Сабор вероучитеља Митрополије црногорско-приморске
У сали цркве Светог Ђорђа под Горицом у Подгорици 11. априла 2022. године одржан је сабор вероучитеља Митрополије црногорско-приморске, први предвођен Митрополитом црногорско-приморским Јоаникијем. Митрополит Јоаникије је поздравио вероучитеље и изразио жељу да да се ближе и детаљније упозна са њиховим радом:
-Волио бих да сви заједно посветимо што већу пажњу вјеронауци. Сувишно је говорити да је то једна од најважнијих дјелатности, осим свете службе коју вршимо, и свештеника и образованих вјерника. То је служба у коју се подједнако могу укључити и свештеници и лаици мушког и женског пола. Вјеронаука може да има више облика, више израза, рецимо ако неко учи дјецу појању и понашању у Цркви и одговарању на Светој служби, то је вјеронаука и то можда најефектнија. За дјецу и омладину није важно само учење у школском смислу, не треба ићи само у том правцу, јер вјеронаука која је изолована само у школама, често није показала добре резултате. Сјетимо се ријечи Патријарха Павла да су сви комунисти имали вјеронауку у школама, а постали атеисти и богоборци.
-Када дијете у развоју заволи љепоту дома Божјега, сигурно ће остати вјерно Цркви за сва времена, а то и јесте најважније, да приведемо дјецу Христу, односно дјеца хоће да приђу Христу, само ми треба да им мало помогнемо. Ово је велика и узвишена служба, јер све оно што се пружи дјеци од Јеванђеља у било ком облику, кроз поуку, појање, на било који прикладан начин, јер увијек се мора обратити пажња на педагошки приступ, то ће се стоструко умножити. Осјећам велику потребу да заблагодарим досадашњем координатору Катихетског одбора протојереју Мирчети Шљиванчанину и да новом координатору оцу Павлу Божовићу пожелим сваки успјех на том плану. Отац Мирчета је дуго година био координатор и у његово вријеме вјеронаука кренула пуним капацитетом, што смо видјели и на дјечијим саборима које не треба да запоставимо. Важно је да их одржавамо и убудуће, те у том погледу дјецу припремамо. Требамо гледати да сва дјеца која долазе у цркву буду и учесници вјеронауке, закључио је митрополит Јоаникије, а затим се свештеник Мирчета Шљиванчанин обратио вероучитељима:
-Желим вам да ово важно дјело које већ чините у славу Божију, а на спасење и на образовање најмлађих чланова наше Цркве, наставите како сте чинили, а надаље још боље. Хвала Митрополиту на лијепим ријечима, а новом координатору оцу Павлу Божовићу и члановима новог Катихетског одбора желим успјешан и благословен рад.
Координатор Катихетског одбора јереј Павле Божовић, захваливши Митрополиту на указаној части и поверењу, поздравио је вероучитеље и рекао да ће се потрудити да оправда указано поверење и да ће предано приступити новој дужности и истакао предани рад и труд претходног координатора и претходног сазива Катихетског одбора.
Након поздравних ријечи, секретар Катихетског одбора протојереј Драгослав Ракић је хронолошки представио досадашњи рад претходног сазива одбора, који је благословом митрополита Амфилохија формиран 2015. године на челу са протојерејем Мирчетом Шљиванчанином, а чији је мандат трајао шест година, истакавши битну улогу у црквеној мисији у Митрополији црногорско-приморској:
-На самом почетку рада, Катихетски одбор је урадио систематизацију, евиденцију и организацију већ постојећих школа вјеронауке, остварујући добру комуникацију са вјероучитељима и њиховим потребама и потребама њихових школа, што вјеронауку у цијелој Митрополији подиже на један виши ниво. Наредних година формиран је велики број нових школа вјеронауке, чији вјероучитељи будући у сталној координацији са члановима Катихетског одбора на различитим манифестацијама у Митрополији и ван ње показују веома истакнуте плодове свога рада, прије свега рада на организацији наставе и усмеравању и подучавању вјероучитеља у виду дневника наставе, плана и програма, као и приручника за вјероучитеље.
-Катихетски одбор је посебно поносан на своју издавачку дјелатност. Издвојићемо студију протојереја-ставрофора Обрена Јовановића „Вјерска настава у основним школама Црне Горе од 1878. до 1916. године“ и публикацију „Забрањена читанка”. Имајући у виду епидемиолошко стање, рад наших школа вјеронауке био је прилагођен тренутним мјерама које су биле важеће у 2020. години, а на основу којих није било могуће вршити редовну наставу. У координацији са Катихетским одбором већина вјероучитеља својим вриједним трудом и креативним радом путем различитих интернет сервера организовала дигиталне часове за своје ученике и тако се трудили да одржавају комуникацију са својим полазницима вјеронауке. Такође чланови Катихетског одбора, као и одређени број вјероучитеља су снимили дигиталне часове који су емитовани путем различитих платформи доступних за што већи број дјеце и одраслих.
