Фрагмент Марковог јеванђеља из I века пронађен у маски мумије
Недавно развијена техника открива многе претходно непознате древне документе, од Хомерових књига и личних писама до текстова из Новог Завета. Tекст може бити најстарији примерак јеванђеља који постоји. Фрагмент Марковог јеванђеља који је написан у току првог века, пре 90. године, ускоро ће бити објављен.
Данас најстарији преживели примерци јеванђељских текстова потичу из другог века (од 101. до 200. године). Фрагмент јеванђеља из првог века исписан је на листу папируса који је после поново коришћен да би се направила маска коју је носила мумија. Мада су мумије египатских фараона носиле маске направљене од злата, обични људи морали су да се задовоље маскама направљеним од папируса (или лана), боје и лепка. С обзиром на то колико су папируси били скупи, људи су често морали да поново користе листове који су већ имали претходно текст исписан на њима; то су тзв. палимпсести.
Последњих година научници су развили технику која омогућава да се скине лепак са маски мумија а да се не оштети мастило на папирусу. Текстови на папирусу се онда могу читати. Јеванђеље из првог века је један од стотине нових текстова које тим од тридесетак научника и учењака покушавају да рашчитају и анализирају коришћењем ове технике скидања лепка са маски, изјавио је Крег Еванс, професор студија Новог Завета на Акадија Дивинити колеџу у Вулфвилу, у Новој Шкотској (Канада).
„Ми обнављамо древне документе из првог, другог и трећег века. Не само хришћанске документе, не само библијске списе, већ и класичне грчке текстове, пословну преписку, разна обична документа, лична писма“, Еванс је изјавио Лајв Сајенсу. Документи обухватају философске текстове и примерке приповедања грчког песника Хомера. Пословна и лична писма некад имају и датум на њима, рекао је он. Када се растворио лепак, истраживачи су одредили датим јеванђеља из првог века делимично анализим других докумената нађених у истој масци.
Једини недостатак овог процеса је тај што се мумијина маска уништи, па тако учењаци у овој области дискутују у вези тога да ли ова конкретна метода треба да се користи како би се открили текстови које маске садрже.
Међутим, Еванс истиче да маске које се овим путем уништавају да би се открили нови текстови, нису тако високог квалитета да би се изложили у музеју. Неке нису маске уопште, него само део картонаже. Еванс је изјавио Лајв Сајенсу: „Ми не говоримо овде о уништавању неког експоната који је музејског квалитета.“
Овом техником се може открити много нових текстова, истиче Еванс. „Са само једне маске није чудно ако се открије пар десетина или више“ нових текстова, рекао је овај професор. „Ми ћемо на крају имати више стотине папируса, ако не и хиљаде“.
Извор: Orthodox Christian News