Патријарх Кирил: „Право на еутаназију“ и морална одговорност
Српска јавност ускоро ће се суочити са темом прекраћивања мука тешких болесника који лагано умиру, пошто је еутаназија предвиђена преднацртом Грађанског законика, који је пред јавном расправом. У наставку доносимо извод из излагања Патријарха московског и све Русије Кирила посвећеног феномену „убијања из милосрђа“, које је легализовано у Холандији (2001), Белгији (2002), одмах затим у Швајцарској, ближи се тај дан у Скандинавији и Великој Британији, а три савезне државе САД одобравају еутаназију. Према искуствима из Белгије, у граду од 100.000 становника догађа се 19 случајева еутаназије годишње, што је више него погинулих у криминалним убиствима.
Последњих година развијају се такве тенденције у сфери људских права које верујући људи оцењују у најмањој мери као двоструке стандарде. С једне стране, људска права служе добробити. Не треба сметати са ума да су се управо под утицајем ове концепције на јавно мњење земаља бившег социјалистичког блока Православна Црква и друге верске заједице из Источне Европе ослободиле од окова безбожништва. Осим тога, људска права промовишу борбу против различитих злоупотреба, понижења и зала која се личности наносе у друштву. Међутим, с друге стране, постајемо сведоци појаве да се концепцијом људских права прикривају лаж, неправда, вређање моралних и националних вредности. Поред тога, у комплекс људских права и слобода постепено се интегришу идеје које се налазе у колизији не само са хришћанским, него и са традиционалним моралним представама о човеку уопште... Све то тему људских права преноси из чисто политичке у сферу која се тиче питања живота и судбине човекове, а на језику Цркве – човековог спасења.
Подсетићемо на то да је човек, према хришћанској антропологији, после греховног пада изгубио своје исконско достојанство и да као такав потребује морални закон који би му помогао да то достојанство поврати. У вези са тим, не могу се сви поступци човекови сматрати адекватним оним нормама које је Бог у њега усадио приликом стварања. Према томе, има поступака који се не могу подводити под људска права и слободе. Најважнија у процесу враћања човека своме достојанству јесте усмереност воље човекове. Човек поседује слободу, без које је немогућа и сама помоћ Божија у његовом исправљању. Захваљујући својој слободи човек има избор – или ће ићи за добром и на тај начин враћати себи достојанство, или ће изабирати зло и на тај начин губити достојанство. Не може се негирати чињеница да и у савременој хуманистичкој мисли постоји свест о томе да се човек стално налази пред избором између добрих и лоших поступака. На том основу постоје норме понашања које закони стимулишу, као и кажњиви поступци. Међутим, разлика између секуларног хуманизма и религијске традиције тиче се одговора на питање: шта сматрати ауторитетом у одређењу добра и зла?
У западном мишљењу од времена Жана Жака Русоа и других философа из епохе просветитељства чврсто се укоренила представа о томе да је довољно обезбедити слободу и дати личности права, и она ће сама неизбежно изабрати оно што је за њу добро и корисно. Зато никакви формални ауторитети не треба да јој указују шта је то добро, а шта зло. Човек сам одређује моралне норме понашања. То се назива моралном аутономијом човековом. Таква аутономија може бити ограничена једино аутономијом другог човека. У тој идеологији није присутан појам греха, већ постоји само плурализам мишљења; другим речима, човек може изабирати било коју варијанту понашања, али под условом да то његово понашање не ограничава слободу другог човека. Жалосна последица оваквог антропоцентричног приступа састоји се у томе што се данас у многим земљама изграђује друштвени систем који погодује греху и избегава задатак да стимулише морално усавршавање личности. Друштво, укључујући и наше, суочава се са циничним фалсификатом. Допустивост аморалности оправдава се учењем о човековом достојанству.
