Мати Макарија: Светлоносац - Владика Данило Крстић

Мати Макарија: Светлоносац - Владика Данило Крстић
Мати Макарија: Светлоносац - Владика Данило Крстић
Мати Макарија: Светлоносац - Владика Данило Крстић
Мати Макарија: Светлоносац - Владика Данило Крстић

На овогодишњем Међународном сајму књига у Београду мати Макарија, игуманија манастира Соколица, потписивала је своју књигу Светлоносац - владика Данило Крстић, коју је објавила ИК Глобосино Александрија. На страницама књиге из пера мати Макарије осветљена су њена субјективна сећања на владику Данила, Епископа будимског, као духовног родитеља, и на догађаје који су пратили њихово заједничко путовање кроз духовни живот.

По стазама духовног живота не може човек сам да корача. Потребан му је вођа, учитељ, отац духовни. У супротном, излаже се великој опасности да упадне у дубоку јаму, из које ће се тешко избавити без помоћи оних којима је познат пут избављења. Бог је предобри Отац. Бог води рачуна о сваком Свом створењу. Помаже и враћању човека у првобитну рајску заједницу са Богом, управо тамо где му је место.

Бог не делује Сам. За спасење само једног човека укључује читав небески свет, као и Божје сараднике на земљи у лику духовника и монаха и монахиња. За мене је Бог одабрао и припремио владику Данила, а мене је упутио на Владику. Тако је владика Данило постао највећи Божји дар који сам у животу примила.

Једна стара пословица нас учи: Празан клас се увис диже, а пун земљи повија. Мој духовни Отац је био клас пун једрих зрна. Он тога није био свестан. Великим и значајним људима није познато да су они велики и значајни. Владикине најдубље вредности су биле тихе и ненаметљиве. Као да је намерно живео живот обичног човека који не придаје значај малим стварима. Али Он је био Архијереј Православне Цркве у Србији и знао је да, када у току богослужења носи митру на глави својој, онда је Он икона самога Христа. То је достојанство које, понекад, због ревности за Цркву и поредак у њој, треба да букне чак и да се разгневи ради ревности за истину Божју и красоту Дома Његовог. А ко то да разуме? Можда само бестрасан човек. А зар и Господ у гневу није изгнао продавце из храма? Значи, није увек био кротак и тих. И опет, ко све ово да разуме.

Духовно очинство или материнство није ни једноставно, ни лако. Повезано је са великим напорима и одговорностима и са једне и са друге стране. Ради се о две комплетне личност где свака има свој начин живота, своје особине, навике и своје мишљење. Зато се бира особа која ће моћи да нам одговара, да нас разуме и да нас води путем спасења. Особа са којом ћемо моћи. Духовни родитељ се једном бира.

На страницама које следе осветљена су моја субјективна сећања на владику Данила и на догађаје који су пратили наше заједничко путовање кроз духовни живот. У том казивању је било неопходно да представим Милицу Обрадовић пре владике Данила, у Његово време тј. у време наше сарадње, као и прве године живота монахиње Макарије. Читалац ће сам закључити коју улогу је имао владика Данило у преображају једне мирске личности у другу духовну личност и нека ми опрости што је, само из тих разлога, било неопходно да напишем коју и о својој маленкости.

