Наука

Молтман: Страх је антиципација терора

Евангелистички професор из Тибингена Јирген Молтман (Jürgen Moltmann) позива да се, и мимо актуелних ратова и неправди, остане пун хришћанске наде. У једном интервјуу штутгартском дневном листу он вели: ”Страх је антиципација терора, а нада је антиципација радости”.

Православна Црква и екологија

„Починити злочин према свету природе равно је греху! (васељенски Патријарх Вартоломеј).1

Његова Светост архиепископ цариградски и васељенски Патријарх Вартоломеј изговорио је ове речи 8. новембра 1987. г. у грчкој православној цркви св. Варваре у Санта Барбари у Калифорнији. Ова изјава је дошла као шок многим делатницима у средствима информисања који никад до тада нису чули такав храбар еколошки језик од стране негог религијског великодостојника, а још мање од хришћанског. Обично се у нашој претежно протестантској култури претпоставља да се хришћани једноставно не старају о природној средини и да се брину једино за спасење својих душа. Зар душа/тело и ум/материја нису дуализми својствени хришћанској мисли која их од давнина обрађује? Одговор је једнодушан „да“. Па ипак, ове дуализме би неки теолози сматрали јеретичким све до данашњег доба. У овом раду желим да укратко изложим еколошко гледиште Православне цркве.

Узроци терора: убијање у име Божје

Шта су прави узроци исламистичког терора? Само религија или срџба економски маргинализованих? Једно је сигурно: заклињање у вредности Запада нијепродуктивно решење.

Под утиском терористичког напада у Паризу од 13. новембра прошле године, утицајни француски професор политичких наука Оливије Рој је поновио већ ранијеформулисану тезу да терор у европским градовима, који потиче од радикалних салафиста, има сасвим мало везе са религијом и исламом. Овакве атентате требаразумети као нове револте омладине против владајуће културе, као патетично инсценирани раскид са конвенцијама света у коме су млади атентатори одрасли. Умедијима распрострањено мишљење о ”политичком исламу” јесте обмањујуће. Пре може бити речи о ”исламској радикалности”.

Православно гледиште на еколошку правду и промену понашања*

пише: свештеник Алексије Виноградов*

„У почетку створи Бог небо и земљу“ (Пост 1,1).
„Небо и земља ће проћи, а речи моје неће проћи“ (Лука 21,33).
„И видех ново небо и нову земљу; јер прво небо и прва земља прођоше“ (Отк 21,1).

Како могу хришћани који су историјски и културно били толико дуго одвојени, изразити усаглашени поглед на екологију? Углавном се прихвата да Свето писмо може пружити полазиште у таквом подухвату. Међутим, Свето писмо није прегледан уџбеник који излаже специфична хришћанска начела како увек поступати у овом свету. У њему је много чега нејасно, па и наизглед парадоксално, како се види из цитата наведених на почетку овог рада. И тако, писци прве библијске књиге величају чуда при стварањеу света, док писац последње књиге, Откривења, слика у детаље нестанак овога света и настанак нове Твари. Ако пођемо од књиге Постања, чини се да човеково старање о природи, његова делатност на обнови Едемског врта, представља првенствени задатак. Па ипак, ако се човек усредсреди на извештаје о есхатолошким стварима (“последњим стварима“) изложеним у Новом завету, закључио би, након свих у међувремену изнетих приповести и догађања о човековом успеху и неуспеху, да су знаменити палеонтолози изнели трезвено научно појашњење овог богословског закључка.

Вода - извор живота

Вода - извор живота
Вода - извор живота
Вода - извор живота
Вода - извор живота

У оквиру читавог низа манифестација поводом „Светског дана вода 2016“, организованих под покровитељством Града Крушевца, у сарадњи са Епархијом крушевачком у парохијском дому Цркве Лазарице, у понедељак 21. марта 2016. године, одржана је трибина под називом „Вода – извор живота“.

Нови доктори наука Православног богословског факултета

Нови доктори наука Православног богословског факултета
Нови доктори наука Православног богословског факултета
Нови доктори наука Православног богословског факултета
Нови доктори наука Православног богословског факултета

17. март 2016. године представља значајан и радостан дан у историји Православног богословског факултета Универзитета у Београду, као и наше помесне Цркве, пошто је тада у свечаној сали Ректората промовисано десет нових доктора теологије, који су своје студије успешно окончали у претходне две године.

Новопромовисани доктори у својим дисертацијама обрађивали су различите теме: Владан Таталовић и ђакон Небојша Тумара своја истраживања везали су за област библистике. Таталовић, доцент на Групи за библистику и продекан за наставу Православног богословског факултета, дисертацију под насловом Син Човечији у Јеванђељу и Откривењу Јовановом одбранио је 2014. под менторским оком епископа проф. др Иринеја Буловића.