Др Александар Раковић: Посмртне остатке Николе Тесле заштити од њу ејџ квазикултуре
Последњих недеља јавност је упозната с неуобичајеним случајем „интервјуа“, „уметничког перформанса“ или „медитације“ (можда свега тога заједно?) поред посмртних остатака српског научника Николе Тесле.
Реч је о догађају у Музеју Никола Тесла у Београду од 14. априла 2015. којем ћемо се вратити нешто касније. Прво неколико речи о верској и националној припадности Николе Тесле. О томе је пуно писано, али је у контексту последњих догађаја врло важно да овим чињеницама још једном посветимо пажњу.
Никола Тесла је рођен 1856. у Смиљану (Лика, Војна крајина) у српској и православној породици. Крштен је у православној Цркви Светих Петра и Павла у Смиљану. Крсна слава породице Тесла била је Свети Ђорђе. Николин отац, Милутин Тесла, био је православни свештеник. Николина мајка, Георгина Ђука Тесла (рођена Мандић), била је такође из свештеничке породице. Православни свештеници су били њен деда Тома Мандић, њен отац Никола Мандић и њена браћа Петар Мандић и Тома Мандић. Петар Мандић се касније замонашио у манастиру Гомирје као монах Николај, био је игуман тог манастира, а потом Митрополит зворничко-тузлански и Митрополит дабробосански. Две рођене сестре српског научника Николе Тесле биле су удате за православне свештенике, а његов сестрић Петроније Трбојевић био је игуман манастира Шишатовац.
Никола Тесла је био српски родољуб. Познат је догађај када је 1. јуна 1892. из Будимпеште возом стигао у Београд. На београдској железничкој станици дочекало га је неколико хиљада људи. Народу који га је одушевљено поздравио Тесла се обратио речима: „У мени има нешто што може бити и обмана, као што чешће бива код младих одушевљених људи, али ако будем сретан да остварим бар неке од мојих идеала, то ће бити доброчинство за цијело човјечанство. Ако се те моје наде испуне, најслађа мисао биће ми да је то дјело једног Србина. Живјело Српство!“ Тесла је студентима Велике школе у Београду сутрадан поручио: „Ја сам као што видите и чујете остао Србин и преко мора, гдје се испитивањима бавим. То исто треба да будете и ви и да својим знањем и радом подижете славу Српства у свијету.“
Тесла је волео Његошев Горски вијенац, српску поезију: песме Ђуре Јакшића, Војислава Илића, Јована Јовановића Змаја и других српских песника. Писао је о Косовском боју. Новчано је помагао српске добровољце из Сједињених Америчких Држава који су хитали на бојна поља где су Краљевина Србија и Краљевина Црна Гора у балканским ратовима (1912–1913) и Првом светском рату (1914–1918) водиле борбу за ослобођење и уједињење српског народа. Тесла је ове младиће, који су кренули на дуг пут преко океана, пратио из њујоршке луке.
Интересантну слику о Николи Тесли током Првог светског рата дао је црногорски гуслар Петар Перуновић Перун. Овај српски родољуб из Црне Горе стигао је у Сједињене Америчке Државе са задатком да кроз гусларске струне и епску поезију мобилише што више америчких Срба за рат против аустроугарског окупатора. Перуновић је о првом сусрету с Николом Теслом 1916. оставио дирљиво сведочанство. Тесла му је казао: „Мени је драго што вас видим. За вас сам чуо веома похвално. Ви сте војник и гуслар. Ја волим гусле и народну пјесму. Имам ћирилицом штампане све народне Вукове пјесме и често прочитам по коју, колико да се освјежим народним духом и не заборавим српски језик. Гусле су ми остале у драгој успомени још док сам био дијете у Лици.“ Перуновић је затим загуслао, а потом записао: „Већ на почетку пјевања пјесме Стари Вујадин примијетио сам да сам на Теслу учинио добар утисак. У средини пјесме Тесла се мало занесе, а низ образе му потекоше сузе. Мене то још више одушеви, те сам све снажније пјевао. Послије свршене пјесме, Тесла устаде и снажно ми стеже руку.“ Тесла је тада нагласио: „Гусле су најјача сила да освоје душу Србину!“
Никола Тесла се упокојио на Божић 1943. а Митрополит загребачко-љубљански Порфирије нас је недавно подсетио да су српском научнику 12. јануара 1943. опело у цркви Светог Јована Богослова на Менхетну служили српски протојереји Душан Шуклетовић и Милан Мрвицин. Митрополит Порфирије посебно подвлачи да је Тесла истог дана сахрањен на гробљу Фернклиф, а његово тело је према захтеву Саве Косановића, Теслиног сестрића, ексхумирано и кремирано 25. марта 1943. иако ништа не указује да је то била Теслина жеља.