Са духовне тачке гледишта постоји виша сила која човеку помаже у разликовању зла од добра и у томе да у сваком конкретном моменту свога живота начини правилан избор. Постоји морални закон који је установљен од самог Бога, и једино потчињавајући се том закону човек је кадар да избегне грешке у одређивању животних циљева. Кодекс фундаменталних моралних правила идентичан је за све основне светске религије. У суштини он се своди на десет заповести забележених у библијском Откривењу. У оквирима Десет Божијих заповести све основне религије света подударају се међусобно у одређењу добра и зла. Верска традиција, на тај начин, садржи критеријум разликовања добра и зла. С тачке гледишта те традиције не могу се као норма признавати изругивање светињама, абортуси, хомосексуалност, еутаназија и други видови понашања који се данас активно заговарају са позиција концепције о људским правима.
Дискусије о еутаназији које су посебно заживеле у последње време, а у којима хуманисти доследно бране став о „праву на смрт“ за безнадежно болесне људе, изузетно јасно демонстрирају антихуману суштину савременог секуларног хуманизма. Најрадикалнији хуманисти тврде да право на смрт мора припадати свим људима, укључујући и оне здраве, и сваки човек који је зажелео да се растане од живота може или самостално извршити самоубиство, или се обратити лекарима за помоћ у томе чину. У многим западним земљама постоје друштва која се баве пропагирањем еутаназије и самоубиства. У Француској постоји „Асоцијација за право умирања са достојанством“, у Јапану „Друштво за смрт са достојанством“. У Америци скоро двадесет година делује „Hemlok Society“, организација која окупља око 25.000 чланова; његова девиза је: „Леп живот, лепа смрт“. Оснивач тога друштва је Дерек Хамфри, аутор књиге Последњи излаз – својеврсног приручника за извршење самоубиства. У књизи су садржани бројни савети везани за начин на који се може окончати живот или начин на који се другоме може пружити помоћ у томе. Наводе се табеларни прегледи смртоносних доза различитих лекова, разматрају се својства цијанкалијума, предлажу се бројна практична средства за оне који су решили да се угуше – од полиетиленских кеса до издувних гасова. Своје идеје Хамфри је потврдио у пракси, пруживши помоћ у извршењу самоубиства својој жени, брату и тасту (жена и њен отац су по Хамфријевом рецепту узели смртоносну дозу успављујућег средства, а брату је покварио апарат на који је овај био прикључен ради одржавања живота).
Савремени пропагатори еутаназије негирају сваку везу између својих идеја и процеса који су се дешавали у нацистичкој Немачкој. Међутим, управо тамо је први пут разрађена теорија еутаназије и управо тамо та теорија је први пут опробана у пракси. Године 1936. доктор Хелмут Унгер објавио је причу о лекару који је помогао својој жени у поодмаклом стадијуму склерозе да сконча живот. На основу те приче снимљен је филм који је изазвао симпатије широке публике за идеју „милосрдне смрти“. Убрзо се Хитлеру обратио отац неизлечиво болесног детета са молбом да лекарима допусти да га убију. Хитлер је овај предмет предао свом личном лекару Карлу Бранту, који је молби изашао у сусрет. Године 1939. Хитлер је дозволио рајхлајтеру Боулеру и доктору Бранту да издају дозволу лекарима за „даривање милосрдне смрти оним пацијентима који су по људском суду неизлечиво болесни“. Убрзо се у Немачкој појавио први Hungerhaus („Дом глади“) – тако се називала медицинска установа у којој су неизлечиво болесна деца и старци умртвљивани глађу. У периоду од 1939. до 1941. еутаназија је постала рутинска појава. Неизлечиво болесни, инвалиди и особе заостале у развоју по налогу лекара систематски су убијани у гасним коморама. У тим годинама на основу „програма еутаназије“ убијено је око 70.000 људи, а до момента завршетка Другог светског рата укупан број жртава тога програма, по процени Нирнбершког трибунала, износио је 275 хиљада људи.
