Шиптари поново узурпирају српску баштину и фалсификују историју
Три године после покушаја да се на туристичким сајтовима и међу европским културним посленицима промовишу „косовско-византијски стил" хвалећи се православним манастирима као сопственом културном баштином, Шиптари су на недавно одржаном Сајму туризму на Охриду, делили проспекте у којима су многи манастири презентовани као дело „илирске византије" а археолошки локалитет Ново Брдо, средњовековни град, назвали су Артана.
На ту чињеницу, прошле недеље, одмах је реаговао владика Теодосије, представник Српске православне цркве (СПЦ) у процесу обнове српске културне бастине на Косову и Метохији. ,,Са великом забринутошћу и запрепашћењем прочитали смо вести о представљању туристичке понуде Космета на недавно одржаном медународном сајму туризма у Охриду, где је Косовска влада, конкретно Министарства за трговину и индустрију пропагирало фалсификовану верзију историје Косова и Метохије, у којој се потпуно негира српска духовна и културна баитина", пише у саопштењу које је владика упутио УНЕСКУ, телу у Уједињеним нацијама које брине о светској културној баштини.
У њему се додаје да се светиње СПЦ у тим шиптарским проспектима опет фалсификују, и сада се представљају као илирско-албанске цркве „византијско-косоварског" стила, средњовековни град Ново Брдо се назива тврђавом Артана, а постојање Српске Православне Цркве се отворено прећуткује.
Владика је додао да је сценарио сличан ономе по коме је у мају 2005. године тадашње косовско Министарство културе делило памфлет са сличним садржајем, и фотографије средњовековних православних манастира и њихови кратки историјати увезаних у брошуру „Монументс оф Косова" (Споменици Косова), у згради УНЕСКО-а у Паризу, чак и у средишту УНЕСКО у Паризу. Том приликом СПЦ је преко својих представника епископа Иринеја оштро реаговала и спорна публикација је хитно повучена. „Изгледа", закључује владика Теодосије, "да се ставови албанских власти на Косову нису ни мало променили и поред декларативних изјава о спремности да се поштује српска православна културна баштина, на шта се влада Космета формално обавезала у току прошлогодишњим преговора у Бечу".
Али, сада је по трећи пут за три године показано до које мере косовске институције никако не признају постојање културне баштине на простору Косова и Метохије. Тежња екстремних кругова да се изврши албанизација целокупног културног наслеђа најбоље се види на промотивном сајту - немајући свету да представе ништа од своје баштине, промовисали су историјско наслеђе Православне цркве на сајту www. visitkosova.org. Али са тим они мењају и историју Космета у којој нема ни помена Срба и српских православних светиња.
Влада Косова још се није изјаснила о овом новом скандалу. Али пре три године, кад је СПЦ реаговала преко УНЕСКА, они су ноншалатно дали саопштење ,,да православна верска баштина није изостављена већ је само преименована у косоварско-византијску баштину!" Очигледно не хају, подсећају из Рашко-призренске Епархије, што је Контакт група за решавање статуса Космета, у својих десет принципа, сасвим ескплицитно написала да „за културно и верско наследе Српске Православне Цркве на Косову треба дефинисати посебан статус".
Кршећи ову одредбу, јасно је да Привремене косовске институције у основи имају очевидну тежњу екстремних албанских кругова да се изврши косовизација целокупне културне баштине на Косову и Метохији. Имајући у виду да се само после годину дана идентичан спорни садржај поново промовише, тешко је поверовати да је реч о обичној случајности и неодговомости само неколицине појединаца како се тврди у Министарству културе.
Косово и Метохија према још важећој Резолуцији УН 1244 представљају део Србије под администрацијом УН на којој поред осталих заједница живе косовски Албанци и косовски Срби. Називање свих грађана „Косоварима" и културне баштине „косоварском" неизбежно води ка негацији културног идентитета православних Срба и асимилацији наслеђа СПЦ, које би напослетку потпуно било отуђено од српског народа. Зато ће управо признање постојања самосталне српске духовне и културне баштме на Косову и Метохији бити озбиљан тест за косовске институције и степен њихове (не)искрености у изградњи демократије и мултиетничности, на чему, барем вербално, инсистира међународна заједница.
Сценарио: Македонија и Монтенегро кaо Албанија
Епархија рашкопризренска упозорава да се по истом сценарију, попут Албанаца, понашају и и Македонци и Црногорци: „Сличан пример асимилације српске средњовековнекултурне баштине и ревизије историје, можемо видети у БЈР Македонији, где је један значајан део православног културног наслеђа које су оставили српски средњовековни владари у потпуности македонизиран и заувек одвојен од осталог духовног и културног наслеђа српског народа. Слични покушаји се виде и на просторима Црне Горе где се интензивно промовише црногорски или дукљански идентитет на штету СПЦ. Новонастале државе на Балкану у агресивном покушају изградње свог новог политичког идентитета, који нема историјски континуитет, посежу за српским културним наслеђем, који се сада већ увелико презентује пред светом на такав начин да губи сваку историјску и духовну везу са народом који га је вековима стварао и чувао. Заправо једини чувар идентитета тог наслеђа на тим територијама остала је Српска Православна Црква којајесве чешће изложена притисцима и агресивном понашању политичких власти и квазиисторичара".
Протест Владике Теодосија
„Српске светмје на Косову и Метохији морају бити не само физички заштићене од уништавања коме су изложене посебно у току последњих осам година међународне мисије УН, већ и ефикасно заштићене у складу са међународним правом и конвенцијама. Грубо фалсификовање историје и поптуно негирање српске баштине на Косову и Метохији у потпуној су супротности и са међународним обећањима и гаранцијама и по сваку цену мора се стати на крај упорним покушајима да се најзначајнији део српске средњовековне културне баштине заувек отуђи од српског народа и одузме од Српске Православне Цркве", написао је у протесту УНЕСКУ владика Теодосије.
Извор: Ревија 92, 12. фебруар 2008.