Никола Тесла се, дакле, родио и упокојио као Србин православне вере. Крстили су га и опојали православни свештеници. Својим националним радом показао је да му је у грудима увек куцало родољубиво српско срце.
Сада је прилика да се вратимо чудном збивању у Музеју Николе Тесле (14. април 2015), фотографијама које су се појавиле на друштвеним мрежама и потоњим тумачењима тог догађаја. На сликама се виде троје људи који медитирају поред урне с пепелом српског научника Николе Тесле. Реч о америчком музичару Личенсу, водитељки Радија Б92 Уни Сенић и још једној жени, а Б92 је објавио да се ради о фотографијама које су настале у оквиру фестивала „Resonate“ који је „посвећен уклањању граница између уметности, медија и технологије“. Уз једну од фотографија које се налазе на друштвеним мрежама стоји да је реч о „интервјуу“ поред Теслине урне, Б92 је објавио да је реч о „уметничком перформансу“, док је директор Музеја Николе Тесле Бранимир Јовановић изјавио да се ради о „медитацији“.
Овде не делује убедљиво ни да је реч о „интервјуу“, ни да је реч о „уметничком перформансу“, ни да је реч о „медитацији“. Делује као да се скупила групица људи да би потом, претенциозно, своје фотографије позерски ставила на интернет. Такође делује да је можда неко од њих хтео да покаже како „има везу“ да америчком госту омогући да медитира поред посмртних остатака Николе Тесле. Није ваљда да су мислили како могу „спиритуално да се укаче“? Одакле им идеја да себи припишу такав значај? То су бесмислене глупости које често можемо да чујемо од следбеника њу ејџ идеја и покрета. То су заправо деривати деривата хиндуистичких и будистичких учења. Остаје нам само запрепашћење због безобразлука који је приредио овај „интервју“, „уметнички перформанс“ или „медитација“ и непримереног односа према историјској личности Николе Тесле. Реч је и о увреди јавности и здраве памети јер тешко ко тај догађај може да тумачи другачије осим као позерску квазикултуру. Како је Музеј Николе Тесле могао да дозволи да се тако нешто догоди поред посмртних остатака српског научника?
Овај догађај, наравно, још једном поставља данас кључно питање на које ћемо, ваљда, ускоро добити одговор – где треба да почивају посмртни остаци Николе Тесле? Српска Православна Црква, Влада Републике Србије и град Београд потписали су 28. фебруара 2014. споразум којим је предвиђено да се урна с посмртним остацима српског научника Николе Тесле премести из Музеја Николе Тесле на врачарски плато, у порту Храма Светог Саве у Београду. Очекује се да урна буде положена испод споменика Николи Тесли који ће красити врачарски плато заједно са споменицима Светом Сави и Карађорђу Петровићу. Нема разлога да се одуговлачи са реализацијом овог споразума. Никола Тесла треба достојанствено да почива у порти Храма Светог Саве где ће бити заштићен од њу ејџ квазикултуре.
Извор: Православље, бр. 1159.