Мислити о души и ближњима
Преносимо последњи интервју који је блаженопочивши Патријарх московски и целе Русије Алексије Други дао крајем октобра 2008. за руски телевизијски канал "Вести".
Ваша Светости, Ваши први свесни кораци у храму Божијем начињени су још у време када сте били дечак. Као шестогодишњак, већ сте извршавали своје прво послушање - изливали сте воду приликом крштења. Сазнали смо да су Ваши родитељи у почетку били помало збуњени Вашом ревношћу, па су се чак и валаамским старцима обратили за савет. Шта су им они тада рекли?
- Веома сам благодаран мојим родитељима који су ме васпитали у православној вери. Родио сам се у благочастивој хришћанској породици. Сматрам да је од велике важности управо породично васпитање које даје основу за будућност. Да, истина је, моји родитељи су били збуњени због чињенице да сам још као младић наизуст знао сва богослужења, па сам чак и служио, што је помало и чудило моје родитеље. Из тог разлога су се обратили валаамским старцима који су им рекли да, ако све то озбиљно извршавам, не би требало ни због чега да се збуњују. Будући да ми је на основу мог сопственог искуства познато шта даје васпитање, сматрам да се у школе мора увести предмет ''Основе православне културе", јер је целокупна наша култура заснована на хришћанским вредностима. Сваки културан човек мора познавати основе своје културе. То је његова дужност. Говоре нам да у нашој земљи живи много људи који исповедају ислам или друге религије, али ја сматрам да су и ти други људи, који живе овде и у нашем друштву, а при том исповедају другу религију, дужни да познају и основе културе оне земље у којој живе.
Свештенослужитељ сте постали 1950, а епископском служењу сте приступили 1961, управо у оно време када је започео још један талас прогона Цркве. Како је Црква успела да опстане, и да ли сте и Ви лично били прогоњени?
- Нису то више били истински прогони, јер више нису убијали, али је целокупни црквени живот био под контролом. Постојале су поједине области и републике у којима су чак и проповеди морале најпре бити предочене представницима Совјета за питања религије, и то на оним местима која су била овлашћена за њихову проверу. Чиновници, који су најчешће били атеисти, проверавали су шта свештеник може, а шта не може да каже. Ја сам 1961. године постао епископ. Одмах сам морао да се суочим са жељом да буде затворен пјухтички женски манастир Успења Пресвете Богородице. Он се налазио у Естонији и био једини женски манастир, а требало је да буде укинуто и 36, углавном православних парохија које су биле, како су то чиновници говорили, ''нерентабилне''. Ја сам, међутим успео да одложим затварање ових парохија. Већ почетком 1962. г. ја сам, будући у то време заменик председника Одељења за спољашње црквене послове, у манастир довео прву делегацију лутеранских пастора из Источне Немачке, који су затим у новинама са великим одушевљењем писали о манастиру, тако да је питање о његовом затварању отпало.
Тако смо се, у тим временима, на разне начине довијали да спречимо затварање онога што су хтели да затворе. Морао сам такође да се суочим и са људском несрећом - из тог времена, када сам ступио на дужност руководиоца, добро се сећам огромног броја свештенослужитеља које су грађанске власти лишиле регистрације, због чега су остали без места где би служили а, самим тим, и без средстава за живот. Требало је све њих умирити и организовати, требало им је омогућити да наставе да служе...
У време Вашег служења у чину Патријарха дошло је до једног епохалног догађаја - до обједињења два крила Руске Православне Цркве. Разговори о овом уједињењу вођени су још одавно, током дугих година. Зашто се то догодило управо сада и шта је на то утицало? Како многи кажу, то је једноставно - чудо.
- У том правцу смо се кретали током дужег периода, јер је то тело од тела и крв од крви нашег руског народа. То су људи који су после револуције и после грађанског рата били принуђени да напусте своју отаџбину. Они су се обрели у иностранству, али су сачували љубав према отаџбини, сачували су љубав према својој култури. Дошло је до промена и код нас, у нашој земљи, у животу Цркве; другим речима, променио се положај Цркве, што је у великој мери утицало на позитивно решење овог питања. Наиме, почели су да се отварају храмови, започело се са њиховом рестаурацијом, препородио се манастирски живот, духовно образовање, издаваштво. Људи су долазили овамо и могли су да виде како се препорађа црквени живот.
То се није односило само на храм Христа Спаситеља у Москви, него је дошло и до парохијског нивоа. Сада на сваком заседању Светог синода одобравамо отварање нових храмова у најразличитијим местима. Тек што је освештана саборна црква у Хавани, постављено је питање о отварању храма у Венецуели... По разним местима расејана је не само прва генерација емиграната, него и друго и треће поколење, људи који и данас због разних тешкоћа одлазе у иностранство да би тамо радили. Њима је потребна духовна подршка јер су се нашли у туђем окружењу, суочени са туђим менталитетом, са туђом културом. Међутим, у Руској Православној Цркви они увек осећају живу везу са својом отаџбином и са својом Црквом.
Ваша светости, пред каквим се изазовима данас налази човечанство и како би Црква могла да помогне човечанству да одговори на те изазове?
-Мислим да једностраност у култури, једностраност у политици, једностраност у економији - није пут којим би требало да се креће човечанство. Човечанство би требало да се креће ка уједињењу, а не ка стварању једностраног света. Када се, с једне стране, примењују двоструки стандарди према било каквим пројавама живота у Русији или у земљама у нашем непосредном окружењу, онда то није праведно. Сматрам да су догађаји до којих је дошло у Јужној Осетији очигледно показали како се бело представља као црно, а црно као бело - иако смо својим очима видели колико је било жртава, колико је људи било приморано да напусти места на којима су живели јер су тенкови срушили њихове куће, због чега су морали да беже и да спасавају своје животе. Црква је увек позивала на мир, увек је позивала да се седне за преговарачки сто. Чак и у време кризе, и са моје стране, и са стране грузијског патријарха - католикоса - упућивани су позиви за мир. Сачувани су добри односи међу Црквама, и ми ћемо их и у будућности сачувати. Црква ће увек позивати на мир и на сагласност међу народима. Уопштено, то што се догодило представља трагедију, јер су хтели да посвађају два православна народа.
Постоји једно питање које једноставно не могу да изоставим, а тиче се све компликованије економске ситуације у свету. Она се може разматрати као чисто економски, финансијски проблем, али то ће истовремено бити и својеврсно искушење које је посебно послато са циљем да би се људи нечему научили. Чему можемо да се научимо у ситуацији која се створила?
- Сматрам да Запад, са његовим високим нивоом живота, треба да научи да се не узда искључиво у новац. Због тога ће смањење броја радних места за многе бити искушење. Исто тако, требало би да размислимо о томе да не би требало да бринемо само о материјалним добрима. Често нам проповедају о томе да треба да градимо добар, безбедан живот. Морамо, међутим, мислити и на своју душу. Сматрам да ће управо ова економска, финансијска криза - приморати људе да размисле и о својој души и не само о својој судбини, него и о судбини својих ближњих. Требало би више да размишљамо о онима којима је тешко и да им помажемо.
Превод: Антонина Пантелић