Саопштење за јавност Епархије бачке

Епaрхија бачка је очекивала да ће г. Игор Павличић, градоначелник Новог Сада, одговорити на допис који му је Његово Преосвештенство Епископ бачки г. др Иринеј упутио поводом предстојећег обележавања Новосадске рације. Уместо тога, кабинет градоначелника се на сајту града Новог Сада огласио тендециозним саопштењем од 19. јануара 2011. године (лицем на празник Богојављења), које у широком луку заобилази истину и своди се на невешти покушај манипулације.

Тим поводом, Епархија бачка, ради истине и правде, које не сматра празним речима попут аутора саопштења о којем је реч, изјављује следеће:

1.

По питању обележавања Новосадске рације, Епархија бачка никада није имала никакаве захтеве, како јој се то импутира у неистинитом градском саопштењу. Протокол обележавања Новосадске рације, откако се она јавно обележава, био је искључиво резултат договора три равноправна саорганизатора, - Града Новог Сада, Епархије бачке и Јеврејске општине Нови Сад, - а ни у ком случају не треба и не сме да буде исход једностраних одлука градоначелника, као у овом случају и у још три случаја из протеклих година. Овим поводом Његово Преосвештенство Епископ бачки г. др Иринеј је упутио допис градоначелнику Новог Сада чији факсимил објављујемо у прилогу овог саопштења. Тачно је да је у протекле три године датум помена био померен, али ни тада то није био предлог - а још мање захтев - Епархије бачке. Уосталом, изузетак само потврђује правило, а оно, у овом случају гласи да је датум обележавања Новосадске рације 23. јануар и да датум и протокол може бити промењен само уз договор сва три саорганизатора.

2.

И поред чињенице да је г. Игор Павличић лично упознат са разлозима због којих Епархија бачка не жели да заједно са њим обележи годишњицу Новосадске рације, у саопштењу из његовог кабинета хладнокрвно изјављују да им „нису јасни разлози" Епархије бачке. Питамо се: да ли је посреди јасна намера да се сопствена одговорност и сопствени промашај пребаци на другога? Уз то се, изгледа, не схвата да су прошла она времена кад је Црква, посебно Српска Православна, била дежурни кривац за све и свја, већ према слободној процени дежурног партијског апаратчика.

3.

Даље, у саопштењу се покушава артикулисати лажна представа о томе како локална самоуправа враћа Цркви одузету имовину. Неправедно одузета имовина Цркава и верских заједница враћа се, међутим, - мада још увек споро и дозирано, - на основу републичког Закона о реституцији и за његово спровођење је надлежна Дирекција за реституцију Владе Републике Србије. Дакле, једино је Република Србија надлежна по овом питању. Локална самоуправа је ту ирелевантна, а градоначелник поготову.

Ако г. градоначелник сматра да нисмо у праву, позивамо га да јавно изнесе податак шта су он или локална самоуправа вратили Српској Православној Цркви и по којем закону. Узгред буди речено, локална самоуправа је само паразитски деценијама користила имовину Цркве, а када је Законом о реституцији нешто од те имовине враћено, иста је, као по правилу, због неодржавања, била делимично или потпуно упропашћена.

4.

У саопштењу Града спомиње се и некаква помоћ коју Град додељује Црквама и верским заједницама. Ово је заиста врхунац лицемерја и цинизма. Назовипомоћ коју су добили поједини храмови у Новом Саду представља износ неколико пута мањи од оног који се издваја, на пример, за организацију фестивала Exit и других сличних фестивала. Да ли је притом потребно напомињати да се тај новац издваја од пореза грађана Новог Сада, који су се, према последњем попису, у преко деведесет пет процената изјаснили као верници? Да ли је потребно напоменути и то да храмови - за које се издвајају више него скромна средства, и то не сваке године - представљају украс Новог Сада и чуваре његове историје и културе, због којих је и назван Српска Атина? Нажалост, изгледа да јесте.

Будући да актуелни градоначелник и његова екипа очигледно сматрају да минимална помоћ коју је Град изволео издвојити - не од свога него од народног новца - треба да Цркву стави у ропски или бар вазални положај у односу на градску управу, Епархија бачка овим путем саопштава и Граду и јавности да убудуће од садашње градске власти неће ни тражити ни примити никакву врсту помоћи.

5.

Са друге стране, истине ради, напомињемо да је Епархија бачка дала свој пуни допринос изградњи Булевара Европе у Новом Саду и тим поводом потписала Протокол о сарадњи са Заводом за изградњу града Новог Сада. Ово је учињено јер Епархија бачка схвата важност ове саобраћајнице за просперитет Новог Сада и потребе његових грађана. Из свега се намеће закључак да је Епархија бачка показала већи степен демократичности и грађанске свести када је пристала да се на делу њене земље на Сајлову изгради деоница Булевара Европе него неко ко нема слуха за легитимни захтев саорганизатора да се и приликом обележавања Новосадске рације треба понашати демократски - договарати се, а не самовласно диктирати, претходно, опет једностраном и самовољном одлуком, укинувши комисију која је била установљена као форум за договарање.

Уосталом, господин градоначелник је на исти, недемократски начин - једнострано и самовољно, прећутно и постепено - укинуо и градску славу. Свесно је пренебрегао чињеницу да је слава Града почела да се прославља као резултат најширег договора, уз сагласност свих традиционалних Цркава и верских заједница, као и релевантних структура локалне самоуправе.

6.

Још нешто: гарнитура која тренутно управља Градом свесно крши важећи републички Закон који не дозвољава непримерене садржаје у заштићеној зони око споменикâ културе, - у нашем случају у заштићеној зони око Саборне цркве и резиденције бачких епископа, у старом градском језгру, - што је градоначелник „оправдао" својом антологијском изјавом да кафићи и уличне летње баште доносе приход у градску касу и да протест Епархије нема значаја. Наравно, ни тада није нашао за сходно да одговори на званични акт Епископа бачког.

По свему судећи, њему је „ћерање" милије од дијалога, па ваљда прижељкује овакво јавно дописивање са Епархијом, а проблем заштићене зоне, који не разуме као челник Града, можда би, као правник по струци, могао разумети у резултату одлуке надлежног суда. Овај менталитет и овакво понашање ваистину, по нама, представљају уникум у Бачкој и у читавој Србији.

На крају, Епархија бачка овим путем, а не путем SMS-порукâ, позива све вернике и људе добре воље да у недељу 23. јануара у 12.00 часова присуствују помену невиним жртвама Новосадске рације.

Из Канцеларије Епископа бачког

ПРИЛОГ:

Извор: Епархија бачка