Наука

Света Три јерарха – три богоносна светитеља

Епископ евхаитски Јован имаде једну визију у сну, наиме, најпре му се јавише сваки од ова три светитеља у великој слави и красоти, а потом сва три заједно. Тада му рекоше – ми смо једно у Бога, као што видиш, и ништа нема у нама противречно… нити има међу нама првог ни другог. Још посаветоваше светитељи Епископа Јована, да им он напише једну заједничку службу, и да им се одреди један заједнички дан празника. (из житија Светих Преподобног Јустина Ћелијског).

Ђакон Авакум – симбол отпора

У необичној плејади ликова који су се истицали на простору западно од Дрине може се пронаћи потпуно оригиналних и несвакидашњих који су задужили српски народ на посве неочекиване начине. Један од таквих је и ђакон Авакум. Светац и мученик.

Љепотан, како му је и било свјетовно име, Љепоје Продановић, младић из питомог поткозарског села Кнешпоља, одиграо је своју улогу у историји и то на двоструки начин. Био је мученик за вјеру Христову, значи симбол отпора,  али и својеврсни мост који спаја. Спојио је Београд са својим крајишким просторима као уосталом и многи прије и послије њега, али што је неочекивано, он је ово спајање извршио у - сопственој крви.

Проф. др Ненад С. Милошевић: О јавном паљењу бадњака

У  претходном осврту под насловом „О пливању за крст“, наведена је и новоустановљена пракса јавног паљења бадњака уочи празника Рождества Христовог – Божића, као један од феномена који је такође попримио форму црквеног богослужбеног чина, а чија садржина је упитна. И ову манифестацију попут претходне, изузев обредног дела прати и пригодни забавни програм, који врхуни у неизоставном ватромету и употреби разних пиротехничких средстава.

Загушени разноврсним тумачењима символике бадњака, која се протежу од паганског наследства, па преко „рођака“ све до самога Богомладенца Христа, јавно паљење бадњака је за неке постало најзанимљивијим, а код многих и јединим обележјем поменутог празника. Мистагошко пак учешће (μετέχω = причешћивати се) у тајни Оваплоћења, остала је привилегија знатно мањег броја причасника Тела и Крви вечнога Богомладенца Христа.

Владика Јован даривао Библиотеку Српске Патријаршије

Владика Јован даривао Библиотеку Српске Патријаршије
Владика Јован даривао Библиотеку Српске Патријаршије
Владика Јован даривао Библиотеку Српске Патријаршије
Владика Јован даривао Библиотеку Српске Патријаршије

Његово Преосвештенство Епископ славонски г. Јован посетио је 25. јануара 2022. године Библиотеку Српске Патријаршије у Београду, где га је дочекао директор др Зоран Недељковић са сарадницима.

Протонамесник Драган Поповић: Биоетика смрти - утилитаризам и православље

Са благословом Његовог преосвештенства Епископа шумадијског г. Јована, књига Биоетика смрти. Утилитаризам и православље, протонамесника Драгана Поповића, објављена је у заједничком издању Института за европске студије и Издавачке установе Епархије шумадијске Каленић.

Књигу, насталу као резултат богословског трагања за одговорима на нимало лака и једноставна биоетичка питања у вези са трансплантацијама органа, као дела једне шире биоетичке области свршетка човековог живота, аутор разврстава у три одвојене целине.

Ђакон мр Божидар Васиљевић: Свети Сава на Светом Духу

О сведуховној процесији светковине Архиепископа, Учитеља и Светитеља српског Саве, појави се изнијансирана инвенција несазнајног и необјашњивог. Сусрет магнетског поља Савиног столпа из Поснице са свима нама увек и наново. Он (Сава), међутим, истовремено остаје утолико неиспитив и непоколебив као тај стуб, јасно и слободно интригирајући и љубећи. Све што авангардно и бесмртно, прошло или ново, глобализацијско или анахроно заискри из нас, знајмо, његово је у нама. Таj трансупстанцијални ἀρχή устолпљен у крајеугаоном камену или стубу, нипошто није банализам или национализам – то је смели хришћански динамизам и универзализам. Можемо слободно рећи, континуирани људски импулс потпомогнут божанским, бивајући Савом експлицитан и остварив. Инвенција којом нас Сава инспирише (име Савва носи знак преображености), има могућност да сваку бриљантност или амбивалентност преобрази. Није реч о повлашћености етницитета, народности или парцијала, него сваког ко јесте или жели бити чврсто уз Савин стуб и ко би желео Светог Саву. Такав би своје преображење заснивао на Светом Духу.