Интервјуи
Епископ Григорије: За Недељу о раслабљеном
20. Мај 2008 - 9:19
Оно што нам доноси Хришћанство, Јеванђеље,
Христос, Његов живот међу нама и наш живот у Цркви, јесте радост сусрета са
другим човјеком и Христом Спаситељем.
У свим јеванђелским догађајима се ради управо о
сусретима, о сретањима личности Бога и личности човјека. Сваки од тих сусрета
је спасоносан и преображавајући за људе, али најкарактеристичнији су они у
којима Христос исцјељује болесне људе. Таквом једном догађају посвећена је и
ова недјеља, трећа по Васкрсењу, коју зовемо Недјеља о раслабљеном.
Политика као религија
19. Мај 2008 - 12:48
Са политиком као религијом и метафизиком (а и религијом као политиком),
како каже један сатиричар, „не треба да бринемо за будућност, јер је немамо"
У новије време политика је код нас постала нека врста метафизике и нове
религије, егзотичан опијум за широке народне масе. Она је Молох који прождире
све. Политика све прожима. Присутна је у свему и свачему. Све је њој подређено
и према њој усмерено. Из ње све црпи снагу и моћ. У тој религији данашњице
врховно божанство је партијски вођа. Изабрани народ и највиша вредност је
партија; врховно добро је чврста и ефикасна организација; најузвишенији морал
обожавање вође и статуса кво; највећа слобода је утопљеност у партију и тотална
обезличеност. Портпароли су „апостоли нове религије". Најуноснији посао је бити
члан партије, најузвишенија лепота је величање партијског вође, главног и
извршног одбора (партијских светаца) и бизнисмена; најпреча дужност је немати
своје ЈА (свој став, суд) већ ЈА партије и говорити што вођа мисли и жели;
најблиставија интелектуална достигнућа су успешне апологије свезнања партијских
вођа и свих његових поступака.
Кад вера чудотвори
19. Мај 2008 - 12:38
Прошле
јесени јави нам се Шиптар из удаљеног села. Седмогодишња кћер треба да крене у
школу, али ни реч не изговара. Отворили смо им цркву. Отац се молио на свој
начин, а девојчица је гледала у малог Христа мраморне статуе. Када сам их испратила
до војничке страже (до грчких војника који чувају манастир), она ми се окрете и
прозбори: "Ћао, Мати!"
- Хвала Мајци Божјој и
Њеном Небеском Сину.
На помен манастира Соколице мисао иде ка мраморној
скулптури Пресвете Богородице са малим Христом у наручју, названом
Богородица Соколичка. Предање казује да је соколица однекуд "долетела,
стала на дрво и позвала народ да ту подигне цркву".
Народ је подигао цркву подно брда Соколица, на југозападним обронцима Копаоника, у брдима изнад древног Звечана и Косовске Митровице. Сматра се да је то задужбина челника Мусе, господара звечанског брда, зета кнеза Лазара и оца Стефана и Лазара Мусића, витезова погинулих у Косовском боју. Манастир је сазидан у XIV или мажда почетком XV века. У међувремену се нашао у потпуном окружењу Албанаца, данас етнички чистих села Бољетин, Жаже, Дедиње...
Владика Григорије: Нема раскола и лобија у Цркви
7. Мај 2008 - 13:41
Српски народ и Црква и ове године дочекују
највећи хришћански празник Васкрс у тешкој ситуацији. Епископ захумско-херцеговачки
Григорије у интервјуу за васкршњи број „Ало!" одговара и на питање има ли краја
нашем страдању.
- Васкрс осмишљава страдање,
уколико је оно поистовјећено са крстом Христовим. Коначни крај страдања је управо
васкрсење. Наш Господ вели: „Ово је воља Оца који ме посла да све што ми је дао
ништа од тога не изгубим, него да то васкрснем у последњи дан." (Јн. 6.39) Христово
васкрсење је почетак тога, реални почетак новога свијета, препорођеног и бесмртног.
Коначни излаз је ту. Ово није избјегавање одговора у смислу избјегавања коментарисања
неких дневнополитичких мука и уз то процјена евентуалног бољитка у овом или оном
временском раздобљу. Једноставно, вријеме је да проговоримо јасно и гласно о овоме,
о основној истини и нади нашој. Поготово је то потребно у ове васкршње дане. Не
да ми ово нисмо говорили и не говоримо, али имам осјећај да треба још гласније и
непоколебивије да исповиједимо да смо ми - Црква - примарно ту да оприсутњујемо
Царство Божије и да будемо та свјетлост живота. Све друго, и морално, и хуманитарно
и просвјетно дјеловање је секундарно у односу на ово, благовијест Царства које долази.
Eпископ Порфирије: Свесни смо свих слабости сакралних држава
5. Мај 2008 - 8:40
Црква је позвана да се
стара не само о духовним, него и о материјалним потребама, као и да се хвата у
коштац са друштвеним проблемима сваког времена. Тако Црква, на пример, може и
мора да да своје предлоге и одговоре на проблеме биоетике и биотехнологије,
људских права и моралних дилема, на проблеме који су везани за човекову животну
средину и екологију и слично... Реч Цркве, међутим, увек мора да буде црквена и
теолошка.
Будући црквена, мора да извире из искуства Цркве и будући теолошка не
сме да превиђа теолошке изворе - каже у празничном разговору за Данас владика
јегарски Порфирије, један од најмлађих (1961) и најобразованијих епископа
Српске православне цркве, игуман манастира Ковиљ, чест гост верских трибина
које посећују млади и агилни члан Савета Републичке радиодифузне агенције.
Рекосте једном да "није циљ Цркве да постане политичка партија, да излази на тргове и улице, али исто тако она не може и неће да бежи ни од реалног живота, ни да се склања пред силом државе". Каква је улога Цркве у односу на друштвене проблеме?
Епископ Григорије: Животна динамичност и статичност конзервативизма
23. Април 2008 - 15:10
У времену које је за нама, много пута постављено је питање: да ли постојиБог? И на то се питање, на овај или онај начин одговарало, али је оно заједноса тим временом некако непримјетно иза нас измакло. У наше вријеме један заистауман човјек, грчки философ и теолог Христо Јанарас, поставио је једно друго,драматично питање: да ли постоји човјек!?
У Светом Јеванђељу постоји потресна прича о човјеку који је код Овчијихврата у Јерусалиму, гдје је била једна бања, болестан и узет лежао тридесетосам година. A сваке године, на одређенидан, долазио би Aнђео Господњи и заталасаваоводу у тој бањи крај које је он лежао, тако да би се први који би у њу сишао -исцјељивао. Када је Господ Христос пролазио поред узетог, питао га је зашто ион већ једном не сиђе у ту заталасану воду да се исцијели. Одговор одузетогабио је: "Господе, немам човјека,"(Јн. 5,7).