Ватикан и Јеврејска општина организују изложбу о менори

Менора, најважнији верски симбол јудаизма, предмет је изложбе коју заједнички организују Ватикан и Јеврејска општина у Риму од 15. маја до 23. јула 2017. Више од 100 изображења свећњака из различитих епоха, као и пратеће информације од историјског и религијског значаја, биће доступни јавности. Прва заједничка изложба Ватиканских музеја и Јеврејске заједнице у Риму више је од културне манифестације. Изложба приређена у колонадама Брацио ди Карло Магно на Тргу Светог Петра и у просторијама синагоге на Тибру представљаће и подстицај за католичко-јеврејски дијалог.

Свећњак је унет у национални грб Израела. Али је исто тако чест симбол Јевреја и хришћана. Средњовековни описи свећњака могу се наћи у хришћанским катедралама као што су Милано, Есен и Брауншвајг, све до Талина. Савремене његове верзије се могу видети на сликама Марка Шагала.

Претпоставља се да су свећњак менору заједно са осталим јеврејским старинама опљачкали вандали у походу на Рим 455. године и да је касније нестао. Заједно са осталим верским предметима њега је из Јерусалима 400 година раније победник Тит донео у Рим. Детаљан приказ тога налази се у римском Титовом славолуку на јужном излазу из Форума.

Као и сви похарани уметнички предмети, првобитно је свећњак депонован у римском Храму мира, кажу стручњаци. У пожару око 190. године свећњак је могао бити спасен, сходно извештајима. Али касније те уметничке предмете пренео је вандалски краља Гајсерих у Картагину, а затим доспевају у Цариград, и тако се губи сваки траг. Међутим, почетком 19. века настала је кампања да се менора потражи у кориту реке Тибра.

Према легенди, ови предмети треба да су похрањени испод олтара Латеранске базилике. На то указује велика табла испред сакристије. Кад је пак папа у четвртом веку био и господар Рима, узео је заплењена добра из Храма мира и пренео у Латерански. На табли је наведено све шта је сходно Титовом славолуку изнето из Јерусалима и донето у тријумфу у Рим: сто предложења, трубе и управо свећњак.
Међутим, опис свећњака у Библији не поклапа се са представом свећњака на Титовом славолуку: овде свећњак стоји на широком стопалу. Према традицији, оштећен је приликом транспорта преко Средоземља па је стопало обнољено.

Извор: Катпрес (превод с немачког Информативна служба СПЦ)