Биографија: Монахиња Макарија др Милица Обрадовић

Рођена је 13. децембра 1940. године у Сталаћу у породици православних хришћана, од оца Луке, жандармеријског официра, и мајке Видосаве рођене Милинковић, учитељице. Основну школу и нижу Гимназију завршила је у Ковину. 1960. године матурирала је у вишој Гимназији у Смедереву. Године 1963. дипломирала је на Хемијској групи Природно-математичког факултета Универзитета у Београду. Године 1967. стиче звање магистра хемијских наука на истом Универзитету одбранивши тезу „Инфрацрвени спектри циметалдехида и деривата”. Године 1971. године промовисана је за доктора хемијских наука на Универзитету у Љубљани, Словенија, одбранивши дисертацију на тему „Normal coordinate vibrati­onal analisys of trichloracetic acid and trichloracetic ions”. Завршила специјализацију на тему „Infrared spetroscopy” код светски признатог проф. др Душана Хаxија на Хемијском Институту Бориса Кидрича у Љубљани. Од 1971. до 2002. године њено духовно узрастање је под непосредним надзорем владике Данила, који постаје њен духовни отац. Године 1981. дипломирала је на Теолошком факултету Аристотеловог Универзитета у Солуну. Од 1974. до 1983. године борави у Благовештенском манастиру Ормилији, метоху светогорског манастира Симонопетра у Грчкој, у којем, поред осталог, изучава византијску уметност теологије у бојама - православну иконографију. Иконописна радионица овог манастира је једна од угледнијих сликарских радионица у Грчкој. У истом манастиру је замонашена 1978. године. Обликовању њеног монашког лика су, поред владике Данила, значајно допринели архимандрит Емилијан, игуман светогорског манастира Симонопетра, монахиња Никодима, игуманија Благовештенског манастира у Ормилији, и архимандрит Никанор, проигуман српског атонског манастира Хиландар. Године 1983. враћа се у Србију, прво ради у атељеу академског сликара Драгомира Јашовића, где се упознаје са казеинском техником, затим прати рад истог сликара на терену (зидопис капеле манастира Манасије) и најзад приступа самосталном осликавању крстионице Саборне цркве у Призрену (1984.), затим параклиса Сабора српских светитеља у Пећкој Патријарији (1984-1985.), велике народне трпезарије Светог Саве у манастиру Жича (1986-1989.), олтарску апсиду Катедралног храма у Сент Андреји (1997.) и припрату манастира Соколице на Косову (2009-2011.). Од 1976. године бави се православном иконографијим. Преко 100 њених икона се налази на свим континентима света - у Грчкој, Аустралији, Америци, на Синају... Грчкој православној мисији у далекој афричкој земљи Заиру ставила је на располагање збирку од 16 икона. Бави се још и копирањем фресака, илустровањем књига, као и превођењем светоотачке литературе. Превела је књиге: „Старац Захарија - чудесник љубави” (1987.), „Старац Варсануфије - завештање духовном потомству” (1990.), „Старац Варсануфије - ка духовном савршенству” (1997.) и „Духовни луг” (2001.), најзначајније дело хришћанске литературе VI века, превођено готово на све светске језике. Написала је књигу „Светлоносац vладика Данило Крстић” (2006.) која, будући да је у њој описала сапутништво своје и свог духовног оца кроз живот, поседује и аутобиографски садржај. Такође је написала студиозну монографију „Манастир Соколица - бисер са Косова и Метохије” (2014.). Године 1985. на позив Министарства просвете Финске одржала је семинар о фреско-сликарству и развоју византијске уметности XIV века у оквиру јединственог удружења иконописаца на свету у Финској. Године 1986. постаје члан УЛУПУДС-а по позиву. Од 1989. године ради са младом и даровитом монахињом Антонином (Баранац), са којом је 1991. године излагала у Народном музеју у Београду, а 1995. године у Галерији уметности у Приштини. Од 1991. године живи и ради у манастиру Соколица код Звечана на Косову и Метохији.

Самопожртвовано, са сестрама свог манастира, учествовала је у одбрани великих српских светиња на Косову (манастир Девич...) од најезде шиптарских сепаратиста у најновијој косовскометохијској трагедији. Самостално је излагала у Будви и Тивту (2000.), Краљеву и Ужицу (2001.), Прагу, Чешка (2002.), Вашингтону и Сан Франциску (2004.), Сремским Карловцима (2006.) и Смедереву (2007.). Године 2005. била је међу првим лауреатима Видовданске повеље РТВ Нови Сад. Говори неколико светских језика.