У послератном периоду еутаназија је била забрањена у свим европским земљама. У већини западних земаља она као и раније остаје нелегална, иако се у пракси примењује све шире. Међутим, постепено мењање јавног мњења у корист еутаназије довело је до тога да су у двема европским земљама – Холандији и Белгији – 2002. године усвојени закони према којима се лекари који су суделовали у самоубиству безнадежно болесних људи ослобађају кривичне одговорности. Сличне норме, по свему судећи, у скорије време биће уведене и у другим европским земљама, а могу ући и у законодавство Европске уније. У Савету Европе већ је разматрана резолуција о неопходности усаглашавања законодавних норми са постојећом праксом и о легализацији „активне еутаназије“, односно права лекара да „прекину живот пацијента на основу његове активне, упорне и промишљене молбе“. За сада није реч о програму систематског уништавања неизлечивих болесника, попут онога који се примењивао у Хитлеровој Немачкој, али ко гарантује да, укинувши једну забрану, европски законодавци – разуме се, искључиво у „хумане“ сврхе, неће зажелети да укину и друге забране?
Против легализације еутаназије данас иступају представници традиционалних Цркава, између осталих, Православне и Римокатоличке. Кардинална разлика у гледиштима на еутаназију и самоубиство између хришћанске традиције и секуларног либералног хуманизма базира се на различитости полазних претпоставки у представама о животу и смрти. У либералном хуманизму оба питања разматрају се пре свега у контексту проблематике људских права. Сваки човек је господар свог живота и зато, уколико је некоме живот досадио, има право да га прекине. У хришћанској традицији, напротив, господарем живота и смрти сматра се Бог. Зато Православна Црква самоубиство сматра тешким грехом, а еутаназију изједначава са самоубиством или убиством, у зависности од тога да ли у њој учествује сам пацијент.
Либерални приступ човеков живот посматра као апсолутну вредност, а болест и смрт као зло. У хришћанској традицији земаљски живот не сматра се апсолутном вредношћу: будући да хришћани полазе од перспективе вечног постојања, болест се разматра као искушење које може да донесе духовну корист, а смрт као прелазак у други свет. Нерелигиозни човек који не верује у живот после смрти настоји да на земљи проживи што је могуће дуже. Одатле покушаји продужења живота уз помоћ вештачких средстава када природне функције људског организма отказују. Црква се придржава другачије тачке гледишта, сматрајући да „продужавање живота вештачким средствима када фактички функционишу само поједини органи не може бити посматрано као обавезан и у свим случајевима пожељан задатак медицине“.
Нерелигиозни човек боји се смрти, саме помисли на смрт, припреме за смрт и предсмртне болести. Отуда је толико раширено гледиште да је изненадна смрт најповољнији исход. Хришћани се, напротив, припремају за смрт, истовремено се молећи за избављење од изненадне смрти, сматрајући да је велико добро имати могућност припреме за смртни исход, који се сматра духовно значајном етапом човековог живота. Окружен хришћанском бригом, самртник у последњим данима земаљског постојања може доживети благодатну промену везану за ново осмишљавање већ пређеног пута и за покајно предстајање пред вечношћу. Тога се лишава како самоубица, тако и човек који се излаже еутаназији.
Питање еутаназије повлачи за собом и читав низ допунских моралних колизија које су на најтешњи начин везане за проблематику дискусије о традиционалним и либералним вредностима. Реч је, између осталог, о функцијама и улози лекара. Према представи утемељеној на религији, која налази одраз у вековној традицији, задатак лекара је лечење болести и очување живота болесника, а ни у ком случају не пресецање живота. Хипократова заклетва гласи: „Нећу пружити лек који доноси смрт, чак и уколико ме за тако нешто буду молили.“ Лекар који је помогао усмрћењу болесника, чак и уколико је то обављено уз сагласност или на молбу болесника, преузима на себе функције џелата. Ишчезава онај морални критеријум који је вековима професију медицинског радника чинио толико узвишеном и почасном и захваљујући коме је пацијент свој живот поверавао лекару. Легализација еутаназије ће овакво поверење учинити немогућим.