Митрополит Јоаникије је уручио протојереју Мирчети Шљиванчанину зЗахвалницу за дугогодишње прегалаштво и ревносни труд на унапређењу јерске наставе у Митрополији црногорско-приморској.
Чланови Катихетског одбора, протојереј Слободан Лукић, јереј Јован Васић, Ана Ненадић, Јовица Вукасовић и Оливера Балабан, представили су преглед стања верске наставе у Митрополији за школску 2021/2022. годину по намесништвима, након чега је свештеник Павле Божовић упутио вероучитеље у начин евиденције рада до краја школске године:
-Сви вјероучитељи су добили јединствени формулар у који ће се уписивати списак ученика и евиденција присуства и остварене наставне јединице. Надамо се да ће се кроз ажурно вођење ове евиденције сакупити за историју вриједни подаци о свим ученицима који су похађали вјеронауку у овој школској години. Треба напоменути да су подаци о броју ученика често произвољни, а ова евиденција омогућиће увид у тачан број ученика који похађају вјерску наставу. Предлажемо да се на основу ове евиденције ученицима који су, по оцјени наставника заслужили, додјеле званична „Свједочанства о похађању“ верске наставе у Митрополији црногорско-приморској.”
За следећу школску годину је предложено да се води јединствени „Дневник катихетско-просветног рада“ на нивоу читааве Митрополије. Ова званична књига евиденције изашла је у издању Катихетског одбора још 2018. године. Рад на припреми публикације трајао је готово две године, тачније од децембра 2016. године, када су наставници добили прву тест-верзију књиге евиденције. Током тога периода, велики број наставника је користио прву верзију Дневника и Катихетском одбору достављао примједбе и сугестије које су по разматрању на одбору уврштене у коначну верзију која је дистрибуирана катихетама на Сабрању вероучитеља које је одржано у манастиру Стањевићима 1. децембра 2018. године.
Вероучитељица Тијана Лекић је представила уџбенике и могућу додатну литературу за извођење верске наставе, као и додатну литературу за саме наставнике. Она је истакла важност корелације са предметима које деца уче у школи: -Сви тежимо да вјерска настава уђе у школски систем Црне Горе и припремамо се за то, али док се то не деси, треба да искористимо ову слободу коју имамо и да не дозволимо да дјеца која похађају вјеронауку при својим храмовима и парохијама воде (условно речено) двоструки живот, већ да им пружимо својеврсну надоградњу и допуну онога са чиме се сусрећу у школама. То је могуће и са друштвеним и природним наукама, а прије свега са књижевношћу, коју је немогуће разумјети без перспективе вјере.
Вероучитељица Јелена Петровић упутила присутне у важност семинара за вероучитеље и истакла труд Катихетског одбора на том пољу од 2015. до данас: -Човјек је једино биће које не може без одгоја. Ако завиримо у речнике, видећемо једну уопштену дефиницију одгоја или васпитања, која га дефинише као процес планског и систематског усавршавања интелектуалних, емоционалних, моралних и духовних својстава и способности дјетета, али и одраслог. Образовање је неодвојиво од васпитања, како нам школе и кажу, јер и образовање и васпитање обликују будућег човјека”, рекла је и нагласила да је основно полазиште вјеронауке као предмета изучавања сама срж хришћанског учења. Називајући и само хришћанство учењем, видимо да што боље остваривање хришћана управо и зависи од образовања и самог разумијевања хришћанске филозофије, а када говоримо о вјерској настави она је примарна јер у старту обезбеђује дјеци спознају себе која их кроз живот води у објективни свијет реалности. Вјеронаука треба да служи уобличавању човјека како би научио да његује слободу властите божанске искре, те да прожме хармонијом и добрим све аспекте које посједује. Тада сам човјек постаје божански уређен космос, који је Бог из хаоса привео у ред, и тако задобија могућност да ту искру божанског угради у све што ради. Кроз сталну катихизацију човјек сав и у свему бива у сталној релацији са Творцем, разумијевајући лакше сва питања која му живот поставља.
Славица Орландић, вероучитељица из Бара и члан КО, као организатор програма овогодишњег Дечијег сабора, представила је вероучитељима планирани програм и говорила о животу веронауке у Бару.
Катихетски одбор
Извор: Митрополија црногорско-приморска