Застава Српске на граници космоса
Млади Бањалучанин Саша Савићевић испунио је свој дечачки сан и достигао, као први Србин из Републике Српске, "небеске висине". Он је учествовао на подорбиталном космичком тренингу у Русији и том приликом, уз сагласност домаћина, пронео знамења Српске кроз орбиту до доње границе космоса.
Успешно завршеним летом на авиону "Миг 29 УБ", којим је у току 55 минута - колико је трајао овај подорбитални космички тренинг - достигнута је висина од 23 километра, што се сматра доњом границом космоса.
"Ово је испуњење мог дечачког сна, али и прилика да крочим тамо где су само ретки били у прилици да кроче. Сада сам званично први Србин на граници космоса, али морам да нагласим да је пре три године то учинила једна храбра Српкиња - Наташа Павловић из Чикага", рекао је Срни Саша Савићевић, представник руских државних медија за Балкан, након успешно завршеног лета из базе "Сокол" Војске Русије у Нижњем Новгороду.
Пун утисака и нових неуобичајних искустава, Савићевић каже да је леп осећај летети и достићи висину од 20 километра, са које се виде облаци, циклони и антициклони, док огромна река Волга изгледа као "кончић на зеленом тепиху".
"Када погледате изнад себе, нема плавог неба, већ црно, пуно звезда. Лепо је било знати да сам у том тренутку, вероватно и тога дана, човек на највишој висини на свету, ако се изузме шест чланова посаде Међународне свемирске станице" - каже Савићевић.
Са искуством "првог српског свемирског летача из Српске", он описује детаље лета кроз Земљину орбиту и истиче да је достигнута висина била 20 450 метара, брзина од 1,94 маха, уз силу гравитације од 7 Г, што представља седам пута веће убрзање од нормалне земљине гравитације.
Током овог тренинг-лета изведени су бројни елементи акробатике, као што су познати летачки појмови "звоно", "витраж", "лупинг", "буре", "Нестерова петља" и други.
Савићевић наглашава да је све то заслуга и "мајсторија" главног пилота лета Сергеја Ивановича Кара, тест-пилота прве класе и шефа тима тест-пилота руске базе "Сокол".
"Кара је један од најискуснијих пилота у свету, са 5.200 часова налета на више од 50 типова авиона, од којих су најпознатији "МиГ 15", "МиГ 21", "МиГ 23", "МиГ 29", "МиГ 31", "СУ 27", "Јак 52", "Ан 24", "Ту 154" и "М 101 Т"" - каже Савићевић, наглашавајући да је Сергеј Кара добио највише руско признање - "Почасни тест-пилот Руске Федерације".
Описујући детаље лета у Земљину орбиту, изведеног 21. јула, Савићевић прецизира да је лет садржавао специфичне елементе, карактеристичне за ову врсту авиолетова - као што је вертикално узлетање и вертикално пењање од полетања до висине од 9 000 метара, што је висина лета путничких авиона.
"Ово вертикално узлетање и вертикално пењање било је, заправо, симулација лансирања ракете" - појашњава он и додаје да је ово извођено са убрзавањем до 1,1 маха и пробијањем звучног зида, те поновно убрзавање и досезање "границе свемира" на висини од 20 километара.
Савићевић прича да је током лета доживео симулацију бестежинског стања, које се изводи параболичним летом, као и специјални маневар, симулацију повратка ракете на Земљу, што представља летење са силом.
Он истиче да је и повратак у базу "Сокол" изведен као наставак симулације спуштања космичког брода.
"Том приликом изведен је пуни састав акробатских маневара и брисани лет изнад писте руске базе "Сокол" на висини од 15 метара" - каже Савићевић.
Он је додао да сам лет траје 50 минута, у оквиру којих полазник тренинга добија команде авиона "МиГ 29" на целих 15 минута.
Према Савићевићевим речима, овај нови програм космичког тренинга важан је део припреме за све оне који желе да лете такозваним системом РЛВ, којим се симулира лансирање ракете, као што су то познати "Спаце Схип 2 wитх Виргин Галацтиц",""Лyнx", "Роцкет Плане" и други.
"Многи људи желе да лете подорбитални космички лет, али нико ко не прође овај тренинг не може да осети шта га стварно чека и да ли је спреман за то" - наглашава Савићевић и појашњава да се овим космичким тренингом даје могућност да се испробају и карактеристике авиона "МИГ 29 УБ2", који испуњава све елементе РЛВ лета.
За будуће евентуалне летаче кроз Земљину орбиту и за оне који то никада неће бити Савићевић описује да пре практичног дела тренинга полазник мора да прође специјалне медицинске прегледе, бројне инструкције које се тичу суперсоничног, па надзвучног, лета, лета на екстремним висинама, као и о профилима космичког лета, а то су, осим теоријског, и практични тренинзи које води посада "МИГ-а 29".
Према његовим речима, ова обука укључује и тренинг употребе антигравитационог одела и маске, као и тренинг употребе система за спасавање, као што су катапултирајуће седиште и падобрански систем, те тренинг у самом авиону МИГ 29 и упознавање инструмената "МиГ 29".
"Све тренинге изводе најбољи руски тест-пилоти из базе "Сокол" у Нижњем Новгороду" - каже Савићевић и подсећа да су база "Сокол" и фабрика Авио-завода МиГ уједно тест-полигон за нове летелице Завода МиГ".
Он прецизира да сам лет у бази "Сокол" опслужује 150 људи, наглашавајући да је веома битна и чињеница да се за време оваквих тренинг-летова, због безбедносних разлога, заустављају сви летови у рејону, а две трасе ваздушног пута за цивилну авијацију потпуно се затварају до краја лета.
Саша Савићевић захваљује за подршку својој породици и родбини, затим руским пријатељима и руској војсци, која му је све омогућила, као и пилоту Сергеју Кари.
Русима нарочито захваљује што су му дозволили да на кациги носи орао Немањића - грб Војске Републике Српске.
"Тако је 21. јула 2011. орао Немањића "долетео" на највишу тачку света" - поручио је Савићевић, упућујући поздраве свим бившим припадницима и старешинама Војске Српске.
Извор: РТВ