Још једна морална колизија, посредно везана за еутаназију, тиче се постепене измене пропорционалног односа између омладине и старијих људи у западним земљама. Године 2000. у Организацији уједињених нација припремљен је извештај према коме процес старења становништва у свету нема аналога у историји човечанства. Повећање пропорционалног удела старијих људи (узраста од 60 година и старијих) праћено је смањењем пропорционалног удела младих људи (узраста до 15 година). До 2050. године број старијих људи у свету први пут у историји човечанства превазићи ће број младих (858). Најбрже се процес старења становништва одвија у развијеним земљама Запада, где је он условљен како наглим смањењем наталитета, тако и продужењем животног века захваљујући побољшању квалитета медицинских услуга и низу других чинилаца. Међутим, извесно је да што већа буде просечна старост становништва било које земље, то ће теже финансијско бреме лећи на плећа сваког младог човека те земље, јер ће он бити принуђен да плаћа све веће доприносе за издржавање непрестано растуће армије стараца. У тој ситуацији еутаназија се може учинити нарочито пожељном као једноставан начин избављења од неопходности трошења средстава на издржавање старијих људи. Њима ће се све чешће говорити о њиховом „праву на смрт“ и о могућности да „достојанствено оду из живота“.
Законодавно признавање права на еутаназију јесте пример који показује на који се начин може разорити традиционални морал. Легализација еутаназије представља атак на свештени дар живота, према коме се у хришћанској култури Европе вековима неговао трепетан однос поштовања. Те речи Патријарх Кирил, тада мјестобљуститељ патријарашког престола, забележио је у писму које је 22. децембра 2008. године упутио великом војводи од Луксембурга Анрију, који је одбио да потпише Закон о легализацији еутаназије у својој земљи са образложењем да је тај закон у колизији са традиционалним хришћанским вредностима.
Руска Православна Црква, као и друге традиционалне верске заједнице Европе, иступа против признавања законитости еутаназије, која умањује достојанство човека и девастира професионалну дужност лекара, чији је призив да чува, а не да прекида живот, пише Патријарх Кирил. „Хришћани знају за патње неизлечиво болесних људи. Они се моле за олакшање њиховог бола, пружају им помоћ и подршку. Међутим, усмрћивати паћенике или им помагати да изврше самоубиство апсолутно је недопустиво.“ Обраћајући се војводи од Луксембурга, Патријарх наглашава: „Ваша одлука представља пример храбрости, оданости уверењима којима се надахњује већина становника Европе. Верујем да је одбрана традиционалних вредности народа европског континента оно што ће помоћи очувању темеља нашег заједничког дома.“
Поступак војводе од Луксембурга један је од ретких примера како се државни лидер у земљи где доминира либерални поглед на свет руководи хришћанским моралним нормама. Аналогни инцидент догодио се 1990. године у Белгији, где је краљ Бодуен Први, инспирисан дубоком вером, абдицирао да не би потписао Закон о укидању забране абортуса, који је Парламент већ био усвојио. Током 39 сати Белгија није имала краља, и Закон је потписан од стране Парламента, који је вршио функције регента, после чега је краљ био позван да се врати.
Тоталитарно друштво у коме се човек презире, а држава и колектив поседују сва права над човеком, по мишљењу Патријарха Кирила, је античовечно. Али, античовечно „постаје и оно друштво у коме се људска права претварају у инструмент ослобађања разузданог инстинкта, док се појмови добра и зла мешају и истискују идејом моралне аутономије и плурализма. Овакво друштво губи кочнице моралног утицаја на личност“. Задатак савременог друштва састоји се у томе да се достигне исправан баланс између начела људских права и начела моралне одговорности.
Са руског превела др Ксенија Кончаревић
Извор: Православље бр. 1150 (15. фебруар 2015. г.), стр. 22–25.