Страшни суд над Богом

Никада није било мање Бога у човеку, драга браћо, него данас; Никада мање Бога на земљи него данас. Данас се ђаво оваплотио у човека, да би разоваплотио Богочовека. Данас се све зло уселило у тело човека, да би Бога истерало из тела. Данас се сав пакао преселио на земљу. Да ли се ико сећа да је земља икада била рај? Данашњи пад човеков је неизмерно већи од првог пада; онда је човек отпао од Бога, а данас је распео Бога, убио Бога. Човече, како ти је име ако не ђаво? Но, шта ја говорим? То је увреда за ђавола. Ђаво никада није био тако зао, тако уметнички зао као човек. Господ Христос је и у пакао сишао, али Га тамо распели нису. А ми смо Га распели. Зар људи нису гори од ђавола; зар земља није пакленија од пакла? Из пакла нису протерали Христа; а људи су Га данас протерали са земље, протерали из тела свог, из душе, из града свог.

У зеницу душе моје, браћо упило се као змија злобно питање, и злурадо ме пита: Зар је човек икада био добар кад је могао Христа распети? Ти верујеш у човека; хвалиш се њиме; оптимист си? Ох, погледај човека, погледај човечанство са зенита Великог петка, погледај човека како убија Богочовека и реци: Јеси ли сада оптимист? Не стидиш ли се што си човек? Не видиш ли да је човек гори од ђавола?

Владика Николај: Из Јерусалима на Велики Петак

Освануо је спомен дан највећега злочина, што га је сунце видело на земљи. Дан страха и стида за савест људску до краја времена. Обичај је за поклонике, да тога дана прођу ногама и мислима Пут Бога. То је пут којим је Господ под крстом ходио на Голготу. Кренули смо из Гетсиманије па на више. Свратили смо у дом Јоакима и Ане, родитеља Родитељке. Мислили смо на њу, мајку великога бола. Да ли је она била у оној грозној поворци? Није. Видећемо доцније.

Палата Пилатова. Као да газимо по пепелу угашеног вулкана. Но огањ страсти и смрад неправде још се осећа. Ту је Учитељ Правде суђен и осуђен. Ту је Човек Невиности бичеван од безаконика. Није било на Њему ни једног кајиша здраве коже. Јевреји су се били потрудили претходне ноћи, да тога не буде. И римски војници су бичевима само удубљивали исте ране на истом телу. Они који уче римско право и римске законе треба да дођу на ово место, да би се за увек згнушали над том нечовечном трулежи.

Владика Атанасије: Васкрсење Лазарево и наше васкрсење

У организацији Саборне цркве Светог Василија Острошког у Никшићу, у петак 15. априла 2011. године, уочи празника Лазарева субота, предавање на тему „Васкрсење Лазарево и наше васкрсење" одржао је Преосвећени умировљени Епископ захумско-херцеговачки Г. Атанасије. Госта предавача поздравио је Његово Преосвештенство Епископ будимљанско - никшићки Г. Јоаникије. Ово предавање изазвало је велико интересовање публике која је до последњег мјеста испунила салу Црквено - народног дома Светог Василија Острошког у Никшићу.

Извор: Митрополиа црногорско-приморска

Богослужења на Велики Четвртак


ПутирВелики Четвртак је дан посвећен спомену установљења Тајне вечере односно Свете Евхаристије (ломљење хлебова), односно на „умовеније" (прање) ногу, на опроштајну беседу Исуса Христа с ученицима - у Сионској горници и на путу за Гетсимански врт, на првосвештеничке молитве Господове пред страдања, и на предају Богочовека на страдање. На Велики четвртак служи се Литургија Светог Василија Великог, и тога дана је Господ установио Свету Тајну Причешћа. На тај дан увече, чита се дванаест одломака из Јеванђеља о страдању Христовом.


Митрополит Амфилохије: Бесједа о два крста

Људи који мисле да су безгрешни то су највиши грешници на овој земљи, то су најопакији и најопаснији људи. То се види и на Голготи: у средини је разапет безгрешни Господ - ми се ових дана сјећамо Христових страдања, нарочито је идућа недеља у знаку тог нашег сјећања - који гријеха не учини, а који понесе гријехе овога свијета на Себе и који принесе себе за спасење свијета. Са десне стране разбојник-убица и с лијеве стране разбојник-убица, и у лицу тих двају разбојника - сви људи, свих времена, свих земаљских племена и свих језика, само са том разликом што се онај десни разбојник назива покајаним разбојником, а онај лијеви непокајаним разбојником.