурирали су стручњаци Галерије Матице српске током 2006. и 2007. године, у склопу припрема експоната за изложбу "Дрворезбарска уметност - билдхаорско художество", која је реализована почетком 2008. године.

После тога остали су у Галерији Матице српске током уређења Крушедола и његове непосредне околине поводом прославе пет векова постојања манастира.

- Ово је прва рестаурација тронова у последња три века, а њиховим враћањем у манастир комплетиран је барокни мобилијар главног крушедолског храма, посвећеног празнику Благовештења - каже Данијела Королија-Црквењаков, начелник одељења конзервације у Галерији Матице српске.

Занимљиво је да су тронови после готово пет деценија враћени на аутентично место у манастиру. Одатле су, наиме, били измештени 1962. године када је Покрајински завод за заштиту споменика културе делимично реастаурирао манастирске зидове. Али, када је тај посао окончан, тронови нису враћени на своје место, већ су деценијама чекали рестаурацију.

Манастир Крушедол један је од најчувенијих на Фрушкој гори,између 1509 и 1516. основали су га деспот Ђорђе Бранковић и његова мајка Ангелина, уз ктиторство влашког војводе Јована Њагоја.

Средином 18. века, после генералне обнове храма, реконструисан је стари иконостас, наручене су нове певнице, тронови за мошти светих деспота Бранковића и архијерејски трон. Тиме је у главној цркви манастира Крушедола уобличен репрезентативни барокни сакрални простор, који је током Другог светског рата и после њега био оштећен, а потом у знатној мери измењен.

ПУБЛИКАЦИЈА

Поводом рестаурације тронова манастира Крушедола, Галерија Матице српске штампала је посебну публикацију, с циљем да се укаже на значај тронова у сакралном простору храма, као и њихова формална и симболичка структура, намена и мултидисциплинарни карактер самих конзерваторско-рестаураторских радова.

Извор: Вечерњи новости